logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۷۱۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان:

زوج‌های نابارور بدون محدودیت هزینه تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند/ مراجعه 103 نفر جهت درمان ناباروری در استان زنجان

زوج‌های-نابارور-بدون-محدودیت-هزینه-تحت-پوشش-بیمه-سلامت-قرار-می‌گیرند-مراجعه-103-نفر-جهت-درمان-ناباروری-در-استان-زنجان
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به تحت پوشش قرار دادن خدمات درمانی زوج‌های نابارور گفت: محدودیتی در ارائه خدمات به زوج‌های نابارور وجود ندارد به‌طوری که قبلاً خدمات در قالب 4 بسته خدمتی و با یک مبلغ مشخصی ارائه می‌شد اما اکنون محدودیتی در هزینه و خدمات وجود ندارد.

به گزارش موج رسا; یعقوب شیویاری امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 50.3 درصد از جمعیت استان زنجان در قالب 5 صندوق بیمه‌ای تحت پوشش بیمه سلامت هستند، اظهار داشت: بیشترین میزان بیمه‌شدگان به ترتیب در صندوق بیمه روستاییان، همگانی و کارکنان دولت است.

وی با بیان اینکه طبق آمار و شواهد و قرائن، خدمات ویژه‌ای رفته‌رفته به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: بیمه سلامت در بدو تاسیس دارای یک صندوق بیمه‌ای کارمندان بود که به مرور و به تناسب روز، اتفاقات خوبی رخ داده که از جمله آن تحت پوشش قرار دادن تمام روستاییان و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت است.

*‌ درمان زوج‌های نابارور در زنجان بدون محدودیت هزینه

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به تحت پوشش قرار دادن خدمات درمانی زوج‌های نابارور گفت: تعداد کثیری از زوج‌های نابارور هستند که علی‌رغم متحمل شدن هزینه‌های سرسام‌آور در بعضی موارد با گذشت بیش از 10 و حتی 15 سال از زندگی مشترک، صاحب فرزند نشده و منجر به مسائل روحی و روانی و جدایی زوجین نیز شده است.

وی با بیان اینکه درمان زوج‌های نابارور از سال 1400 تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است، اظهار داشت: در سال جاری نیز تغییراتی بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ایجاد شد و درصد بیشتری از هزینه‌ها را صندوق بیمه‌ای تقبل می‌کند.

شیویاری خاطرنشان کرد: اگر زوج‌های نابارور به نحو احسن مدیریت شده و تحت درمان قرار گیرند، درصد زیادی از آن‌ها صاحب اولاد می‌شوند.

وی با بیان اینکه فعلاً یک بخش درمان زوج‌های نابارور در بیمارستان آیت‌الله موسوی وجود دارد، افزود: بخش‌های خصوصی هم اگر خدماتی به زوج‌های نابارور ارائه دهند، هزینه‌های آن قابل پرداخت است و سازمان بیمه سلامت طبق قانون، ملزم به ارائه بهترین خدمات به بیمه‌شدگان است.

*‌ 103 نفر از زوج‌های نابارور برای درمان مراجعه کرده‌اند

شیویاری با بیان اینکه محدودیتی در ارائه خدمات به زوج‌های نابارور وجود ندارد، تصریح کرد: قبلاً محدودیت بود و خدمات در قالب 4 بسته خدمتی و با یک مبلغ مشخصی ارائه می‌شد اما اکنون محدودیتی وجود ندارد و لوازم و تجهیزات پزشکی این زوج‌ها نیز از 2 قلم به 20 قلم و داروهای تحت پوشش نیز از 12 قلم به 28 قلم افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه فرانشیز درمان این زوج‌ها به میزان 90 درصد پرداخت می‌شود، ادامه داد: سقط‌های مکرر، رَحِم اجاره‌ای و تخمک‌های اهدایی که شخص ثالث در این موضوع قرار می‌گرفت، تحت پوشش نبودند که در قانون جدید به تعهدات بیمه سلامت اضافه شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه ناباروری غیر از موارد استثنایی تقریباً ریشه‌کن شده است، گفت: ممکن است درمان زوج‌های نابارور چند سال طول بکشد اما اگر تحت درمان قرار گیرند، نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه درمان زوج‌های نابارور، پروسه‌ای زمانبر است، اظهار داشت: این طرح، نوپا است و باید زمان بگذرد و بیماران را نشان‌دار کنیم تا مشخص شود چه مدت بعد از اولین مراجعه، صاحب فرزند شده‌اند.

