logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۶
[ شناسه خبر : ۲۷۰۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان مطرح کرد

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید کیت‌های DNA/ سال گذشته مجوز سقط ۲۰۰ جنین توسط پزشکی قانونی استان زنجان صادر شده است

ورود-شرکت‌های-دانش‌بنیان-به-تولید-کیت‌های-DNA-سال-گذشته-مجوز-سقط-۲۰۰-جنین-توسط-پزشکی-قانونی-استان-زنجان-صادر-شده-است
مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: در سطح استان زنجان در طول سال گذشته ۲۰۰ پرونده مجوز سقط جنین از پزشکی قانونی صادر شده است.

به گزارش موج رسا; مهرداد ستاره ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان اظهار داشت: در دو ماهه نخست سال‌جاری نسبت به سال گذشته آمار فوتی‌های داخل شهری ۴۴.۴ درصد کاهش یافته است و این در حالی است که این آمار در تصادفات برون‌شهری ۳۹ درصد افزایشی و در جاده‌های خاکی روستای ۵۰ درصد کاهش بوده است.

 وی افزود: میزان فوتی‌ها در تصادفات دو ماهه سال گذشته ۳۸ مورد و در سال جاری ۴۰ مورد بوده است با اینکه حجم مسافرت‌ها به دلیل فروکش کردن کرونا بالا بود و انتظار تصادفات و فوتی‌ها بسیار بیشتر از این رقم بود اما خوشبختانه این مسیر کنترل و آمار فوتی‌ها کاهش یافت.

مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان با بیان اینکه از ۲۵ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ۲۳ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، گفت: این عدد در مدت مشابه سال جاری ۱۴ نفر ثبت شده اما علی‌رغم افزایش حجم سفر‌های نوروزی میزان تصادفات منجر به فوت ۳۹ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به این که تعداد مصدمان تصادفات نیز ۶.۲ درصد افزایشی بوده، عنوان کرد: در حالت کلی میزان معاینات نیز ۴.۶ درصد افزایشی بوده است.

ستاره با بیان اینکه استان زنجان در حوزه بهره‌وری جزو ۳ استان برتر در سطح کشور است، عنوان کرد: همچنین روابط عمومی این اداره در سال ۱۴۰۰ رتبه سوم در حوزه اطلاع‌رسانی را کسب کرده است.

وی ابراز داشت: خوشبختانه بودجه‌ای که در چند سال اخیر به پزشکی قانونی اختصاص یافته چشم‌گیر بوده است و توجه ویژه به این سازمان شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان با بیان اینکه در ۱۲۵ شهر کشور مقرر شده تا سازمان نظام پزشکی احداث شود، یاد‌آور شد: در ۴ شهر ابهر، خرمدره، طارم و ماهنشان پیگیر احداث این سازمان هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر وجود آزمایشگاه DNA در زنجان، بیان کرد: با اینکه مصوب شده تا در ۲۱ استان این آزمایشگاه وجود داشته باشد اما عملا در ۱۰ استان این آزمایشگاه مستقر بوده و هنوز زنجان بی‌بهره است اما آزمایشات لازم در این راستا به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

ستاره در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران مبنی بر ارایه آمار سقط جنین عنوان کرد: سالانه ۱۲ هزار نفر در کشور برای سقط جنین مراجعه می‌کنند، در مواردی که جان مادر در خطر و جنین دارای ناهنجاری باشد با نامه پزشکی قانونی اقدام به سقط می‌شود.

وی یادآور شد: در سطح استان زنجان در طول سال گذشته ۲۰۰ پرونده مجوز سقط جنین از پزشکی قانونی استان صادر شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان خاطر نشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان سازمان نظام پزشکی در بحث تولید کیت‌های DNA وارد شده‌اند و ایران توانسته جزو ۵ کشور اول دنیا به لحاظ تولید این کیت‌ها باشد.

وی در پاسخ به این سوال که سالانه در استان زنجان چند نفر برای تغییر جنسیت مراجعه می‌کنند، گفت: ارقام بسیار پایین است و استان زنجان نیز هم‌سطح با سایر استان‌ها است با این حال سالانه یک یا دو نفر به این امر مبادرت می‌کنند.

لازم به توضیح است که مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در راستای ارائه آمار خودکشی، نزاع خانوادگی، نزاع بین زن و شوهر امتناع کرد و ارائه این آمار را مبتنی به هماهنگی با سازمان نظام پزشکی کل کشور دانست./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر