logo
امروز : دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۵
نَفَسهاى آدمى گامهاى او به سوى مرگ است. نهج البلاغه، ص ۴۸۰، حکمت 74
[ 2022/8/8 ] [ 10 محرم 1444 ]
شناسه خبر : ۲۷۱۸۶

جای خالی یک درس مهم برای دانش آموزان/ آموزش و پرورش دست به کار خواهد شد؟

جای-خالی-یک-درس-مهم-برای-دانش-آموزان-آموزش-و-پرورش-دست-به-کار-خواهد-شد؟
یک دانش آموز، ماشین محفوظات و یا حل مسائل ریاضی، فیزیک و شیمی نیست؛ در کنار همه مسائلی که یک دانش آموز فرا می گیرد، قدرت شناخت و تحلیل واقعی مسائل پیرامون او و تمییز حق و باطل، از جمله شناخت دوست و دشمن جزو اولیت هاست.

به گزارش موج رسا; نوع نگرش و قدرت درک مسائل گوناگون در دانش آموزان، برآیند چندین مؤلفه است. از محیط زندگی و شرایط درون خانواده گرفته تا دوستان و اطرافیان همه در نوع نگرش و درک دانش آموزان نقش مهمی دارند؛ اما در این میان، نقش نظام تعلیم و تربیت را می توان بی بدیل دانست. از طرفی یکی از اهداف اصلی حضور دانش آموزان در مدارس، آگاه کردن آنها از حقایق و واقعیت های زندگی پیرامون آنهاست. 
 
یکی از ضروری ترین اقدامات که باید به طور مستمر در کتب درسی و ساز و کارهای تعلیم و تربیت دانش آموزان گنجانده شود تا آنها از همان ابتدا مفهوم دوست و دشمن را به خوبی دریابند و در ادامه زندگی خود فریب نخورند، موضوع دشمن شناسی است. در زمینه دشمن شناسی نیز یکی از راه ها، آشنا کردن آنها با حقوق بشر ادعایی آمریکایی ها و غربی هاست.

اگر دانش آموزان به خوبی با موارد نقض آشنا شوند، قطعاً در دوران جوانی و بزرگسالی در بزنگاه مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و یا حتی در عرصه علم و فناوری فریب ظواهر را نخورده و راه خود را گم نمی کنند.

همچنین، یکی از راه های جلوگیری از مهاجرت نخبگان – علاوه بر برنامه ریزی دقیق و به کارگیری مناسب از آنها – آشنا کردن آنها با ماهیت واقعی آمریکا و غرب است.

دانش آموز اگر از همان ابتدا با ظلم و وحشی گری پیدا و پنهان غربی ها علیه سایر ملت ها – از جمله کشور خود - آشنا شود، نه تنها به همین راحتی راضی نمی شود که پس از فارغ التصیل شدن، با انواع و اقسام توجیهات به سمت غربی ها و مراکز علمی و صنعتی آنها گرایش پیدا کند، بلکه حس انتقام و گرایش به حقیقت در درون او بیشتر شعله ور خواهد شد. 
 
باید توجه کرد که نسل جدید، نه اول انقلاب و نه دوران دفاع مقدس را تجربه نکرده است و در حالت عادی از دسیسه چینی ها و فعالیت های ضد بشری آمریکا و غرب در آن دوران خبر ندارد.

ماجرای لانه جاسوسی آمریکا و اسناد به دست آمده از آن، کمک به صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران، حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی در خلیج فارس، تحریم های ظالمانه و ضد انسانی علیه ملت ایران از جمله تحریم غذا و دارو، حمایت از منافقین، ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ترور دانشمندان کشور، قانون کاپیتولاسیون، کودتا، استعمار و تحمیل عقب ماندگی به کشور در قبل از انقلاب، تنها نمونه هایی هستند که می توان ابعاد آن را در قالب کتاب های درسی برای دانش آموزان تشریح کرد.
 
البته موارد فوق تنها نمونه هایی در مورد ایران است؛ اکثر دانش آموزان ما هنوز نمی دانند که آمریکایی ها چه بلایی بر سر سرخپوستان بومی آمریکا آورده اند؟ هنوز نمی دانند که چه نسل کشی علیه سرخپوستان در قاره آمریکا صورت گرفته است؟ اطلاع ندارند که غربی ها چه نقشی در عقب ماندگی قاره آفریقا دارند؟ چه ظلم و وحشی گری علیه سیاهپوستان، خانواده ها و نسل آنها داشته اند؟ نظام سرمایه داری و لیبرال دموکراسی چگونه شکل گرفته است و چه کسانی در حال منفعت بردن از آن هستند؟ نظام برده داری نوین در عرصه های گوناگون چگونه شکل گرفته است و انسان ها چه جایگاه هایی در دنیای امروز دارند؟ با انواع و اقسام شعارها چگونه زن از یک موجود انسانی به ابزار و کالا تبدیل شد و با شعارهای رنگین، چه جنایتی علیه مقام زن و خانواده صورت گرفت؟


 نوجوان و جوان امروزی، پیشرفت ظاهری آمریکا و غرب در برخی از زمینه ها را می بیند اما ممکن است نداند که پشت این پیشرفت های ظاهری چیست و به قیمت ریختن چه خون هایی، به ناحق بنا شده است؟ نداند که آمریکا چگونه به وسیله دلار در حال سوء استفاده از کشورهاست؟ چگونه سازمان های بین المللی ابزار دست آمریکا و غرب علیه ملت های آزادی خواه و مستقل دنیا هستند؟

همچنین جنایت های صورت گرفته در افغانستان و عراق و به خاک و خون کشیدن مردم این کشورها، اقدامات ضد انسانی در ابوغریب و گوانتانامو، به راه انداختن جنگ در کشور های گوناگون دنیا، به جان هم انداختن کشورها،  پرورش داعش و گروه های تروریستی و انداختن آنها به جان مسلمانان - و حتی تمام کشورهای دنیا - و همچنین همراهی دائمی با رژیم کودک کش صهیونیستی و سیاست های کثیف آن، خود به تنهایی تفسیر خوبی از حقوق بشر آمریکایی و غربی است که دانش آموزان در طول دوازده سال باید به تدریج از جزئیات آنها مطلع شوند.

در هر صورت همواره باید توجه کنیم که یک دانش آموز، ماشین محفوظات و یا حل مسائل ریاضی، فیزیک و شیمی نیست؛ در کنار همه مسائلی که یک دانش آموز فرا می گیرد، قدرت شناخت و تحلیل واقعی مسائل پیرامون او و تمییز حق و باطل، از جمله شناخت دوست و دشمن جزو اولیت هاست.

منبع: جهان نیوز

انتهای پیام/

نظرات
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند. *