شیویاری خاطرنشان کرد: از زمان تحت پوشش قرار گرفتن این تعهد تاکنون 1.3 نفر از زوج‌های نابارور برای درمان مراجعه کرده‌اند.

*‌ 907 بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت زنجان هستند

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اساسی سازمان در سال جاری، نسخه‌نویسی الکترونیکی است، گفت: میانگین نسخه‌نویسی الکترونیکی در کشور بیش از 98 درصد و در استان زنجان 100 درصد است مگر مواد جزئی و معدود که در صورت نیاز از نسخه‌های کاغذی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال جاری طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی خدمات ویژه‌ای برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ارائه خواهد شد که هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوند، اظهار داشت: در قانون بودجه امسال 5 هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته که به تناسب جمعیت بیماران استان‌ها تخصیص می‌یابد و به تناسب مراجعات بیماران به مراکز درمانی توسط بیمه سلامت تقبل می‌شود.

شیویاری بیان کرد: طبق آخرین آمار مربوط به خرداد سال جاری 907 بیمار خاص در قالب بیماری ام‌اس، دیالیزی، پیوند کلیه، تالاسمی و هموفیلی تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

این مسئول با بیان اینکه اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در دستور کار قرار دارد که از صدوق بیمه همگانی آغاز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: 66 نفر پزشک عمومی در سطح استان داریم که برای پزشک خانواده از ظرفیت آن‌ها استفاده می‌کنیم هر چند بعضی از این پزشکان، راغب به عقد قرارداد با بیمه سلامت نیستند اما تاکنون 30 درصد از بیمه‌شدگان صندوق بیمه همگانی را تحت پوشش طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه 2 بیماری قند خون و فشار خون بالا توسط پزشکان خانواده غربالگری می‌شود، افزود: این 2 بیماری نیاز به غربالگری و مدیریت دارند که امیدواریم با مراجعه مستمر مردم بتوان این بیماری‌ها را غربالگری و همچنین از ابتلای ان‌ها پیشگیری کرد.

*‌ 85 میلیارد تومان بابت درمان بیماران کرونایی به بخش‌های دولتی و غیردولتی پرداخت شد

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه بیماری کرونا میهمان همیشگی جوامع بشری خواهد بود، گفت: خوشبختانه این بیماری در دنیا و به‌ویژه ایران با اتخاذ تدابیر لازم و دعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی مدیریت شد و امیدواریم دیگر فوتی کرونایی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه 16500 نفر از بیمه‌شدگان بیمه سلامت استان زنجان از اول اسفند 1398 تا پایان خرداد 1401 به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان‌های مختلف بستری شده‌اند، ابراز کرد: میانگین هزینه‌های هر پرونده کرونایی در استان زنجان 5 میلیون و 350 هزار تومان بوده که حدود 200 هزار تومان بالاتر از میانگین کشوری است و طی مدت مذکور بیش از 85 میلیارد تومان به بخش‌های دولتی و خصوصی پرداخت شده است.

شیویاری با بیان اینکه میانگین مدت بستری بیماران کرونایی در کشور 5 روز و در استان زنجان 6 روز بود، خاطرنشان کرد: تعداد بستری‌شدگان خانم بیشتر از آقایان بود ضمن اینکه میانگین سنی بیماران کرونای بستری‌شده در استان زنجان 60 سال است.

وی یادآور شد: در راستای ارائه بهترین خدمات به بیمه‌شدگان، هیچکدام از شرکای کاری بیمه سلامت استان زنجان طی 2 سال گذشته، برگشتی نداشته و فقط تعدادی به دلیل تغییر محل زندگی خود لغو قرارداد کرده‌اند.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه حدود 85 درصد موسسات موجود در استان طرف قرارداد این اداره کل هستند، اظهار داشت: حدود 100 درصد داروخانه‌ها (126 مورد) نیز طرف قرارداد اداره کل هستند.

*‌ پرداخت مطالبات شرکای کاری، به‌روز است

وی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد گفت: مطالبات سال 1400 تمام موسسات طرف قرارداد پرداخت شده و مبالغ جزئی هم اگر باقی مانده باشد به دلیل ارسال دیرهنگام اسناد از سوی آن‌ها است و اداره کل بیمه سلامت استان زنجان به شرکای کاری، بدهکار نیست.

شیویاری با بیان اینه حدود 300 میلیارد تومان در سال 1400 به شرکای کاری بیمه سلامت استان زنجان پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: 80 درصد از مطالبات سطح یک (روستایی) پرداخت شده و مطالبات داروخانه‌ها از جمله داروخانه‌های دولتی که بیشترین مبالغ طلب را دارند نیز پرداخت شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر