logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۶
[ شناسه خبر : ۲۶۷۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی خبرداد

مطالعات احداث دو فقره سد در شهرستان خدابنده روبه اتمام است/ برخی روستاهای شهرستان خدابنده در طول هفته فقط نیم ساعت آب شرب دارند

مطالعات-احداث-دو-فقره-سد-در-شهرستان-خدابنده-روبه-اتمام-است-برخی-روستاهای-شهرستان-خدابنده-در-طول-هفته-فقط-نیم-ساعت-آب-شرب-دارند
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالعات احداث دو فقره سد در شهرستان خدابنده روبه اتمام است که اگر این سد‌ها احداث و به بهره‌برداری برسند ۵۵ میلیون متر مکعب آب ذخیره خواهند کرد.

به گزارش موج رسا; البرز حسینی در جمع خبرنگاران استان زنجان اظهار داشت: در ساختار مدیریتی وزارت نیرو در بحث توزیع آب مشکلاتی وجود دارد چراکه استان زنجان در وضعیتی قرار دارد که با وجود دارا بودن آب اما با همان مشکلی مواجه است که سیستان و بلوچستان درگیر است.

وی با بیان اینکه در فرصت‌های مختلف داخل استان، شرایطی ایجاد نشده که از منابع آب سطحی استفاده شود افزود: سازه‌های حفظ و ذخیره منابع آب ایجاد نشده است و بنا به هر دلیلی ما را مجبور کرده‌اند که از ذخایر آب زیر زمینی که برای نسل‌های آینده است در حوزه شرب و کشاورزی استفاده کنیم.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در استان زنجان ۶۰ تا ۷۰ درصد آب مورد استفاده در حوزه شرب و کشاورزی از منابع آب زیر‌زمینی تامین می‌شود، گفت: درخواستی از استان زنجان ایجاد شده و امیدواریم وزیر نیرو با مصوبات خوبی که در سفر چند روز قبل خود به استان داشتند، پای کار باشند و خصوصا در بحث تامین آب شرب روستاها اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب شرب در تمام نقاط استان وجود دارد و کاملا محسوس است، گفت: در شهرستان خدابنده با اینکه منابع آب سطحی بسیار خوبی وجود دارد اما متاسفانه برخی روستا‌ها در طول هفته فقط نیم ساعت آب شرب قابل استفاده دارند.

حسینی با بیان اینکه امیدوارم با ستادی که برای محرومیت‌زدایی در استان تشکیل شده اقدامات مفید و موثری در حوزه تامین آب روستا‌هایی که واقعا با بحران نبود آب مواجه هستند انجام شود، ابراز داشت: با اینکه در این ستاد مقرر شده آب ۵۷ روستا تامین شود اما ۱۱۰ روستای دیگر نیز در دستور کار قرار داده شده است.

وی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان خدابنده قریب به ۵۷ میلیون‌متر مکعب آب برای شرب نیاز داریم، ادامه داد: با تخصیصی که از سد تالوار وجود دارد و ۱۷ میلیون‌متر مکعب استفاده‌ای که از سفره آب زیر زمینی می‌شود در افق ۱۵ ساله در حدود ۲۰ میلیون متر مکعب دیگر نیز آب نیاز خواهیم داشت. که مجموع این‌ها ۵۰ میلیون مترمکعب خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: نیاز است علاوه بر تخصیص آب از سد تالوار و آنچه که از سفره آب زیرزمینی برای شرب استفاده می‌کنیم؛ آب از منبع دیگری تامین شود. در این راستا مطالعات دو فقره سد در این شهرستان رو به اتمام است و این سد‌ها مطابق با سفر وزیر نیرو در برنامه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه این دو سد کاربری محلی دارند گفت: اگر این دو سد احداث و ذخیره آب داشته باشند ۵۵ تا ۶۰ میلیون مترمکعب آب را در شهرستان تامین می‌کنند و می‌توانیم در حوزه بخش کشاورزی و صنعت رونق چشمگیری را داشته باشیم چراکه بحث آب و انرژی یکی از مشکلات صنعت و اشتغال در سطح شهرستان است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر