logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۶۸۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
سرگردانی بیماران منطقه قره پشتلو زنجان در تهیه دارو؛

داروخانه شهر ارمغانخانه از ارائه دارو به بیماران عاجز است/ علت عدم پاسخگویی مسئولان علوم پزشکی استان زنجان چیست؟

داروخانه-شهر-ارمغانخانه-از-ارائه-دارو-به-بیماران-عاجز-است-علت-عدم-پاسخگویی-مسئولان-علوم-پزشکی-استان-زنجان-چیست؟
داروخانه شهر ارمغانخانه با اینکه وظیفه ارائه دارو به بیماران بخش قره‌پشتلو را دارد اما گویا در تهیه و ارائه دارو به بیماران عاجز است.

به گزارش موج رسا; بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ۲۱ فروردین ماه جاری بود که خبر داد امسال کمبود دارو نخواهیم داشت!

وی گفت: امسال مجلس حدود ۳ میلیارد دلار ارز به وزارت بهداشت تخصیص داده است که یک‌میلیارد دلار از سال قبل بیشتر است بنابراین، امسال قطعاً کمبود دارو نخواهیم داشت، البته داروها تنوع مختلفی دارند، اما مسئله اصلی ما تأمین داروهای ضروری مردم است، به‌ویژه در زمینه بیماری‌‌های خاص بودجه خوبی تخصیص داده شده است که امیدواریم عزیزان مبتلا به این بیماری‌ها را به‌نحو احسن حمایت کنیم.

همین جمله وزیر بهداشت شمع امیدی در دل تمام بیمارانی روشن کرد که گاها به دلیل نبود داروی خاص علاوه بر رنج بیماری، درد رنج و مشقت تامین دارو نیز قرار می‌گرفتند.

اما انگار با وجود تاکیدات وزیر بهداشت برای قرار دادن دارو در اختیار بیماران و حمایت حداکثر از بیماران خاص، باز هم مشکلاتی در جامعه وجود دارد و گاها بیماران در دسترسی به دارو با مشکل مواجه هستند. چراکه طبق گزارش‌های مردمی رسیده به پایگاه خبری موج‌رسا برخی از بیماران تشنجی زنجان که سال‌هاست با مصرف دارو با بیماری خود دست و پنجه نرم می‌کنند مدت‌ها است که با نبود دارو‌ در داروخانه شهر ارمغانخانه مواجه هستند.

شهر ارمغانخانه بخش مرکزی منطقه قره پشتلو زنجان بوده که اهالی روستاهای منطقه قره پشتلو برای دریافت خدمات درمانی به درمانگاه این شهر مراجعه می‌کنند که اکثرا مراجعین از عدم ارائه دارو توسط تنها داروخانه ارمغانخانه گلایه دارند.

یکی از ساکنان بخش قره‌پشتلو شهرستان زنجان که در طول سال‌های مشقت‌بار بیماری تشنج، دارو‌های مورد نیاز خود را از داروخانه شهر ارمغانخانه به رایگان دریافت کرده است اما در این روز‌ها در شرایط سختی به سر می‌برد و قادر به تامین دارو‌ها با قیمت گزاف نیست.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا اظهار داشت: از دی ماه سال گذشته دارو‌ها با افزایش چند برابری قیمت مواجه شد و همین امر سبب شد تا در تامین دارو‌هایم به سختی مواجه شوم، چراکه این دارو‌ها را در گذشته به رایگان از داروخانه ارمغانخانه تحویل می‌گرفتم اما در حال حاضر برای هر بسته ۱۰ تایی قرص ۴۰ هزار تومان پرداخت می‌کنم.

این شهروند ارمغانخانه‌ای افزود: برای کنترل بیماری تشنجم نیاز است تا روزانه ۴ قرص مصرف کنم به طوری که هر بسته ۱۰ تایی تنها دو روز بیماری را کنترل خواهد کرد بنابراین لازم است تا ماهانه ۱۲۰ عدد قرص استفاده کنم که هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان را می‌طلبد.

وی گفت: بیماری‌ام سبب شده تا نتوانم در شغل مناسبی مشغول باشم و درآمدی داشته باشم، در تامین هزینه دارو‌ها با مشکل مواجه هستم و حتی بدون توجه به نظر پزشک معالجم تعداد مصرف دارو‌های روزانه را به ۳ عدد در روز کاهش داده‌ام.

این شهروند ارمغانخانه‌ای با انتقاد از اینکه در کنار افزایش قیمت دارو، نبود دارو در داروخانه شهر ارمغانخانه مشکلات را چندین برابر کرده است، گفت: داروخانه شهر ارمغانخانه قبلا در اختیار دولت قرار داشت و تقریبا همکاری خوبی با مردم انجام می‌گرفت اما از دو سال گذشته که این داروخانه در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است البته این موضوع به گفته مسئولان داروخانه ارمغانخانه است.

اغلب دارو‌ها در این داروخانه دیگر در دسترس نیست و من نیز مجبور هستم برای خرید دارو‌های بیماریم چندین کیلومتر با صرف هزینه بالا مسیر طی کرده و به شهر زنجان برسم و داروی مورد نیاز بیماریم را خرید نمایم.

یکی دیگر از ساکنان بخش قره‌پشتلو زنجان نیز ضمن انتقاد از نبود بیشتر دارو‌ها در داروخانه شهر ارمغانخانه اظهار داشت: همسرم چندین سال است که با بیماری تشنج زندگی می‌کند و با دارو زنده است، اگر روزانه ۴ قرص مصرف نکند وضعیت جسمی او بهم ریخته و مجبور به انتقالش به بیمارستان در شهر زنجان می‌شویم.

وی با بیان اینکه در طول ماه‌های اخیر دسترسی به دارو‌های بیماران تشنجی و طرح روان در شهر ارمغانخانه سخت شده است، گفت: جدا از افزایش قیمت دارو‌ها، در بیشتر مواقع دارو‌های مورد نیاز بیماران تشنجی در داروخانه ارمغانخانه موجود نیست.

وی با بیان اینکه چندین هفته است که از داروخانه ارمغانخانه پیگیر خرید دارو‌های بیماری تشنج همسرم هستم و هر بار مسئولان داروخانه قول مسائد برای پیگیری می‌دهند عنوان کرد: روز گذشته نیز به داروخانه مراجعه کردیم اما اعلام شد دارو موجود نیست و مشکل کشوری است، برای دریافت دارو به شهر زنجان مراجعه کنید اما باید از مسئولان این داروخانه پرسید آیا مشکل کشوری کمبود داروی بیماران تشنجی در شهر زنجان وجود ندارد! یا صرفا مختص شهر ارمغانخانه است؟

یکی دیگر از ساکنان بخش قره‌پشتلو نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا اذعان کرد: هر بار که برای خرید دارویی خاص به داروخانه ارمغانخانه مراجعه می‌کنم با جمله "نداریم" مواجه می‌شوم از سویی گفته می‌شود برای تهیه دارو به شهر بروید! اگر قرار است ما برای تهیه هر دارو به شهر برویم چه لزومی به وجود داروخانه شهر ارمغانخانه است؟

وی گفت: فرزند سه ساله‌ام را که دچار عفونت در گلو بود به پزشک بردم و جهت دریافت دارو به داروخانه ارمغانخانه مراجعه کردم نکته جالب این بود که در عوض ارائه شربت به کودکم قرص کپسول تحویل دادند و اعلام کردند شربت موجود نیست آیا کودک سه ساله قادر به بلع قرص کپسول است.

با تمام این‌ها یکی از مسئولان مستقر در این داروخانه که نخواست نامی از وی برده شود، گفت: دارو‌ها در طول سال‌های گذشته که داروخانه در اختیار بخش دولتی بود به رایگان در اختیار بیماران تشنجی قرار می‌گرفت اما از دو سال گذشته که داروخانه در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است به رایگان به بیماران داده نمی‌شود.

وی افزود: البته اگر بیماری تاییدیه پزشک برای بیماری خود داشته باشد و هزینه دارو‌ها بالا باشد داروخانه دارو‌ها را به رایگان در اختیار بیماران قرار می‌دهد و این موضوع صرفا در خصوص بیمارانی که دارای بیماری خاص هستند صدق می‌کند.

این مسئول در خصوص علت نبود اغلب دارو‌ها در دارخانه ارمغانخانه نیز گفت: درخواست دارو داده می‌شود و گاها ممکن است با چند روز با تاخیر به داروخانه برسد.

با این حال با وجودی که خبرنگار موج‌رسا علت نبود دارو‌های بیماران تشنجی و همچنین نبود و کمبود دیگر دارو‌ها در داروخانه شهر ارمغانخانه را از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی پیگیر شد اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

و این درحالی بود که مریم نوبرانی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان پس از پیگیری‌های فراوان خبرنگار این رسانه اعلام کرد این موضوع در حیطه وظیفه معاونت بهداشت قرار دارد و خود پاسخی به علل کمبود و نبود دارو‌ها نداد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر