logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۵
[ شناسه خبر : ۲۷۱۴۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

مبارزه بیولوژیک آفات نیازمند حمایت‌های ویژه است/ محصولات تولیدی با کنترل بیولوژیک آفات، سالم‌ترند

مبارزه-بیولوژیک-آفات-نیازمند-حمایت‌های-ویژه-است-محصولات-تولیدی-با-کنترل-بیولوژیک-آفات،-سالم‌ترند
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه روش مبارزه بیو‌لوژیک مصرف سم را در محصولات کشاورزی کاهش می‌دهد، گفت: محصولات تولیدی در این روش مبارزه از سلامت بیشتری نسبت به محصولاتی که در آنها سم استفاده شده دارد.

مجید بلالی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه کنترل بیولوژیک آفات یا بازداری زیستی آفت‌ها در کشاورزی روشی است که سبب کاهش جمعیت آفت‌ها به وسیلهٔ دشمنان طبیعی می‌شود، اظهار داشت: روش‌های کنترل آفات در این مبارزه استفاده از حشرات و کرم‌ها است.

وی با بیان اینکه این روش برای محل‌هایی مثل گلخانه‌ها و محیط‌های بزرگ مصنوعی مناسب است، افزود: کنترل بیولوژیک روشی است که با عکس‌العمل محیطی بین موجودات زنده آفات را کنترل می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه روش مبارزه بیو‌لوژیک مصرف سم را در محصولات کشاورزی کاهش می‌دهد، گفت: این روش مبارزه یک روش اقتصاد مقاومتی نیز محسوب‌ می‌شود چرا‌که دیگر مجبور به خروج ارز برای وارد کردن سم نخواهیم بود و علاوه بر اینکه محصولات تولیدی از سلامت بیشتری نسبت به محصولاتی که در آنها سم استفاده شده است، دارد.

وی با بیان اینکه البته کارایی روش کنترل بیولوژیک آفات ۱۰۰ درصدی نیست، تصریح کرد: این روش مبارزه، یک روش تلفیقی در کنار سایر روش‌های زراعی و غیر شیمیایی مانند استفاده از جلب کننده‌های آفت است.

بلالی با بیان اینکه استارت کنترل بیولوژیک در استان زده شده و برای کرم گلوگاه انار و مینوز گوجه‌فرنگی سال گذشته بکار گرفته شد، گفت: اما این امر مستلزم حمایت‌های ویژه است و تا زمانی حمایت‌ها انجام نشود نمی‌توان به صورت گسترده از آن استفاده کرد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر