logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۳
[ شناسه خبر : ۲۷۱۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هشدار داد

خطر شیوع بیماری تب دانگ بیخ گوش ایران/ بروز بیماری تب دانگ در جده و مدینه مشکل جدی عربستان صعودی است

خطر-شیوع-بیماری-تب-دانگ-بیخ-گوش-ایران-بروز-بیماری-تب-دانگ-در-جده-و-مدینه-مشکل-جدی-عربستان-صعودی-است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: هم‌اکنون بروز بیماری تب دانگ در جده و مدینه مشکل جدی و مهم بهداشتی عربستان صعودی شده است و متاسفانه بیماری تا مرز‌های ایران نیز رسیده است.

به گزارش موج رسا; مشهود تقی‌لو ظهر امروز در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی و زنان اظهار داشت: ویروس جدیدی توسط نوعی پشه در حال انتقال است و تبدیل به یک نگرانی در سطح جهان شده است چراکه هرچه موجود ریزتر باشد آثار تخریبی بیشتر و تهدید بزرگتری خواهد بود و نمونه بارز آن را نیز در بیماری همه گیر کرونا شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت، شهرنشینی، سفر‌های بین‌المللی و گسترش جغرافیایی پشه‌ها باعث شیوع و گسترش ویروس‌های منتقله با پشته آئدس شده است، افزود: این پشه باعث چهار بیماری تب‌دانگ، تب زرد، زیکا و چیکونگونیا می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه تا سال ۹۷ ناقلین این بیماری در ۱۳ کشور دنیا وجود داشتند و حتی به پاکستان کشور همسایه ایران نیز رسیده بودند، یادآور شد: این ناقلین در عربستان صعودی، یمن، ترکیه نیز دیده و گزارش شده‌اند.

وی با بیان اینکه تب دانگ شایع ترین بیماری ویروسی که از طریق پشه‌های جنس آئدس منتقل می‌شود، گفت: در برخی موارد علائم این گزش پشه شبیه یک سرماخوردگی ساده است.

تقی‌لو با بیان اینکه سردرد، تب، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید در پشت چشم هم از جمله علائم بالینی آن است، تصریح کرد: درد شدید در مفاصل و عضلات باعث شده که از آن بعنوان تب استخوان شکن نیز یاد شود.

وی ابراز داشت: در مواردی این بیماری وارد فاز خونریزی دهنده شده باشد می‌تواند باعث خونریزی شدید از بینی یا لثه‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، افت فشار خون، کما و متاسفانه حتی مرگ شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه راه انتقال این بیماری گزش پشه، انتقال از مادر به جنین، پیوند عضو و فراورده‌های خونی آلوده به بیماری است گفت: تنها راه تشخیص بیماری انجام آزمایشات خونی است.

وی با بیان اینکه دوره کمون بیماری ۳ تا ۱۵ روز است، عنوان کرد: میزان مرگ و میر در اثر این بیماری در صورت خفیف بودن ۱ تا ۵ درصد و در صورت شدید بودن درگیری تا ۲۶ درصد می‌رسد.

تقی‌لو با تاکید بر اینکه متاسفانه پتانسیل ورود تب دانگ به کشور از طریق مناطق جنوبی کشور وجود دارد، بیان کرد: به علت واردات گیاه بامبو از کشور‌های چین و تایلند ممکن است تخم، لارو و یا پشه کامل وارد کشور شود.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون بروز بیماری تب دانگ در جده و مدینه مشکل جدی و مهم بهداشتی عربستان صعودی است و متاسفانه بیماری تا مرز‌های ایران نیز رسیده است، به طوری که در ایالت سند پاکستان در شهر کراچی بیماری به یک اپیدمی شایع شده و مقاومت ناقل بیماری به برخی حشره‌کش‌ها متداول شده است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر