logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۵
[ شناسه خبر : ۲۶۸۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
گزارش موج رسا از روند عملیات کفسازی بازار زنجان؛

دلیل عدم همکاری میراث فرهنگی با شهرداری در کفسازی بازار زنجان چیست؟/ پیش‌بینی 7 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری به کفسازی بازار

دلیل-عدم-همکاری-میراث-فرهنگی-با-شهرداری-در-کفسازی-بازار-زنجان-چیست؟-پیش‌بینی-7-میلیارد-تومان-از-محل-اعتبارات-سفر-رئیس‌جمهوری-به-کفسازی-بازار
شهرداری زنجان کفسازی بازار زنجان را آغاز کرده و به مرور انجام می‌دهد اما شهرداری از عدم مشارکت و همکاری میراث فرهنگی در این زمینه گلایه‌مند است که میراث فرهنگی نیز کمبود اعتبار را دلیل این کار عنوان می‌کند.

به گزارش موج رسا; طولانی‌ترین بازار تاریخی کشور در شهر زنجان و در بافت قدیمی این شهر قرار گرفته که طبق اسناد تاریخی موجود، ساخت این بازار در سال 1205 قمری و در دوران آغامحمد خان قاجار آغاز شده و در سال 1213 قمری در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار به بهره‌برداری رسیده و بعدها نیز چندین سرا، مسجد، گرمابه و... به این اثر تاریخی و میراث فرهنگی افزوده شده است.

بازار زنجان دارای راسته‌های مختلف مانند زرگرها، مسگرها،کفاش‌ها و... و همچنین بیش از یک هزار باب مغازه و تکیه‌ها، مساجد، گرمابه‌ها و پاساژهای متعدد است که قرار گرفتن آن در مرکز شهر علاوه بر زیبایی و جلب توجه مخاطبان، گردشگران زیادی را سالانه به خود جذب می‌کند و یکی از افتخارات فرهنگی و گردشگری استان زنجان است که علاوه بر معرّف فرهنگ و هنر این خطه، آورده اقتصادی نیز برای زنجان دارد.

داشتن آثار تاریخی و بناهای فرهنگی متعدد در نوع خود افتخار است اما نگهداری و حفاظت از این آثار به مراتب مهمتر از وجود آن است چرا که اگر چنین فضاهای فرهنگی و گردشگری، مدیریت و نگهداری نشوند به مرور زمان از بین رفته و خاصیت خود را از دست می‌دهند. کفسازی بازار زنجان، یکی از مسائل مهم در نگهداری این اثر تاریخی است که همواره یکی از معضلات بوده است چرا که به اعتقاد شهرداری این کار با مشارکت میراث فرهنگی باید انجام شود اما میراث فرهنگی هم می‌گوید که اعتبار لازم برای چنین کاری را ندارد. آنطور که از نام و وظایف دستگاه‌ها برمی‌آید، ادارۀ مسائل مربوط به آثار تاریخی و باستانی و مدیریت گردشگری بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و متعاقب آن ادارات کل در استان‌ها است اما شهرداری نیز در حد توان خود در این مسائل ورود کرده و به زیباسازی شهر کمک می‌کند.

*‌ میراث فرهنگی زنجان حتی یک ریال به کفسازی بازار کمک نکرد

منصور مرادلو، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در یکی از جلسات رسمی و علنی این شورا در نیمه دوم سال 1400 گفت: عملیات کفسازی بازار بزرگ زنجان از 2 سال گذشته اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: بازار زنجان، چهره نازیبایی داشت که به همین دلیل، قیصریه و راسته چارق‌دوزان در سال گذشته (1399) کفسازی شد و کفسازی راسته بازار بالا نیز امسال انجام شد اما کفسازی راسته پایین، میوه‌فروشان و جگرپزان در برنامه‌های آینده قرار دارد.

مرادلو با بیان اینکه راسته مسگران، محل حضور و بازدید مسافران و توریست‌ها بوده و کفسازی این محل نیز در اولویت قرار دارد، خاطرنشان کرد: قرارداد کفسازی این بخش نیز به مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون تومان است که عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

وی افزود: از آنجایی که احتمال دارد مبلغ قرارداد مذکور به‌صورت کامل پُر نشود 560 میلیون تومان از آن کسر و برای هزینه کفسازی بازار بالا اضافه می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه کفسازی بازار بزرگ زنجان، اقدام ارزشمندی است که توسط پیمانکار مربوطه انجام خواهد شد، تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان حتی یک ریال برای کفسازی بازار، کمک نکرد و از صفر تا 100 عملیات کفسازی بازار توسط شهرداری زنجان انجام شد.

وی گفت: بودجه‌ای که برای کفسازی بازار بالا اختصاص داده شده بود 400 میلیون تومان بود که با تلاش‌های صورت‌گرفته به حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش دادیم تا این اقدام ارزشمند انجام شود چرا که هم بازاریان و هم شهروندان و هم مسافران از وضعیت بازار، ناراضی بودند.

مرادلو تاکید کرد: کفسازی تمام قسمت‌های بازار بزرگ زنجان انجام خواهد شد و هیچ قسمتی ناقص نخواهد ماند و این عملیات تا قبل از پایان سال به اتمام می‌رسد.

*‌ درخواست کمک و تامین اعتبار از میراث فرهنگی برای کفسازی بازار داریم

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان همچنین در اولین جلسه این شورا در سال جاری با اشاره به پیگیری وضعیت پیور و کفسازی راسته مسگرها در بازار پایین گفت: زیرسازی این راسته قبل از عید نوروز انجام شده بود و کفسازی نیز از 15 فروردین آغاز شده و عملیات اجرایی آن تا پایان ماه مبارک رمضان به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان باید در کفسازی بازار زنجان مشارکت داشته باشد، افزود: امسال 5 میلیارد تومان اعتبار برای بازار زنجان پیش‌بینی شده که برای انجام عملیات عمرانی، کافی نخواهد بود لذا درخواست کمک و تامین اعتبار داریم.

*‌ میراث فرهنگی، همکاری مناسبی با شهرداری در کفسازی بازار ندارد

علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان نیز اخیراً در یکی از جلسات شورای اسلامی شهر زنجان گفت: حدود 4 میلیارد تومان برای کفسازی بازار مسگرها هزینه شد.

وی اظهار داشت: اقداماتی برای تامین مخازن زباله و روشنایی این محل انجام خواهد شد اما میراث فرهنگی، همکاری مناسبی با شهرداری ندارد که حتما باید ورود کند در حالی که الان کار برعکس شده و شهرداری به جای آن‌ها کار می‌کند.

فیروزفر با بیان اینکه میراث فرهنگی در پروژه‌ها باید جدی‌تر وارد شود، تصریح کرد: البته شهرداری زنجان کارها را انجام می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که نقصی در خدمات باشد.

شهردار زنجان با بیان اینکه اقداماتی قبل از عید برای کفسازی بازار بالا انجام شده است، گفت: برنامه‌ریزی بر این است که کل بازار بالا و راسته‌ها و میادین کفسازی شود اما در خصوص نوع کفسازی به‌ویژه میدان میوه باید تعاملی بین اهالی و کسبه‌ها، میراث فرهنگی و شهرداری صورت می‌گرفت که توافق لازم انجام شده، برآوردها صورت گرفته و در مرحله تعیین پیمانکار هستیم.

فیروزفر با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب اعلام کرده که اقدامات لازم در خصوص اصلاح شبکه آب در بازار بالا را انجام داده است، اظهار داشت: از شرکت توزیع نیروی برق استان نیز انتظار می‌رود که شبکه برق بازار را سریع‌تر تعیین تکلیف کند چرا که هم وضعیت شبکه برق بازار نامناسب بوده و هم بعد از اجرای طرح کفسازی، اجازه حفاری در این منطقه صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد تا کفسازی بازار بالا با فازبندی مناسبی به جلو برود که کسبه نیز ضرر و زیان نبینند، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی کفسازی بازار بالا به زودی آغاز می‌شود و تلاش می‌کنیم تا در حداقل زمان ممکن به پایان برسد.

*‌ 7 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری به کفسازی بازار زنجان تخصیص می‌یابد

امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در این رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گفت: تامین اعتبار، یکی از نقاط مهم در کفسازی بازار زنجان است.

وی ابراز کرد: با اعتباراتی که حداقل طی 3 سال گذشته به بازار زنجان تخصیص یافته به زور توانسته‌ایم چهره ظاهری بازار از جمله طاق، طویزه، ایزوگام، ناودان و هر آنچه که در جلوی چشم بود را مرمت کنیم تا این بنای تاریخی حفظ شود.

ارجمند با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری در اواخر آبان 1400 به زنجان خاطرنشان کرد: خوشبختانه اتفاق خوب که افتاد، تخصیص 150 میلیارد تومان اعتبار برای میزاث فرهنگی استان زنجان طی 2 سال (1401 و 1402) بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: 7 میلیارد تومان از مجموع اعتبار مذکور را برای کفسازی بازار زنجان پیش‌بینی‌کرده‌ایم تا در این زمینه به شهرداری زنجان کمک کنیم.

وی با بیان اینکه اعتبار مذکور طی امسال و سال آینده تخصیص خواهد یافت، تصریح کرد: 7 میلیارد تومان، اعتبار پیش‌بینی‌شده است و باید ببینیم چه مبلغی را امسال و چه مبلغی را سال آینده ابلاغ می‌کنند تا به کفسازی بازار زنجان اختصاص دهیم.

ارجمند در پاسخ به اینکه ممکن است کفسازی بازار توسط شهرداری زنجان تا زمان رسیدن اعتبار به اتمام برسد و در واقع دیر شود، اظهار داشت: اینطور نیست چرا که کفسازی بازار بالا که اصلاً انجام نشده و فقط چند راسته اصلی بازار کفسازی شده است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از کفسازی راسته‌های فرعی، سراها و بازار پایین هنوز باقی مانده است، تاکید کرد: در کفسازی بازار با تامین اعتبار حتما به شهرداری زنجان کمک می‌کنیم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر