logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۷۰۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

کشتار دام مولد با اتمام فصل رویش گیاهان تشدید می‌یابد/ استان زنجان ۲ درصد سهم در تولیدات دامی کشور دارد

کشتار-دام-مولد-با-اتمام-فصل-رویش-گیاهان-تشدید-می‌یابد-استان-زنجان-۲-درصد-سهم-در-تولیدات-دامی-کشور-دارد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه کشتار دام‌های آبستن همچنان ممنوع است گفت: از شهریور ماه به دلیل کمبود علوفه، دامداران اقدام به کشتار دام‌های مولد خواهند کرد که می‌تواند تاثیر منفی بر تولیدات دامی داشته باشد.

محمد علی‌صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در حال حاضر کشتار دام‌های مولد تا حدی نیست که به شکل یک نگرانی مطرح شده باشد اما شرایط حاضر این امکان وجود دارد که از شهریور ماه به دلیل کمبود علوفه، دامداران اقدام به کشتار دام‌های مولد بکنند و نگرانی بابت کشتار دام‌های مولد بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه کشتار دام‌های آبستن ممنوع است، ابراز داشت: کارشناسان در مراکز کشتار دام حضور دارند و با انجام سونوگرافی دام‌های ماده در صورت آبستن بودن آن‌ها از کشتار جلوگیری می‌کنند.

صادقی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نیز کشتار دام‌های ماده انجام می‌شود، عنوان کرد: برخی از این دام‌ها عمر مفید در تولید مثل را داشته‌اند و سپس به کشتار رفته‌اند و تعدادی از دام‌های ماده نیز به دلایلی قادر به تولید مثل نیستند و باید کشتار شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ در سطح استان جمعیت دامی یک میلیون و ۲۱۳ هزار راس دامی در یک هزارو ۹۳۰ هزار واحد دامی تولید شده بود گفت: در سطح استان زنجان سالانه ۲۴۹ هزار تن انواع محصولات دامی تولید می‌شود و این استان سهم دو درصدی در تولید این محصولات در کشور دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه میزان سالانه تولید شیر در استان ۱۵ هزارو ۸۴ تن است، گفت: بیش از ۵۸ هزار تن گوشت سفید و ۱۱ هزارو ۳۷۰ تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود که این میزان تخم مرغ پاسخگوی نیاز استان نیست.

وی با بیان اینکه چندین واحد گوساله و گوسفند پرواری در خدابنده در حال احداث است، تصریح کرد: با تکمیل این پروژه‌ها میزان تولید گوشت قرمز بالاتر خواهد رفت.

صادقی خاطر نشان کرد: در هفته جهاد کشاورزی یک پروژه گاو شیری ۴۰۰ راسی در ابهر و یک پروژه گوسفند داشتی ۹۰ راسی در خرمدره به افتتاح رسید با این حال ۱۵ پروژه دامی دیگر نیز با پیشرفت‌های بالای ۸۰ درصد امسال به بهره‌برداری خواهند رسید./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر