logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۲
[ شناسه خبر : ۲۶۷۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
ولایتی: امنیت منطقه باید توسط کشورهای همین حوزه حفظ شود

اروپا هزینه‌ توسعه‌طلبی آمریکایی‌ها را پرداخت می‌کند

اروپا-هزینه‌-توسعه‌طلبی-آمریکایی‌ها-را-پرداخت-می‌کند
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: امنیت منطقه باید توسط کشورهای همین حوزه حفظ شود و گفتگوهای بین ایران، روسیه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان شکل می‌گیرد با همین هدف دنبال می‌شود.

به گزارش موج رسا; رئیس جمهور تاجیکستان در راستای توسعه روابط گسترده و دو جانبه به تهران سفر نمود و مورد استقبال آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان قرار گرفت. 

به بهانه این سفر و نگاهی به روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان به ویژه در حوزه آسیای میانه و قفقاز، گفتگوی اختصاصی با دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل انجام شده است که در ادامه می خوانید.
 
جناب آقای دکتر ولایتی، ضمن تشکر از وقتی که در اختیار قرار داده اید، در مورد سفر رئیس جمهور تاجیکستان و روابط ایران با کشورهای همسایه و قفقاز چه نظری دارید؟ 

ولایتی: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به توسعه روابط همه جانبه با کشورهای همسایه و همچنین آسیای میانه و قفقاز توجه ویژه داشته و به ویژه در چارچوب اصل افتخارآفرین نه شرقی نه غربی، سیاست های خود را طراحی و اجرا کرده است. 

** امروز جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در دنیا تاثیرگذار و مهم است

در همین راستا با توجه به تحولات عمیق صحنه بین المللی، کشور ما سیاست نگاه به شرق را با عنایت به از بین رفتن  دنیای دوقطبی متناسب با تحولات بین‌المللی ادامه و در برابر دخالت‌های دولت های سلطه جو و غربی ایستادگی نموده و بر اساس دیدگاه های حضرت امام خمینی و رهنمودهای مقام معظم رهبری سیاستی را در پیش گرفته است که بر آن اساس امروز جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در دنیا تاثیرگذار و مهم است. 

**راهبرد سیاست خارجی کشور حفظ و تقویت استقلال توأم با اقتدار روز افزون است

راهبرد اصلی کشور در رابطه با سیاست خارجی کماکان حفظ و تقویت استقلال توأم با اقتدار روزافزون کشور در طول ۴۰ سال پس از تأسیس جمهوری اسلامی ایران است و امروز به اقرار کشورهای دوست و غیر دوست، ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و تأثیرگذار قطعی در صحنه بین الملل راه خود را ادامه می‌دهد. 

** همکاری ایران با کشورهای محور مقاومت در جهت تامین امنیت منطقه

از جمله معیارهای مورد توجه جمهوری اسلامی ایران دراین زمینه تقویت هر چه بیشتر روابط با کشورهای همسایه است ضمن آن که توانسته است با برافراشتن پرچم بیداری اسلامی و همراهی و همکاری راهبردی با کشورهای جبهه مقاومت، در جهت تامین امنیت منطقه گام بردارد و در این جهت تمرکز خود را با کشورهایی که مشترکات زیادی با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های بین الملل دارد تقویت نموده و لذا بر این اساس با عنایت به آنچه در ابتدا بیان شد، سیاست نگاه به شرق را ان شاالله جدی‌تر دنبال خواهد کرد. 

 اصل نگاه به شرق تفاوت جوهری با اصل ابدی نه شرقی نه غربی دارد. تفاوت این است که ثقل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آینده دنیا در شرق خواهد بود. کشورهای سودجو و بد سابقه غربی نظیر آمریکا قصدشان از تمرکز نگاه به شرق تجدید بنای استعمار قبلی با ظاهری فریبنده یعنی کماکان دیدگاه مغرب زمین با محوریت کاخ سفید و در ظاهر برقراری صلح در کشورهای دیگر است. 

** سرنوشت کشورها به داشتن روابط با کشورهای منطقه گره خورده است

سفر اخیر رئیس جمهوری تاجیکستان به ایران و توسعه روابط با آن کشور در جریان این سفر منبعث از همین دیدگاه است و امروز سرنوشت کشورها تا حدود زیادی به داشتن روابط با کشورهای منطقه و حسن همجواری مرتبط می باشد. 

** ایران نسبت به مرزهایش حساسیت و مراقبت دائم دارد

نکته  مهم در این میان که بسیار تاثیر گذار هم می باشد و جمهوری اسلامی ایران بر روی آن تاکید دارد امنیت مرزهای ایران عزیز است، بدین معنا که  جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت مرزها و مناطق اطراف مرزهایش حساسیت و مراقبت دائم دارد؛ بنابراین توسعه روابط با تکیه بر نگاه به شرق و همسایگان، عامل موثر تامین امنیت و منافع جمعی منطقه است.

فارس: اخیراً بعضی تحرکات و زمزمه‌های شک برانگیز در قفقاز اتفاق افتاده است. به طور مثال جمهوری آذربایجان و ارمنستان اخیراً در بروکسل جلساتی با مقامات اتحادیه اروپا راجع به برقراری صلح بین خودشان داشتند و به نوعی از آنها کمک خواستند در فرایند صلح مشارکت نمایند. نظر شما چیست؟ 

** امروز دیگر نه اروپا اروپای سابق  و نه آسیا به مانند گذشته است

ولایتی:‌ اولا منطقه قفقاز  بخشی از قاره آسیا می باشد و ارتباطی با اروپا  ندارد. ثانیا در گذشته اگر اروپایی ها در این منطقه یا دیگر مناطق آسیا بدون رضایت صاحبان اصلی این مناطق حضور داشتند این حضور زورمدارانه بود و مقدمه‌ای برای ایجاد سلطه و استعمار این سرزمین ها بوده است ثالثا امروز دیگر نه اروپا اروپای سابق  و نه آسیا به مانند گذشته است.  

بدین معنی که امروز اروپا ضعیف تر از هر زمان دیگری است و نکته مهم این که در جریان جنگ اول و دوم جهانی بیشترین صدمه را اروپایی ها متحمل شدند و اکنون نیز قربانیان بازی های جدید آمریکا هستند؛ نمونه بارز این وضعیت اسفناک این است که آمریکایی‌ها به بهانه ایجاد و حفظ امنیت این قاره مهمترین عوامل ناامنی را که ناتو می‌باشد در آنجا تاسیس و تقویت کرده و به هزینه کشورهای اروپایی آن را به سمت شرق توسعه می دهند.

 امنیت منطقه باید توسط کشورهای همین حوزه حفظ شود ** 

بنابراین از یک‌سو اروپا تبدیل به قاره ای مسلوب الاراده شده و ثانیاً هزینه‌های توسعه طلبی آمریکایی‌ها را پرداخت می کند حال آن که  اروپایی ها که توان دفع ضرر از خود و ایجاد امنیت برای کشورهای خود را ندارند چه کار مثبتی را می تواند در قبال قفقاز انجام دهند جز اینکه عاملی بی اراده برای آمریکا و ناتو باشند.

قفقاز یکی از مناطق بسیار حساس در کنار مرزهای ما است و جمهوری اسلامی ایران به این مهم توجه ویژه دارد و اجازه حضور هیچ بیگانه ای را در این منطقه نخواهد داد. به واقع امروز اروپایی ها و آمریکا حتی ناتوان از حل مسائل منطقه خودشان هستند اما با اهداف خاص و به ویژه ایجاد بحران در دیگر مناطق تلاش می‌کنند.

 امنیت منطقه باید توسط کشورهای همین حوزه حفظ شود و گفتگوهایی که بعضاً بین ایران، روسیه ، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان  شکل می گیرد با همین هدف دنبال می گردد و می تواند نتایج مثبتی را در پی داشته باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر