logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۸
[ شناسه خبر : ۲۷۰۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]

بازخوانی مختصات عصر امام خمینی (ره)

بازخوانی-مختصات-عصر-امام-خمینی-(ره)-
بشریت در «عصر ما» با یک خوانش انقلابی و سیاسی روبه‌رو است که نمی‌تواند «نادیده» و «ناشنیده» از آن عبور کند. عصری که امام خامنه‌ای آن‌را «عصر خمینی» نام نهاده است.

به گزارش موج رسا; محمدکاظم انبارلویی: بشریت در «عصر ما» با یک خوانش انقلابی و سیاسی روبه‌رو است که نمی‌تواند «نادیده» و «ناشنیده» از آن عبور کند. عصری که امام خامنه‌ای آن‌را «عصر خمینی» نام نهاده است.
امام خمینی (ره) یک حکیم، فیلسوف ، یک سیاستمدار با اندیشه‌های وحیانی و یک مبارز شجاع در عرصه مبارزه با تبهکاران عصر خود در داخل و خارج بود. او کسی نیست که با یک بار «دیده شدن» آمده باشد. آتش اندیشه‌های او در بیشه‌های بی‌باروبرگ نحله‌های الحادی و کفرآلود و شرک‌آمیز عصر خود یاد او را زنده نگه داشته است.
سِرّ دیده شدن هماره امام (ره) در سپهر سیاست جهانی آن بود که «زمینی» بود اما آسمانی می‌اندیشید و از آن بالاتر «آسمانی» بود اما زمینی حرف می زد!
کسانی که نگاه زمینی دارند و حاضر نیستند سرشان را به آسمان بلند کنند. کسانی که ارزش‌های آسمانی را که انبیا و اولیای الهی در طول تاریخ برای بشریت به ارمغان آورده‌اند منکرند. بی‌رحمانه بر او و یاران او و ملت او و امت او تاختند، اما نتوانستند در جنگ «سخت» و جنگ «نرم» بر او غلبه کنند.
چراکه امام (ره) با اندیشه‌های ناب قرآنی، آتشی در بیشه اندیشه‌های عصر خود انداخته و جلوی رونق اندیشه‌های معارض با اسلام را گرفته و در بازار سیاست، سکه لیبرالیسم و سوسیالیسم را بی‌اعتبار کرده است.
جهان استکبار با همه یال و کوپال ارتش رسانه‌ای خود نتوانست این ندای امام (ره) را به جهانیان که فرمود ؛ «ما به فلک می‌رویم عزم تماشا که راست؟» را خاموش کند.
او در این حرکت خودی نمی‌دید و با سرانگشت هدایت خود به جهان اسلام و مردم جهان فقط اعلام کرده بود؛ «قافله‌سالار ما فخر جهان مصطفاست.» او پرچمدار اسلام ناب محمدی و احیاکننده نام پیامبر اعظم (ص) در عصر ما بود.
او با دشمنان ایران و جهان بشریت با منطق انالله و اناالیه راجعون سخن می‌گفت منطقی که متضمن اقتدار ملی و اقتدار جهانی او بود و احدی یارای هماوردی با این منطق را نداشت.
بافتار و ساختار اندیشه سیاسی امام (ره) مولّد «قدرت هوشمند» است.این قدرت ملت را به وادی «بازدارندگی» و از آنجا به جایگاه «اقدام پیشدستانه» در برابر توطئه‌های استبداد و استکبار جهانی رسانده است.
در مکتب امام (ره) کمترین جمود و انجماد و کهنگی دیده نمی‌شود . ملت ما و ملت‌های جهان با اندیشه‌های امام (ره) به آگاهی واقعی و درک حقایق هستی رسیده‌اند و حاضر نیستند زیر بیرق بردگی امپریالیسم جهانی بروند.
***
33 سال از ارتحال امام (ره) گذشته است. سِرّ مانایی و حضور امام (ره) در ملت ما و ملت‌های جهان «نوگویی» رهبری معظم انقلاب از ابعاد شخصت امام (ره) و «نوپردازی‌های» جدید از مکتب امام (ره) و غبارروبی از اندیشه‌های ناب معنوی و روحی امام (ره) در جامعه است.
تمرکزهای نو به نوی رهبری روی اندیشه‌های علمی و عملی امام (ره) در بحران‌ها تا مرز «حیرت‌انگیز بودن» و فتح قله‌های به ظاهر ناگشودنی پیش می‌رود و این مهم ، حیات انقلاب اسلامی را تضمین می‌کند.
درست 41 سال پیش منافقین با اعلام جنگ مسلحانه علیه ملت ایران روز 30 خرداد سال 60 در خیابان‌ها به جان مردم افتادند و ترورهای سریالی را کلید زدند. 15 هزار نفر از ملت ایران را به خاک و خون کشیدند و رهبران و آزادگان ملت مثل شهید بهشتی و شهید باهنر، شهید رجایی و 72 تن از اخیار ملت را به شهادت رساندند . آنها استوانه‌های اخلاق و عرفان و ادب را در چهارگوشه کشور قتل عام کردند و چهره‌هایی چون مدنی، اشرفی‌اصفهانی ، صدوقی و دستغیب را جلوی هزاران تن از مردم عاشق روحانیت سلاخی کردند!
دستی تبهکار 5 روز پس از این جنگ مسلحانه تن مولای ما ، آقای ما و عزیز دل ملت ایران را در مسجد ابوذر به بمب آلود. اما دستی از غیب برآمد و نگذاشت توطئه ترور عملیاتی شود با آنکه تن رنجور او با حضور در جبهه‌های جنگ خسته بود اما خداوند او را با  ده‌ها زخم جانکاه حفظ کرد و 8 سال بعد با هدایت امام و درک انقلابی و بصیرت مردم و نخبگان جامعه، رهبری بعد از امام (ره) در او «متعین» شد.
او 33 سال است با خوانش‌های نو در بازخوانی و بازتولید اندیشه امام خمینی (ره) در حوزه‌های گوناگون همت مردانه و امانت دارانه داشته است.
او طی سه دهه گذشته با شجاعت وصف‌ناشدنی بر ممشای امام (ره) سیره امام (ره) را در قلمرو مبارزه با ستم و استبداد جهانی و امپریالیسم آمریکا و در دفاع از مظلومان را ادامه دادند و ذره‌ای از آن تخطی نفرمودند و اجازه انحراف هم به احدی ندادند
در منطق حکمرانی علوی ، حکومت و حاکم حقوقی دارد که باید رعایت شود و نیز مردم هم حقوقی دارند که حاکم باید آن را رعایت کند. این حقوق یک سویه و یک طرفه نیست در تجربه مردم‌سالاری دینی امامین انقلاب اسلامی شاهد شیرین‌ترین ، حماسی‌ترین ، لطیف‌ترین و واقعی‌ترین روابط حقوقی متقابل دولت– ملت در این معرکه بودیم.

ما باید شاکر خداوند متعال به خاطر نعمت رهبری مبتنی بر علم ، عدل ، تدبیر ، شجاعت ، صدق و فداکاری باشیم. اگر قدر این نعمت را ندانیم به سرنوشت شوم امت‌های پیشین که از مسیر اطاعت از اولیای خدا خارج شدند ، دچار خواهیم شد.
امام خامنه‌ای پس از امام (ره) فهرستی از کارکرد کارآمد در اداره انقلاب و کشور داشتند که در کارنامه زیر می‌شود آن را فهرست کرد.
1- هدایت انقلاب اسلامی بر ممشای مبانی نظام و نظریه‌های متقن امام (ره) در حکمرانی نبوی و علوی
2- عبور هوشمندانه و متهورانه کشور از بحران‌های سه دهه اخیر در منطقه و جهان با کمترین هزینه
3- محاصره رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و زندانی کردن اشغالگران در حصارها و دیوارهای بتنی 6 متری و نیز وارد کردن 10850 ضربه «سخت» در جنگ‌های 33 روزه ، 22 روزه و 52 روزه از طریق حزب‌الله لبنان و حماس و رزمندگان فلسطینی در درون سرزمین‌های اشغالی
4- پایان دادن به سلطه آمریکا در غرب آسیا و تحمیل شکست به اشغالگران در افغانستان ، عراق ، سوریه و آغاز شمارش معکوس خروج آمریکا از منطقه و از کارانداختن راهبرد بزن در رو و شکست قطعی فتنه داعش در منطقه
5- مدیریت و رهبری موفق سه جنگ نرم آمریکا علیه نظام اسلامی و ملت ایران در سال‌های 78 و 88 و 98 و برگرداندن این شر به وادی دشمنان انقلاب در انتخابات 2020 آمریکا که منجر به اشغال چند ساعته کنگره توسط مخالفان مسلح شد.
6- مدیریت کشور در چارچوب قانون اساسی به گونه‌ای که هر نهاد و دستگاهی در چارچوب قانون عمل کند.
7- پدیداری فرصت‌های طلایی برای حضور مردم به‌ویژه جوانان در مدیریت کشور و پیشرفت‌های خیره‌کننده علمی و فنی
8- رساندن قدرت دفاعی کشور به شرایط «بازدارندگی» و از آن بالاتر به ایستگاه خطیر «اقدام پیشدستانه». این قدرت اکنون سایه جنگ را از کشور برداشته و چتر خود را روی حضور دشمن در منطقه گسترده است.
9- سالم‌سازی ساختارهای اداری و حکومتی کشور با اتکا بر نظم مردم‌سالارانه
10- تحکیم وحدت ملی و انسجام اسلامی و پاسداشت آن در چارچوب مؤلفه‌های مردم‌سالاری دینی
11- هدایت هوشمندانه سیاست خارجی بر مدار عزت ، حکمت و مصلحت و سلب هرگونه ماجراجویی از دشمن
12- اهتمام به حفظ و صیانت از فرهنگ دفاع مقدس و تکریم و تعظیم خانواده‌های شهدا و جانبازان و نگاهبانی از شور انقلاب و فرهنگ شهادت‌طلبی و ترویج ادبیات مقاومت 
13- اهتمام به اداره اقتصاد کشور و تأمین معیشت مردم در طوفان تحریم‌ها از طریق تأکید روی اقتصاد مقاومتی و خنثی‌کردن تحریم‌ها و سرعت گرفتن کشور به سمت خودکفایی و تولید ملی
14- نگاه فرازمانی به صیانت از «جمعیت» و کشف توطئه دشمن در تهدید و تحدید نسل و مقابله علنی با این پدیده شوم
15- اهتمام به بسط و توسعه فرهنگ قرآن در جامعه دینی و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) با راهبرد 10 میلیون حافظ قرآن و حمایت مادی و معنوی از نهادهای مردمی که روی ترویج سبک زندگی قرآنی و نظام‌سازی قرآنی و تمدن‌آفرینی کار می‌کنند.
16- هدایت مدیریت کلان کشور در مسیر ایمان، تقوا، تخصص،کارایی و نشاط با تعیین دقیق سیاست‌های کلی نظام در قلمروهای گونه‌گون
17- اهتمام به سالم‌سازی ساختارهای اداری کشور به منظور تأمین رضایت مردم در چارچوب مردم سالاری دینی با ارائه طریق به دولت‌هایی که مستظهر به رأی مردم می شوند و مسئولان کشور در دیدارهای خصوصی و عمومی.
18- اهتمام به کادرسازی به‌ویژه در نیروهای انتظامی و نظامی و ظهور شخصیت‌های تاریخ ساز در اندازه شهید قاسم سلیمانی و شهید حججی که ملت در برابر عظمت حماسه آنها در پاسداشت نظام سر تعظیم فرود آوردند.
19- اهتمام به برون رفت از دوگانه «نهضت» و «نظام» و حفظ جوهره آرمانی در نظام جمهوری اسلامی ، زیر چتر «علم» و «عدل»
20- ایستادن در برابر جریان «زر»، «زور» و «تزویر» با راهبرد مبارزه با فقر ، فساد و تبعیض.

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر