logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۳
[ شناسه خبر : ۲۶۷۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

مشکل بیرون زدگی آب از مناطق جنوبی شهر زنجان به عنوان یک بحران مطرح است/ وجود ۸۱۸ قنات در استان زنجان

مشکل-بیرون-زدگی-آب-از-مناطق-جنوبی-شهر-زنجان-به-عنوان-یک-بحران-مطرح-است-وجود-۸۱۸-قنات-در-استان-زنجان
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: بیرون‌زدگی آب از منازل جنوبی شهر زنجان به عنوان یک معضل مطرح است که این مسئله می‌تواند در آینده به یک بحران تبدیل شود.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص بیرون زدگی آب از چاه‌های منازل قسمت جنوبی شهر زنجان و راهکار‌های اندیشیده شده، اظهار داشت: کارگروهی به ریاست معاونت امور عمرانی استانداری زنجان، آب‌وفاضلاب، راه و شهرسازی، آب منطقه‌ای، فرمانداری تشکیل شده و مطالعات اولیه در خصوص موضوع مذکور انجام شده است.

وی افزود: توسعه شهر سبب شده تا قنات‌های قدیمی در برخی مناطق مسدود شوند، مسیر تخلیه آب قنات نیز تخریب شود بنابراین آب دیگر امکان خروج از قنات و ورود به زنجانرود را ندارد. با این وجود جاهایی که زهکش کار می‌کند مشکلی نیست، اما در قنات‌هایی که خروجی مسدود شده است آب مسیر خود را از محل دیگری پیدا کرده و به بیرون نشت می‌کند و غالبا از چاه آب زیر زمین منازل در قسمت‌های جنوبی شهر خارج می‌شود.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه برخی از قنات‌ها در حال بررسی هستند تا لایروبی شوند، گفت: اما برای برخی از قنوات اصلا امکان لایروبی وجود ندارد، چراکه ساختمان سازی انجام شده، برخی زیر‌ساخت‌ها ایجاد شده و اصلا امکان بازسازی و لایروبی دیگر ممکن نیست.

وی ابراز داشت: بیرون‌زدگی آب از منازل به عنوان یک معضل مطرح است و ممکن است بعدا به یک بحران تبدیل شود، اما راهکاری که در کوتاه مدت می‌توان بکار برد همان پمپاژ آب به بیرون از منازل است.

افشاری ادامه داد: راهکار میان‌ مدت این است که سرمایه‌گذاری حاضر شود آبی که در زیر سطح شهر جریان دارد و مسیر خروجی خود را در قسمت جنوبی شهر پیدا می‌کند، استفاده کند و مشکل بیرون زدگی آب از منازل را به طور کامل حل نماید.

وی گفت: مجموع قنات‌های ثبت شده طبق آخرین آمار‌برداری ۸۱۸ حلقه است که دارای تخلیه ۴۷ میلیون‌متر مکعب آب بوده و بیشتر آب تخلیه شده به عنوان حق‌ آبه برای کشاورزان مورد مصرف قرار می‌گیرد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر