logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۸
[ شناسه خبر : ۲۷۱۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یک مصوبه و هزاران برداشت؛

کنکوری‌ها در انتظار اجرای طرح جدید

کنکوری‌ها-در-انتظار-اجرای-طرح-جدید-
مصوبه جدید کنکور این روزها مسؤولان حوزه آموزش عالی و همچنین خانواده‌های دارای داوطلب کنکور را درگیر کرده است، برخی از خوبی‌های این طرح می‌گویند و برخی نگران اجرای طرح هستند.

به گزارش موج رسا; در جلسه ٨۶٣ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که از سال ١۴٠٢، سهم کنکور در پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه به ۴٠ درصد کاهش یابد و ۶۰ درصد مربوط به سوابق تحصیلی دانش آموزان باشد، این روند به صورت تدریجی از سال ١۴٠٢ تا ١۴٠۵ اجرایی می‌شود و از دیگر مصوبات اینکه آزمون سراسری دوبار در سال و با اعتبار دو ساله برگزار می شود و دروس عمومی از آزمون سراسری حذف و به بخش سوابق تحصیلی منتقل می شود.

از آنجایی که کنکور در کشور ما برای داوطلبان ورود به آموزش عالی نقش سرنوشت سازی دارد به طوریکه داوطلبان و خانواده‌های آنها یک سال استرس کامل را برای حضور در کنکور تجربه می‌کنند، تعداد بسیاری از داوطلبان کنکور از این مصوبه خوشحال شدند چرا که با وجود این مصوبه استرس کنکور کاهش می‌یابد.

حتی برخی از داوطلبان کنکور با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور و ثبت آن در سامانه فارس من از رئیس جمهور و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی تشکر کرده و از این طرح حمایت کردند.

در این نامه آمده است: ما امضا کنندگان این پویش به منظور حمایت و پشتیبانی از طرح ساماندهی سنجش و پذیرش در ورود به دانشگاه ها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، موافقت و پشتیبانی و حمایت کامل خود را از این طرح اعلام می‌داریم و همراهی و همکاری همه سازمان های دولتی و غیردولتی، مؤسسات آموزشی و دیگر ارگان های کشور را برای اجرای هرچه دقیق تر و صحیح تر این مصوبه را خواستاریم.

با سردبیر این سوژه نیز گفت‌وگو کردیم، وی با اشاره به مزایای مصوبه جدید کنکور گفت: با اجرای این مصوبه استرس داوطلبان کنکور کاهش می‌یابد چرا که کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود و تعیین تکلیف سرنوشت داوطلبان به یک آزمون چهارساعته ختم نمی‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با اجرای این مصوبه کنکور برای تمام داوطلبان اعم از شهری و روستایی به یک شکل و در شرایط یکسان برگزار می‌شود و نیازی به کلاس‌های پرهزینه و آزمون‌های آزمایشی نیست.

به گفته سردبیر سوژه فارس من، همچنین با اجرای مصوبه جدید کنکور امکان تقلب کاهش یافته و عدالت بیشتری در ورود داوطلبان به دانشگاه برقرار می‌شود.

با یک دبیر دبیرستان نیز گفت‌وگو کردیم، وی گفت: برخی افراد از کنکور سود می‌برند، به طور مثال در شبکه‌های اجتماعی کتابها و کلاس‌های کنکور را تبلیغ می‌کنند، این افراد از کمرنگ شدن کنکور نگران هستند زیرا مصوبه جدید کنکور دست این افراد را از سودجویی قطع می‌کند.

این موضوع را از مسوولان حوزه سنجش و پذیرش نیز پیگیری کردیم.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: با اجرای مصوبه جدید کنکور عدالت بین یک روستایی و یک شهری برقرار می‌شود به طوریکه با برگزاری امتحانات نهایی به شکل عادلانه همه به صورت یکسان در کنکور سنجش می‌شوند.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این باره به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: با اجرای مصوبه جدید کنکور عدالت آموزشی بین داوطلبان بیشتر برقرار می‌شود و اضطراب داوطلبان کاهش می‌یابد زیرا افراد روستایی و ساکن در مناطق محروم نیز می‌توانند به شکل یکسان با افراد ساکن در شهرهای بزرگ در پذیرش دانشگاه‌ها سهیم باشند.
 به گزارش فارس، برخی داطلبان کنکور بر این عقیده‌اند که اجرای مصوبه جدید کنکور عدالت را در آموزش عالی افزایش می‌دهد زیرا با حذف دروس عمومی، افرادی که در دروس تخصصی توانایی دارند وارد رشته‌های تخصصی می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر