logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۷۱۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

انتخاب نادقیق برای دبیری فضای مجازی کشور

انتخاب-نادقیق-برای-دبیری-فضای-مجازی-کشور-
فناوری اطلاعات و صورت اجتماعی شده‌ی آن یعنی فضای سایبر فرصت استثنایی برای رشد کشور است، مورد اجماع کارشناسان این حوزه‌ است. اما فضای مجازی نه صورتی کاملا فناورانه دارد و نه صرفا اجتماعی و هویتی است؛ پیکره‌ی واحدی است که به فهمی کل‌نگرانه و یکپارچه برای هدایت آن نیاز است.

به گزارش موج رسا; احسان کیانخواه: شنیده‌ها حاکی از آن است که دبیر شورای عالی فضای مجازی تغییر می‌کند به انتخابی نادقیق با فهمی ناقص از فضای مجازی منجر می‌شود که فقط محل تجربه اندوزی دوستانی خواهد بود که در یک حوزه نخبگی دارند. اما آیا فضای مجازی یک موجود تک ساحتی است که آینده کشور را به افق‌های نادرست هدایت می‌کنید؟

اینکه فناوری اطلاعات و صورت اجتماعی شده‌ی آن یعنی فضای سایبر فرصت استثنایی برای رشد کشور است، مورد اجماع کارشناسان این حوزه‌ است. اما فضای مجازی نه صورتی کاملا فناورانه دارد و نه صرفا اجتماعی و هویتی است. پیکره‌ی واحدی است که به فهمی کل‌نگرانه و یکپارچه برای هدایت آن نیاز است. تحول در مرکز ملی فضای مجازی به عنوان رکن توسعه و ساخت آینده کشور برای دستیابی به ایرانی متعالی و متمایز و اخلاق بنیان، ضروری و لازم است. عدم توجه به سازماندهی درست این قرارگاه فراقوه‌ای و رساندن آن به جایگاه ترسیمی در حکم تاسیس شورا، ساخت آینده متعالی کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد. تحول در این حوزه نه فقط تغییر اشخاص، بلکه باید به تغییر و تحول در ذهنیت‌ها، مبادی و رویکردها امتداد یابد.

توسعه سایبری نگاه فناورانه نیست که مهندسی صرفا فناور هدایت آن‌را به عهده بگیرد و شروع به انضمام فرهنگ و هویت و عدالت به این توسعه داشته باشد، بلکه توسعه سایبری مفهومی اتحادی و ترکیبی از فناوری تا فرهنگ و هویت است. سایبر مفهومی یکپارچه و به‌هم پیوسته است. یعنی نمی‌توان فناوری را از داده، داده را از پلتفرم، پلتفرم را از فرهنگ  و اقتصاد و فرهنگ و اقتصاد را از اهداف کشور و انقلاب جدا کرد. نمی‌توان با چندپاره کردن سایبر سکان راهبری را به دست بخش خاصی داد و توقع انتفاع حداکثری و جامع را داشت. دوران تخصص‌گرایی محض به پایان رسیده، ما در جهانی متصل قرار داریم در عین این‌که در مورد فرهنگ در حال بحث هستیم،‌ اقتصاد هم در میان است، هویت پررنگ است. هر سیاست و قاعده‌ای صرفا برای یک حوزه قابل اعمال نیست و همانند اثر پروانه‌ای یا اثر شدید‌تر و ملموس‌تر برحوزه‌های دیگر اثر می‌گذارد. سیاست و قاعده‌ایی به ظاهر فنی و فناورانه بر اقتصاد و فرهنگ و اجتماع تاثیر می‌گذارد. این در هم تنیدگی حوزه‌های اجتماع «با|در» سایبر،  سیاست‌های یکپارچه و چندساحتی را می‌طلبد.

توسعه‌ی سایبری نیازمند تصویر سازی صحیح از آینده ایران اسلامی است. آینده با سایبر و فناوری اطلاعات گره خورده است.آن‌چه از مسیر و ترسیم آینده در جهان و کشورها به‌ تصویر کشیده شده‌است، مسیر غربی‌سازی و سلوک نئولیبرالیستی است. انقلاب اسلامی به‌دنبال طراحی سیر و صیرورتی است که مبتنی بر مبانی اسلامی-ایرانی، مسیر تحقق کشور متمایز و الگویی را محقق کند. تصویر آینده‌ی نظام اسلامی که ایجاد کننده انگیزه حرکت و تکاپوی آحاد مردم است، با فناوری‌اطلاعات و فضای سایبر در هم آمیخته که نیازمند خوانشی اتحادی (و نه انضمامی) عدالت‌محور، اخلاقی و براساس الگوی ایرانی – اسلامی در ساخت درون‌زای کشور است.

برای پاسخ مناسب و به‌موقع به فرصت‌های حداکثری فناوری اطلاعات و فضای سایبر و حداقل‌سازی تهدیدات با هم‌گرایی، هم‌آهنگی و هم‌نواسازی تمام توان داخلی اعم از بخش خصوصی، دولتی، عمومی و نیروهای مسلح نیاز به تغییر ساختار مرکز ملی فضای مجازی و دبیر آن است تا بتوان از این پیچ تاریخی به بهترین شکل در جهت سرآمدی ایران اسلامی عبور کرد. اهم ویژگی‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی این‌گونه باید باشد:

(۱) شناخت عمیق از عمق تحولات فوق استراتژیک سایبر داشته باشد،

(۲)‌ قدرت بالای سازماندهی و حرکت و هم‌گراسازی مجموعه‌های مختلف کشور (خصوصی، دولتی، عمومی و نیروهای مسلح) را داشته باشد،

(۳) دارای فهم عمیق و معتقد به حکمرانی سایبر مبتنی بر اصول انقلاب اسلامی باشد،

(۴) توان صیانت از هویت و سرمایه‌های اجتماعی کشور را داشته باشد و

(۵) قابلیت بسیج همگانی مبتنی بر شاخص‌های عملکردی و اداراکی پیشرفت سایبری را داشته باشد و ساختار مرکز را متناسب با این حجم نیاز و پیشرفت فضای سایبر و فناوری‌اطلاعات متناسب کند تا ساختار مرکز همه‌ی حوزه‌های فناورانه تا شناختی و اجتماعی و توسعه علوم سایبر را در بر گیرد.

جناب آقای رییسی،  رئیس محترم جمهور و اعضاء محترم شورای عالی فضای مجازی، این شورا در حقیقت شورای عالی توسعه کشور است که همه‌ی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی را به سمت پیشرفت متمایز کشور و ساخت آینده‌ای سرآمد و متعالی رهنمون می‌سازد. این واقعیت صحنه سرآمدی جهانی، لازم است در گفتمان حکمرانی کشور و انقلاب اسلامی نهادینه شود. لذا بدیهی است انتخاب فرد شایسته با نگرش چند ساحتی برای هدایت مرکزملی و دبیری شورای عالی ضروری است و انتخاب گزینه‌های تک ساحتی جز پشیمانی به دنبال نخواهد داشت.

والسلام علی من اتبع الهدی

انتهای پیام/

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر