logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۹
[ شناسه خبر : ۲۶۷۳۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی:

زنجان با وجود دارا بودن آب تشنه است/ در اختصاص آب تنظیمی به استان زنجان جفا کرده‌اند

زنجان-با-وجود-دارا-بودن-آب-تشنه-است-در-اختصاص-آب-تنظیمی-به-استان-زنجان-جفا-کرده‌اند
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زنجان ۱.۳ مساحت کشور را دارد اما آورده آب در استان زنجان ۴.۳ برابر میانگین کشوری است، گفت: در استان زنجان میزان آب تنظیمی نسبت به جمعیت کمتر از ۰.۱ سایر استان‌ها است.

به گزارش موج رسا; مصطفی طاهری، شامگاه امروز در جلسه‌ای که با حضور وزیر نیرو، سایر نمایندگان استان و مسئولان استانی در محل استانداری زنجان برگزار شد، اظهار داشت: ما ۴۷ میلیون‌متر مکعب آب تنظیمی داریم، اما میزان آب تنظیمی که به استان ما اختصاص یافته است بسیار پایین است، استان‌های اطراف زنجان نسبت به جمعیت‌شان آب تنظیمی بیشتری دارند اما در استان زنجان میزان آب تنظیمی کمتر از ۰.۱ سایر استان‌ها است. عدالت حکم می‌کند حداقل مساوی آن‌ها آب داشته باشیم، اگر امکان اختصاص آب تنظیمی به میزان مساوی نیست حداقل یک سوم استان‌های همسایه به استان زنجان هم آب تنظیمی اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه زنجان ۱.۳ مساحت کشور را دارد اما آورده آب در استان زنجان ۴.۳ برابر میانگین کشوری است، گفت: نمی‌گوییم در حد میانگین حداقل نصف میانگین را به استان ما اختصاص دهند، اما نکته تاسف‌بار این است که در خصوص اختصاص آب تنظیمی به استان ما جفا شده است.

وی با اشاره به ساخت سد بعثت و اینکه چندین سال قبل برای ساخت مسیر دسترسی این سد در حدود ۳ میلیارد تومان هزینه شده است، عنوان کرد: این بخش دارای رودخانه‌ای با دبی آب مناسب دائمی است اما متاسفانه مردم حق برداشت یک قطره آب از این رودخانه را ندارند و به عبارتی دیگر در کنار آب، تشنه آب هستند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه دیگر زمان وعده و وعید به اتمام رسیده است، خاطر نشان کرد: چرا با وجودی که موقعیت استفاده از منابع هست ما استفاده لازم را نمی‌بریم؟ چرا در شهرستان طارم با وجود ۲۲ رودخانه فصلی حتی یک قطره آب تنظینی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ما در برهه‌ای از زمان برای تامین آب باغات زیتون در شهرستان طارم وابسته به سد آی‌دغموش میانه هستیم، گفت: مسئولان این شهرستان چندین بار اعلام کرده‌اند که امکان واگذاری آب به استان زنجان وجود ندارد و اگر این امر عملی شود باغات زیتون طارم که تامین کننده بیش از ۵۰ درصد زیتون تولیدی کشور هستند در معرض خطر قرار خواهند گرفت./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر