logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۶۵۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر‌عامل انجمن بیماران کلیوی ایران:

دولت به بیماران کلیوی باید بیشتر توجه کند/ برخی داروهای بیماران کلیوی نایاب شدند

دولت-به-بیماران-کلیوی-باید-بیشتر-توجه-کند-برخی-داروهای-بیماران-کلیوی-نایاب-شدند
مدیر‌عامل انجمن بیماران کلیوی ایران با بیان اینکه بیماران کلیوی به لحاظ دسترسی به دارو سرگردان هستند، گفت: تقاضای من از دولتمردان این است صدای بیماران را حداقل در قسمت دارو بشوند و بیماران را حمایت کنند.

به گزارش موج رسا; اعظم پناهی در جمع خبرنگاران استان زنجان با تاکید بر اینکه به وضعیت دارو به لحاظ قیمت و دسترسی برای بیماران اصلا خوب نیست، اظهار کرد: دارو تا چندین برابر افزایش قیمت داشته است، برخی داروها کمیاب و نایاب شده و داروهای خارجی دیگر قابلیت دسترسی ندارد‌.

 وی با ابراز تاسف از اینکه بیماران کلیوی سرگردان تامین دارو هستند، افزود: در این زمینه از دولت درخواست می شود تا حمایت لازم را از بیمارن کلیوی داشته باشند تا بیمار دغدغه تامین دارو را نداشته باشد و خواهش ما این است که وضعیت گرانی دارو را کنترل کنند.

مدیر عامل انجمن بیماران کلیوی کشور با اشاره به اینکه گرانی و وضعیت اقتصادی همه را دچار تنش کرده است، گفت: اما برای بیماران شرایط بسیار سخت تر شده است. بنابراین نگاه دولت و نگاه سازمان غذا و دارو باید به بیماران دیالیزی، پیوند کلیه و بیماران خاص ویژه و تخصصی باشد.

وی تصریح کرد: مدتی است شاهد هستیم بیماران بین داروخانه‌ها سرگردان هستند و به دلیل عدم دستیابی به داروی خاص مجبور هستند داروهای جایگزین که شاید کارایی لازم را نداشته باشد استفاده کنند.

پناهی با تاکید بر اینکه بیمار دیالیزی واقعا زندگی سخت‌تری نسبت به بیمار پیوند کلیه دارد، گفت: تمام تلاش ما حمایت از هر دو قشر است. با این حال بیماری وجود داشته که با وجود فراهم شدن شرایط پیوند کلیه اما تمایل به پیوند نداشته است، وقتی علت را جویا شدیم بیماران اعلام کردند ما سرگردانی بیماران پیوندی را از نزدیک دیده و از پیوند منصرف شده ایم.

وی با اشاره به اینکه دغدغه دارو از سال‌ها قبل وجود داشته خاطر نشان کرد: به هر ارگان دولتی از وزارت بهداشت تا بیمه مکاتبه و جلسه داشته‌ایم اما متأسفانه تا حال حاضر جز گرانی دارو چیزی عایدمان نشده است.

مدیر عامل انجمن بیماران کلیوی کشور با اشاره به اینکه داروهای مای فورتیک، ترولاک و پروگراف هنوز کمبود بوده و گران شده اند، گفت: درصد حمایتی که باید از داروها انجام می‌شد از سال ۹۰ تغییر نکرده که باید دولتمردان و سیاست‌گذاران نسبت به بیماری‌های خاص به ویژه بیماران کلیوی توجه بیشتری داشته باشند و داروها را رایگان تامین کنند.

وی افزود: تقاضای من از دولت این است صدای بیماران را حداقل در قسمت دارو بشوند و بیماران را حمایت کنند، از وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه، سازمان کار درخواست همراهی داریم تا برای کار و بیمه و ممانعت از هم پاشیدن خانواده بیماران دیالیزی آنان را همراهی کنند.

رئیس انجمن بیماران کلیوی کشور با اشاره به اینکه پیوند کلیه در سال ۱۴۰۰ قریب به یک هزار مورد انجام شده که نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته است، گفت: در چنین وضعیت اقتصادی که همزمان به شیوع کرونا بوده است، خیران تلاش و حمایت ویژه از بیماران کلیوی داشته‌اند، اما درخواست ما از دولت نیز این است که حواسشان به بیماران کلیوی باشد.

وی با اشاره به اینکه انجمن بیماران کلیوی کشور قدمت بالایی دارد از سال ۵۹ شروع شده و ۶۴ ثبت شده و در پی هدفی خاص بوده و هر ساله برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کرده است، عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر هدف ما شناساندن انجمن‌ها در سراسر کشور به خیران و مسئولان و ارائه خدمات بهتر و شناساندن مشکلات بیماران به مسئولان است. بنابراین ما می‌خواهیم صدای بیمار باشیم تا هر نوع بودجه ای که از طریق خیرین به ما می رسد صرف بیماران شود و دولت حمایت‌های خود را از بیماران بالاتر ببرد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر