logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۶۶۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

تکه‌های مهم پازل اقتدار ایران

تکه‌های-مهم-پازل-اقتدار-ایران-
توقیف دو نفتکش یونانی توسط سپاه در جواب توقیف نفت ایران در یونان و رونمایی از پایگاه پهپادهای ارتش در روز گذشته همگی از قطعات پازل اقتدارآفرینی نیروهای مسلح ایران برای ایجاد بازدارندگی دفاعی و رفع تهدیدات دشمنان محسوب می‌شوند.

به گزارش موج رسا;  هادی محمدی: ایران در سال‌های اخیر با توجه ویژه به یکی از جدیدترین تولیدات دفاعی جهان به نام پهپاد توانسته پیشرفت‌های مهم و چشمگیری در این حوزه داشته باشد به ویژه که چنین محصولی در دنیای خرید و فروش تجهیزات نظامی جهانی  از مشتریان خوبی نیز برخوردار است. در همین هفته‌های اخیر بود که ایران خط تولید ساخت پهپاد را در تاجیکستان افتتاح کرد و گفته می‌شود کشورها و گروه‌های مقاومت متعددی مشتریان پروپاقرص محصولات پهپادی ایران هستند تا جایی که امروز این ادعا وجود دارد که با تلاش متخصصان صنعت دفاعی کشورمان ایران در رده ۵ کشور اول تولیدکننده پهپادهای نظامی قرار گرفته است.  پهپادهایی که یکی پس از دیگری هنرنمایی خود را به رخ دنیا می‌کشند و آجری بر دیوار مستحکم اقتدار دفاعی کشور می‌افزایند.

جمهوری اسلامی ایران بیش از شش هزار کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور در منطقه غرب آسیا دارد که همین موضوع، اهمیت راهبردی استفاده از پهپاد با ماموریت‌های مختلف را بسیار بالا برده است.  وجود مناطق صعب العبور در داخل کشور نیز باعث شده پایش و رصد مداوم مرزهای طولانی با روش‌های سنتی موضوعی پر چالش و پر هزینه باشد؛ یکی از مناطق مرزی که ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حفظ و حراست از آن را بر عهده دارد، مرزهای شرقی و شمال شرق کشور است که به دلیل همسایگی با کشور افغانستان و شرایط خاصی که در این کشور جاری است، همواره مستعد ترددهای غیرمجاز اتباع خارجی به داخل کشورمان بوده و می‌تواند تبعات امنیتی و اجتماعی قابل توجهی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته انواع پهپادهای شناسایی و رزمی را وارد چرخه پایش مناطق مرزی کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به پهپادهای مهاجر-۶ و ابابیل-۳ که در اختیار نیروی زمینی ارتش است اشاره کرد.

از سوی دیگر و در سال‌های پس از انقلاب اسلامی،  جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض تهدیدات قدرت‌های فرامنطقه‌ای بوده و استقرار پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی در مناطق حاشیه‌ای مرزهای ایران در کشورهای همسایه به منظور طراحی و برنامه‌ریزی برای اجرای توطئه‌هایی در مرزهای ایران  یا در مناطق عمقی داخل کشور یکی از اقداماتی است که در دستور کار ثابت قدرت‌های فرامنطقه‌ای قرار دارد. به همین دلیل یکی از راه‌های به دست آوردن اشراف اطلاعاتی و تسلط بر برنامه‌های توطئه‌آمیز دشمنان کشورمان، استفاده از پهپادهایی است که با پرواز در نوار مرزی می‌توانند اطلاعات سیگنالی و فرکانس‌های مورد استفاده دشمنان را رصد و دریافت کنند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز در تمام مرزهای زمینی و دریایی که استقرار دارد با به پرواز درآوردن پهپادهایی که محموله‌های جمع‌آوری سیگنال حمل می‌کنند، توانسته است تسلط بسیار خوبی بر تحرکات دشمنان فراتر از مرزهای کشورمان به دست بیاورد.

موضوع مهم دیگر صادرات نظامی ایران به کشورهای جهان به ویژه کشورها و گروه‌های دوست ایران است.  امروز ایران اسلامی توان تولید ۹۰درصد سامانه‌های دفاعی خود را دارد که با توجه به صلح جو بودن جمهوری اسلامی باید به ثروت برای مردم تبدیل شود و بهترین راه در این میان صادرات قانونی تسلیحات به کشورهای خریدار است. در این میان پرنده‌های بدون سرنشین یکی از نقاط قوت صنعت دفاعی کشور ما محسوب می‌شوند که اتفاقا در ردیف محصولات جذاب ایران برای کشورهای دیگر هم هستند وبا توجه به قیمت مناسب در برابر نمونه‌های خارجی می‌توانند بازارهای خوبی را از آن خود کنند.

انتشار نخستین تصاویر از پایگاه سرّی پهپادی ارتش ، آن هم با رعایت اصول پدافندی،  صدها متر زیرزمین ودر چنین موقعیت زمانی حساسی که وضعیت جهان به لحاظ جنگ اوکراین،  تنش‌های منطقه‌ای در غرب آسیا و وضعیت توافق هسته‌ای از شکنندگی ویژه‌ای برخوردار است نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران از چنان اعتماد به نفسی در حوزه سیاست گذاری خارجی و دفاعی خود برخوردار شده که می‌تواند ضمن مدیریت میدان‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف،  نمایش اقتدار خود را نیز داشته باشد و اجازه ندهد کشوری خیال خامی در سر بپروراند. 

توقیف دو نفتکش یونانی توسط سپاه پاسداران در جواب توقیف نفت ایران در یونان و رونمایی از پایگاه پهپادهای ارتش در روز گذشته همگی از قطعات پازل اقتدارآفرینی نیروهای مسلح ایران برای ایجاد بازدارندگی دفاعی و رفع تهدیدات دشمنان از کشور محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر