logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۳
[ شناسه خبر : ۲۶۷۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
وزیر نیرو در زنجان:

هدررفت ۲۰ درصدی آب در سطح کشور/ آیین نامه استفاده از پساب تصفیه شده در سطح کشور در حال تدوین است

هدررفت-۲۰-درصدی-آب-در-سطح-کشور-آیین-نامه-استفاده-از-پساب-تصفیه-شده-در-سطح-کشور-در-حال-تدوین-است
وزیر نیرو با اشاره به اینکه امروز در مدیریت منابع آب، ارزشمندترین اقدام استفاده از پساب تصفیه شده و بهداشتی است گفت: یک آیین‌نامه بسیار سنگین برای استفاده از پساب تصفیه شده بهداشتی در حال طراحی است که در مدیریت منابع آب اثر گذار خواهد بود.

به گزارش موج رسا; علی‌اکبر محرابیان شامگاه امروز در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان و مسئولان استانی استان زنجان در محل استانداری برگزار شد اظهار داشت: باید شکرگزار اتفاقات خوبی که در حوزه آب افتاده بوده و در کنار این مسئله کمبود‌ها را نیز باید دید‌ و به دنبال حل آن بود.

وی با بیان اینکه در سفری که در استان زنجان داشتیم و بازدید‌هایی که انجام شد نشان از این داشت که مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه برق و آب به این استان در حال پیشرفت و انجام است، افزود: تمام طرح‌ها یا فعال بوده و یا به مرحله تکمیل رسیده است. سد‌سازی، نیروگاه برق، آب و فاضلاب نسبت به گذشته بسیار فعال‌تر شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه نیروگاه برق که امروز مورد بازدید قرار گرفت مقرر بود در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد، اما با فشرده کردن عملیات یک سال زودتر در آستانه تابستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفت: در بخش بخار برنامه‌ریزی شده بود اواسط سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد اما تصمیم بر این شد تا اردیبهشت سال ۱۴۰۲ طرح مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوعات مطرح شده در خصوص حوزه آب در استان زنجان، گفت: بسیاری از نارسایی‌هایی که توسط نمایندگان شهرستان‌های مختلف ذکر شد عمدتا صحیح است اما باید گفت بعد از تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بخشی از مسائل حل خواهد شد.

محرابیان با اشاره به اینکه برخی از سد‌ها در مرحله ساخت، قرار دارند و فقط بر روی کاغذ تخصیص گرفته‌اند ادامه داد: شیرینی این اقدامات انجام شده را مردم هنوز نچشیده‌اند.

وی با بیان اینکه سد تالوار دقیقا در همان شرایطی قرار دارد که سال ۹۱ در زمان بازدیدم از این سد داشتم، قرار دارد گفت: اصلا تخصیص اعتبار برای یک استان و عدم تخصیص اعتبار برای تکمیل این سد به استان دیگر مهم نیست. چراکه طرح در مدت ۱۰ سال هیچ گونه پیشرفتی نکرده است. و تا امروز قطره‌ای از آب این سد به هیچ فرد در هیچ استانی نرسیده است. بنابراین مردم حق دارند از وضعیت موجود ناراضی باشند. چراکه اعتبارات فراوانی مصرف شده اما به نتیجه نرسیده است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مهم‌ترین کار ما باید تکمیل طرح‌های نیمه تمام در سطح کشور باشد تا به هدف برسیم، ابراز داشت: در بحث مدیریت منابع آب بنده نگاه انتقادی ندارم و نگاهم مثبت است. با این حال اما امر مسلم این است این نظام مدیریتی آب دیگر پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی، باغات، در حوزه‌های مختلف اقتصادی استان زنجان با سرعت بسیار بالا رشد و پیشرفت کرده است، گفت: زیر‌بنای رشد و پیشرفت بر مبنای انرژی و آب است. اما باید سه شرط در این امر رعایت شود و نخستین آن رعایت عدالت است چراکه بی‌عدالتی مولفه‌ای است که سبب نارضایتی عمیق مردم می‌شود، مردم ممکن است کمبود‌ها را تحمل کنند اما بی‌عدالتی‌ها را هرگز تحمل نمی‌کنند. موضوع بعدی شفافیت در تخصیص‌ها و در نهایت رعایت دقیق قانون است.

محرابیان با بیان اینکه از زمانی که وارد وزارت نیرو شده‌ام جلسات متعدد با حضور اهل فن، نخبگان، جامعه‌شناسان، متخصصان حوزه کشاورزی داشته‌ام ادامه داد: مدیریت منابع آب را بازنگری کرده‌ایم و امروز به یک نظامی رسیده‌ایم که دارای رفاه کامل است. در این نظام دو ویژگی وجود دارد نخست اینکه تخصیص‌ها به درون استان‌ها می‌آید و با حضور ذی‌نفعان و صاحب امتیاز‌ها انجام می‌شود و در فضای بسته تصمیم‌گیری نمی‌شود.

وی با تاکید بر مصرف درست آب، گفت: اگر در یک استان دریایی از آب هم وارد شود اما مدیریت انجام نشود، الگوی کشت رعایت نشود، کشت غیر اقتصادی باشد وضعیت بهبود نخواهد یافت.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در کل کشور نتوانسته‌ایم از منابع آبی بهره‌وری کامل را ببریم، خاطر‌نشان کرد: به طور متوسط ۲۰ درصد هدر‌رفت آب در کشور وجود دارد و حتی در نقاطی میزان هدررفت آب به ۵۰ درصد نیز رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت منابع آب، امروز ارزشمندترین اقدام استفاده از پساب تصفیه شده و بهداشتی است خاطر نشان کرد: آب سطحی ممکن است هر ساله در دسترس نباشد اما پساب همیشه وجود دارد. با این شرایط یک آیین‌نامه بسیار سنگین برای استفاده از پساب تصفیه شده بهداشتی در حال طراحی است که در مدیریت منابع اثر گذار خواهد بود.

محرابیان با اشاره به اینکه موضوع مهمی که در زنجان مطرح است بحث تخصیص‌ها است، گفت: حتما بحث تخصیص آب به استان زنجان بررسی می‌شود و بنا به الگو‌های ذهنی بنده پیشنهادهایی که در حوزه آب در زنجان مطرح شد خوب بود با این وجود یک تیم مشترک بین استان زنجان وزارت‌خانه تشکیل می‌دهیم تا در مدت کوتاهی با زمان مشخص موضوعات را بررسی نماییم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آغاز به کار جهاد تامین آب روستایی، بیان کرد: در استان زنجان نیز این جهاد آغاز شده و پیشرفت خوبی دارد، و هیچ‌گونه محدودیتی برای تامین آب روستاهای استان زنجان نیست و اگر روستایی بدون آب بماند این نشان از کم‌کاری مدیران دارد. با این وجود سعی بر این است تا پایان دوره روستای بدون آب نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه قبل از سفر به این استان، کارشناسان وضعیت استان زنجان را به لحاظ آبرسانی به روستا‌ها مورد بررسی قرار داده بودند، گفت: ۵۷ روستای استان زنجان در حال آبرسانی است و ۱۱۰ روستا نیز نیازمند آبرسانی است که جزو مصوبات امروز سفر قرار می‌گیرد و باید سپاه و بسیج آبرسانی به این روستا‌ها را آغاز کنند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر