logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۶۷۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر انجمن خیریه ام‌اس استان زنجان:

بیش از ۷۰ درصد مبتلایان به ام‌اس در استان زنجان خانم‌ها هستند/ بیمه‌ها تنها ۵۰ درصد از داروهای بیماران "ام اس" را پوشش می‌دهند

-بیش-از-۷۰-درصد-مبتلایان-به-ام‌اس-در-استان-زنجان-خانم‌ها-هستند-بیمه‌ها-تنها-۵۰-درصد-از-داروهای-بیماران-"ام-اس"-را-پوشش-می‌دهند-
مدیر انجمن خیریه ام‌اس استان زنجان گفت: در استان زنجان ۱۵۰۰ نفر بیمار ام‌اس شناسایی شده است که از این تعداد ۹۸۰ نفر در "انجمن ام‌اس" تشکیل پرونده داده‌اند که بیش از ۷۰ درصد مبتلایان خانم هستند.

به گزارش موج رسا; کاظم صلاحی مقدم امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان که به مناسبت روز جهانی ام‌اس برگزار شد، با اشاره به اینکه بیماری MS در سال ۱۸۶۸ توسط ژان-مارتن شارکو یک عصب‌شناس اهل فرانسه توصیف و مطرح شد اظهار داشت: بیماران ام‌اس بسیار مظلوم واقع شده‌اند و ناشناخته در جامعه هستند.

وی با بیان اینکه این بیماری یک بیماری التهابی است که سلول‌های عصبی در مغز و نخاع را مورد شناسایی و آسیب می‌رساند و سیستم ایمنی را درگیر می‌کند، افزود: دستگاه ایمنی بدن به اشتباه غلاف سلول‌های عصبی را از بین می‌برد و نقطه اثر این بیماری می‌تواند مغز، نخاع یا هر دو باشد.

مدیر انجمن خیریه ام‌اس استان زنجان با بیان اینکه بیماری ام‌اس باعث اختلال عصبی می‌شود، عنوان کرد: مناطق سردسیر و معتدل بیشتر درگیر هستند و رده سنی مبتلایان نیز بین ۲۰ تا ۵۰ سال است و در زنان ۲ تا ۳ برابر مردان دیده می‌شود.

وی با اشاره به علائم بیماری گفت: این بیماری می‌تواند به کاهش حافظه و ضعف تمرکز، بی‌حسی و مور مور شدن مداوم در اندام‌ها یا صورت، تاری دید، دوبینی، عدم تعادل و هماهنگی در راه رفتن، لرزش، سرگیجه، مشکلات گفتاری، گوارشی و مشکلات روحی و روانی منجر شود.

صلاحی مقدم ابراز داشت: آماری که ما در استان و در انجمن به عنوان تحت پوشش داریم به تعهد ۹۸۰ بیمار است، گاها بیماران بدون علائم هستند اما زمانی که این بیماری به بدن آسیب وارد کند همان نقطه ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

وی با اشاره به تاریخچه انجمن ام‌اس زنجان گفت: این خیریه اواخر دهه ۸۰ توسط خیرین با ایجاد کلینیک اختصاصی جهت تامین و توسعه خدمات پزشکی به بیماران و انعکاس مشکلات بیماران به مسئولان ایجاد شده است. و این انجمن در سال ۸۸ با نام انجمن خیریه ام‌اس استان زنجان رسما ثبت شده است.

مدیر انجمن خیریه ام اس استان زنجان گفت: صفر تا صد انجمن خیریه ام‌اس استان زنجان توسط خیرین ایجاد و تامین شده است و ما هیچ‌گونه بودجه دولتی دریافت نمی‌کنیم.

وی عنوان کرد: نبود آگاهی خانواده‌ها از این بیماری و خطرناک پنداشتن و پنهان کردن آن از جمله مشکلاتی گریبانگیر افراد مبتلا به "ام اس" است که همین انکار بیمار بودن موجب انزوا و دوری گزینی فرد از اجتماع و کاهش اعتماد به نفس در بیماران می‌شود.

صلاحی‌مقدم بالا بودن قیمت داروها را از مشکلات اصلی این بیماری دانست و گفت: متاسفانه بیمه‌ها تنها ۵۰ درصد از داروهای بیماران "ام اس" را پوشش می‌دهند و لازم به ذکر است که این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها روند پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بالای ۷۰ هزار نفر در کشور مبتلا به این بیماری هستند افزود: در استان زنجان ۱۵۰۰ نفر بیمار ام‌اس شناسایی شده است که از این تعداد ۹۸۰ نفر در "انجمن ام اس" تشکیل پرونده داده‌اند که بیش از ۷۰ درصد مبتلایان خانم هستند.

مدیر انجمن خیریه ام اس استان زنجان خاطرنشان کرد: این انجمن در کنار کمک در هزینه‌های دارو و درمان بیماران، در امر معیشت بیماران نیز  در فواصل مختلف با کمک خیرین حمایت می‌کند تا گوشه ای از مشکلات بیماران را رفع کند.

وی با اشاره به اینکه اضطراب، استرس عامل بد حال شدن این بیماران است خاطر‌نشان کرد: گاها حتی برخی از افراد بیماری خود را از همسر خود نیز پنهان می‌کنند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر