logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۸
[ شناسه خبر : ۲۶۶۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

آغاز مبارزه با سن پوره ۲ در مزارع استان زنجان/ پوره سن ۲ کیفیت محصول تولیدی را به شدت کاهش می‌دهد

آغاز-مبارزه-با-سن-پوره-۲-در-مزارع-استان-زنجان-پوره-سن-۲-کیفیت-محصول-تولیدی-را-به-شدت-کاهش-می‌دهد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در طول روز‌های گذشته زمان مبارزه با سن مادر به اتمام رسیده است، گفت: از هفته گذشته مبارزه با پوره سن ۲ که اثر منفی بر کیفیت دانه‌های تولیدی دارد، آغاز شده است.

مجید بلالی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه سن غلات یکی از آفاتی است که غلات را تهدید می‌کند و می‌تواند در مراحل مختلف رشد خود که شامل سن مادر و پوره سن است، به محصول غلات خسارت وارد کند اظهار داشت: این آفت در مرحله سن مادر می‌تواند با حذف جوانه یا تغذیه از برگ خسارت کمی و در مرحله پوره با تغذیه از دانه خسارت کیفی به محصول وارد کند.

وی با بیان اینکه گروه‌های آموزشی و ترویجی کار تشویق و ترغیب زارعان به منظور مبارزه به هنگام و موثر با پوره سن را به عهده دارند و با جدیت به این امر مشغول هستند، افزود: تمام تلاش این است تا کشاورزان با کمترین میزان خسارت سن غلات مواجه شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه امسال رکورد مبارزه با سن مادر در مزارع استان شکست گفت: در سطح ۸۶ هزار و ۵۰۰ هکتار مبارزه با سن مادر انجام شد.

وی با بیان اینکه از هفته گذشته کار مبارزه با سن پوره ۲ در سطح مزارع استان آغاز شده است، عنوان کرد: در سطح بیش از ۲ هزار هکتار مبارزه با پوره سن ۲ در سطح استان انجام شده است.

بلالی گفت: خوشبختانه امسال به دلیل اقدامات موثر و گسترده‌ای که بر روی کنترل سن مادر انجام شد، خسارت پوره و شدت آن کم‌تر برآورد می‌شود و هدف این بود تا با مبارزه با سن مادر تراکم پوره پایین‌تر آید و خسارت کمتری به لحاظ افت عملکرد در گندم ایجاد شود.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه ابتدای طرح مبارزه با سن پوره در سطح استان هستیم، امیدواریم سطح مبارزه با پوره در حد ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد که علاوه بر افزایش کیفیت محصول میزان سم استفاده شده نیز کمتر خواهد بود./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر