logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۸
[ شناسه خبر : ۲۶۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
به مناسبت روز قلم؛

وقتی قلم ها ارزش ها را می سازند/ قلم پیونده دهنده انسان های گذشته با زمان حال و آینده

وقتی-قلم-ها-ارزش-ها-را-می-سازند-قلم-پیونده-دهنده-انسان-های-گذشته-با-زمان-حال-و-آینده

روز قلم مناسبتی برای تجلیل از اهالی قلم است که ارزش های جامعه را شناخته و برای انتقال آن تلاش می کنند.

به گزارش موج رسا; روز قلم در تقویم رسمی ایران روز چهاردهم تیرماه  است، این روز در سال ۱۳۸۱ پس از پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید.

روز قلم در تقویم ایران، به عنوان نمادی برای تجلیل از صاحب قلمان و آثار ایشان انتخاب شده است.

روز قلم در صفحات تقویم، چهاردهم تیرماه با عنوان «روز قلم» به خود جلوه ای دیگر بخشیده است. نامگذاری این روز به نام قلم، بی ارتباط با تاریخ کهن متمدن و فرهنگ ساز این سرزمین نیست.

ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه خود آورده است که چهاردهمین روز از تیرماه را ایرانیان باستان، روز تیر (عطارد) می نامیدند. از طرفی سیاره تیر یا همان عطارد، در فرهنگ ادب پارسی، کاتب و نویسنده ستارگان است. به همین مناسبت این روز را روز نویسندگان می دانستند و گرامی می داشتند.

ارزش و کرامت قلم بسیار بالاتر از آن است که برای بزرگداشت آن و صاحبانش به اختصاص دادن روزی در تقویم به آن بسنده کنیم. این ساده ترین شعار برای تجلیل از مقام قلم و ارباب قلم است.

نماد روز قلم برای تجلیل، تجلیل و پیشرفت نویسندگان و نوشته ها، فقط یک تلنگر است. در این روز با گرامیداشت یاد و خاطره اهالی قلم و تجلیل از آثار ایشان، شاید بتوانیم گوشه ای از زحمات طاقت فرسای آنان را قدردان باشیم.

 

*قلم باید آگاهی دهنده باشد

یکی از فعالان رسانه ای استان زنجان با تبریک روز قلم، اظهار داشت: قلم، همان قدر که میتواند آگاهی دهنده و جریان ساز باشد، میتواند راهنمای سقوط و تباهی شود.

رسولی با بیان اینکه  قلم وسیله ای است برای حفظ و تکامل بشراست، تصریح کرد: برای حفظ معارف و اندیشه های انسانی بشر باید از قلم بهره گرفت.

این فعال رسانه ای با اشاره به اینکه قلم پیونده دهنده انسان های گذشته با زمان حال و آینده است،تصریح کرد: باید از قلم به درستی استفاده شود.

رسولی خاطرنشان کرد:قلم به دستان می توانند ادامه دهنده رسالت انسان برای پیشبرد علم و اندیشه بوده و در راه اعتلای فرهنگی جامعه کوشا باشند.

 

*وظیفه اهل قلم تبلیغ دین و دفاع از ارزش ها

یکی دیگر از فعالان رسانه ای استان اظهار داشت:وظیفه اهل قلم تبلیغ دین و دفاع از ارزش ها و اندیشه های ناب اسلامی در مقابل تهدید ها و تحریف ها محسوب می شود.

سعادتی با بیان اینکه اهالی قلم وظیفه ای بس سنگین برعهده دارند، خاطرنشان کرد: اهل قلم  با شناخت دردها و دغدغه های جامعه می توانند سهم بزرگی در حل این دغدغه ها داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد:  قلم، مقدس ترین وسیله در خدمت بشر است که نویسندگان با فکر و قلم خود، ارزش ها و خوبی را خلق می کنند و جامعه را در مسیر پیشرفت و سعادت هدایت می کنند.

 

*ضرورت انتقال فرهنگ از سوی قلم به دستان 

یکی دیگر از فعالان رسانه ای استان برضرورت انتقال فرهنگ از سوی قلم به دستان جامعه تاکید کرد و گفت: قلم همواره به عنوان انتقال دهنده فرهنگ جامعه به نسل های آینده محسوب می شود.

وی بیان داشت: قلم را همواره باید در راه درست استفاده کرده و اجازه سوء استفاده را به فرصت طلبان نداد.

این مدیرمسئول زنجانی خاطرنشان کرد: اهل قلم نباید اهل سازش بوده و قلم خود را بفروشند بلکه باید همه در دفاع از ارزش ها سینه سپر کنند.

وی ادامه داد: وظیفه اهل قلم انتقال ارزش ها و آرمان های جامعه اسلامی به جامعه جهانی به عنوان رسالتی بس سنگین است. 

 

*بزرگ کردن مشکلات از سوی اهالی قلم موجب یاس و نا امیدی جامعه می شود

آیت الله خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز معتقد است، اصحاب قلم می‌توانند با بزرگ کردن مشکلات، روحیه یأس و نا‌امیدی را در جامعه رواج دهند که این روند، خود آسیبی برای بقای یک ملت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به جهان‌بینی تکلیف‌گرایی که از بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران به یادگار مانده است، عنوان کرد: طبق فرموده امام خمینی(ره)، باید نگاه تکلیف‌گرایی به مسائل داشته باشیم، زیرا در این صورت می‌توانیم وظیفه خود در جامعه را به بهترین شکل انجام دهیم و نه شکست ما را مأیوس می‌کند و نه پیروزی زمینه غرور ما را فراهم می‌آورد.

وی با مهم برشمردن نقش اصحاب قلم در روند رشد جوامع، تأکید کرد: این اصحاب قلم بودند که حادثه عاشورا را زنده نگه داشتند و تا به امروز رساندند و اگر این مکتب را از انقلاب اسلامی ایران بیرون بکشیم، چیزی از انقلاب باقی نمی‌ماند و عظمت این حرکت را از برکت حادثه عاشورا داریم.

امام جمعه زنجان اضافه کرد: در طول تاریخ اسلام، شاعران زیادی بودند که با شعرهای حماسی خود روح شجاعت را به جامعه تزریق کردند که از آن جمله می‌توان به ابوطالب اشاره کرد که به قولی بیش از 1500 بیت در وصف پیامبر اسلام(ص) و در اوج صلابت سروده است.

 

*تاریخ نوشتن

تاریخ نوشتار، حداکثر به بیست هزار سال پیش باز می گردد و با محدود ساختن به نظام های نوشتاری مدوّن، رقمی حدود شش هزار سال پیش را نشان می دهد. این ارقام و آمارها فقط تخمینی است از سوی کاوشگران علمی، در صورتی که بدون شک پیشرفتی از سوی جوامع گوناگون، بدون کمک خط و زبان امکان پذیر نبوده است.

از جمله موادی که برای نوشتن به کار می رفته سنگ، چوب، پوست حیوانات، برگ درختان، استخوان، موم، ابریشم، پنبه و کاغذ را می توان نام برد.

در طول تاریخ، نوشتن به دو صورت بوده است: یک دسته خطوطی را در برمی گرفت که با استفاده از ابزارهای تیز چون سوزن، چاقو و... نوشتاری، کنده کاری می شد. دسته دیگر شامل خطوطی است که به وسیله قلم پر، قلم نی، قلم مو و... و با استفاده از جوهر بر سطح ماده نوشتاری ترسیم می گردید. گفتنی است نسخه برداری از نوشته ای بر سنگ یا فلز به طور منطقی، در نهایت به اختراع چاپ انجامید.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر