logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۶۹۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
گزارشی از معضل آب گل‌آلود در طارم:

ساکنان جوجرگان طارم آب گل‌آلود می‌نوشند+فیلم

ساکنان-جوجرگان-طارم-آب-گل‌آلود-می‌نوشند+فیلم
روستای جوجرگان شهرستان طارم این روز‌ها با مشکل جدی آب شرب مواجه است و مردم آب گل‌آلود می‌نوشند.

به گزارش موج رسا; معضل کمبود و نبود آب شرب در بسیاری‌ از روستا‌های استان زنجان موضوعی است که همواره مطرح می‌شود و با عدم چاره‌‌اندیشی‌ای که وجود دارد مسائل پیرامون موضوع نیز حل نمی‌شود و همواره قشر عظیمی را با چالش روبه‌رو می‌کند.

در استان زنجان با وجود این که ۹۱۰ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد اما هنوز برخی روستا‌ها فاقد لوله‌کشی آب شرب در منازل هستند و حتی روستا‌هایی نیز با وجود لوله‌کشی با مشکل تامین آب مواجه هستند که همین یک مشکل می‌تواند مهم‌ترین علت برای مهاجرت از روستا و حاشیه‌نشینی در شهر‌ها باشد برای مثال در روستا‌های بخش چورزق شهرستان طارم روستاییان در طول روز تنها چند ساعت محدود از آب استفاده می‌کنند و در بیشتر ساعات روز، آبی در سیستم لوله‌کشی روستا‌ها نیست.

اما نکته تاسف‌بار این است که روستایی همچون روستای جوجرگان بخش چورزق طارم در این روزا به جای آب شرب، آب گل‌آلود از سیستم لوله‌کشی خارج می‌شود و عملا روستانشینان از داشتن آب شرب محروم شده‌اند. اما انگار این مشکل مختص فصل تابستان نیست به طوری که در فصل زمستان نیز به دلیل عدم وجود شبکه آب و فاضلاب مناسب، لوله‌کشی از روی تیر‌های برق رد شده است و در زمستان این لوله‌ها یخ میزنند و آبی در سیستم نیست.

در این راستا تعدادی از اهالی روستای جوجرگان با تماس با موج‌رسا درخواست پیگیر این موضوع از مسئولان امر شدند بلکه با رسانه‌ای شدن، مشکل چندین ساله روستائیان کمر همت به حل مشکل آب شرب این روستا بسته شود.

با این حال یکی از ساکنان روستای جوجرگان شهرستان طارم در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا اظهار داشت: مشکل آب روستای جوجرگان فارغ از تمامی فصول سال است و مشکل عدم دسترسی به آب همواره  وجود دارد.

وی افزود: ما در این روستا تابستان آب شرب کلا نداریم، در فصل زمستان لوله‌های آب که از روی تیر برق رد شده‌اند، یخ میزنند! بهار و پاییز هم به دلیل تامین آب از رودخانه و نبود تصفیه، آب پر از گل و لای است با این حال در طول روز‌های اخیر ما از شیر آب لوله‌کشی آب همراه با گل دریافت می‌کنیم.

موسوی گفت: مشکل تامین آب شرب این روستا نیازمند نگاه جدی و دقیق می‌باشد و مشکل اصلی روستای جوجرگان نبود منبع تامین آب شرب پایدار است، ثانیا نبود شبکه توزیع آب در سطح روستا ثالثا عدم تصفیه آب ورودی که مستقیما از رودخانه فصلی تامین شده و در تابستان نیز به خشکی کامل می رسد.

وی گفت: امیدوارم با همت مسئولان آب و فاضلاب مشکل چندین ساله آب شرب این روستا حل شود، با این وجود مردم نیز برای حمایت همه جانبه کنار مسئولان خواهد بود.

موسوی با اذعان به اینکه مشکل آب روستای جوجرگان فراتر از یک شبکه توزیع آب هست افزود: به دلیل افزایش جمعیت، سیستم موجود پاسخ گو نیست. باید تامین آب شرب پایدار از منابع و روستاهای اطراف انجام پذیرد.

در این رابطه رسول اکبری بخشدار چورزق اذعان کرده است: از محل اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای شبکه آب جوجرگان تخصیص داده شده و به شرکت آب ‌و فاضلاب پرداخت شده است.

بنا به گفته وی، با هزینه‌کرد این منبع و با کمک و خودیاری اهالی قسمتی از مشکل حل خواهد شد.

در این راستا مصطفی اکرمی، مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا اظهار داشت: روستای جوجرگان از جمله روستا‌هایی است که تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار ندارد و عملا نمی‌توان اقدامی را در این روستا انجام داد.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب هیچ اطلاعی از منابع تامین آب این روستا ندارد، گفت: برای تحت پوشش قراردادن روستا‌ها باید شرایطی همچون ایجاد شبکه و تامین اعتبار فراهم شود با این حال بسیاری از روستاها تمایلی برای تحت پوشش قرار گرفتن ندارند.

متاسفانه آنچه که مشهود به نظر می‌رسد این است که هنوز برنامه‌ای توسط شرکت آب و فاضلاب برای آبرسانی و حل مشکلات آب شرب این روستا وجود ندارد، اما درخواست مردم روستای جوجرگان از مسئولان امر این است که توجه ویژه و جدی به این روستا و ساکنان و همتی در راستای حل مشکلات آب شرب داشته باشند./ب

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر