logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۳
[ شناسه خبر : ۲۶۶۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

برداشت محصول کلزا از مزارع شهرستان طارم آغاز شد/ فعالیت ۸ مرکز خرید تضمینی کلزا در استان زنجان

برداشت-محصول-کلزا-از-مزارع-شهرستان-طارم-آغاز-شد-فعالیت-۸-مرکز-خرید-تضمینی-کلزا-در-استان-زنجان
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به آغاز برداشت محصول کلزا از مزارع شهرستان طارم گفت: ۸ مرکز خرید در استان زنجان برای خریداری کلزا تعیین شده‌اند.

حسین عامری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: بررسی ها و یافته‌های علمی نشان می‌دهد کشت کلزا در تناوب با گندم باعث تقویت خاک و همچنین کاهش بیماری‌ها و آفات می‌شود و در صرفه‌جویی در آب نیز موثر است. با این شرایط با هدف بهبود عملکرد مزارع گندم، پیشنهاد می‌شود کشاورزان هر ساله کشت تناوب کلزا را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: کشت مداوم گندم در مزارع توان خاک را کاهش می‌دهد اما کشت تناوب کلزا در این مزارع می‌تواند فرصتی برای بازیابی خاک و حفظ مواد آلی آن باشد و در کشت بعدی عملکرد مزرعه گندم را به شکل قابل توجه افزایش دهد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه با بهره‌گیری از تناوب زراعی و عدم کشت متوالی یک محصول در اراضی، کشاورزان می‌توانند بدون رها کردن اراضی یا آیش، زمین‌های خود را به طور پیوسته به تولید محصولات اختصاص دهند گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ در حدود ۷۲۰ هکتار از مزارع استان زنجان به کشت کلزا اختصاص یافت که متاسفانه به دلیل سرمای شدیدی که زمستان ۱۴۰۰ رخ داد بخشی از محصول خسارت دید و از بین رفت.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۵۰۰ هکتار از مزارع کلزا حفظ شد و قابلیت برداشت محصول دارد، ابراز داشت: پیش‌بینی می‌شود در حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ تن محصول از سطح مذکور برداشت شود.

عامری با اشاره به اینکه به دلیل شرایط آب و هوایی خاصی که در طارم وجود دارد، محصول کلزا نسبت به سایر نقاط استان سریع‌تر به مرحله برداشت می‌رسد، گفت: از روز‌های گذشته برداشت محصول کلزا در طارم آغاز شده است و مرکز خرید در این شهرستان به خرید تضمینی کلزا به قیمت ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم که آخرین رقم اعلامی از سوی وزارت برای خرید است، اقدام کرده است.

وی با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی در نقاط مختلف استان متفاوت است و همین عامل در زمان برداشت کلزا اثر می‌گذارد، گفت: خرید تضمینی کلزا گاها تا شهریور ماه ادامه می‌یابد با این حال ۸ مرکز خرید در استان سالانه خرید را انجام می‌دهند امسال نیز به جز مرکز خرید در شهرستان طارم سایر مراکز از تیر‌ماه روند خرید کلزا را آغاز خواهند کرد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر