logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۲۹
[ شناسه خبر : ۲۶۵۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان:

دانشگاه‌ها باید تصمیم‌ساز باشند/ دانشگاه محل تولید علم و فکر است

دانشگاه‌ها-باید-تصمیم‌ساز-باشند-دانشگاه-محل-تولید-علم-و-فکر-است
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه انتظار داریم دانشگاه‌ها در تمام حوزه‌ها تصمیم‌ساز باشند و تابع نباشند، گفت: دانشگاه‌ها باید استقلال داشته و مراکز تصمیم‌گیری سیاست‌بازان نباشند.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام عنایت‌الله شامی، ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان اظهار داشت: متاسفانه سیاست اشتباهی که در کلان مدیریت دانشگاه‌ها وجود دارد؛ مدیریت اقتصادی است که باید حل شود.

وی خاطرنشان کرد: وقت رئیس دانشگاه نه برای درآمدزایی بلکه باید برای علم و دانش صَرف شود.

حجت‌الاسلام شامی با بیان اینکه انتظار داریم دانشگاه‌ها در تمام حوزه‌ها تصمیم‌ساز باشند و تابع نباشند، گفت: دانشگاه‌ها باید استقلال داشته و مراکز تصمیم‌گیری سیاست‌بازان نباشند اما متاسفانه در طول این دولت‌ها آن چیزی که فراموش می‌شود و بها داده نمی‌شود، مجموعه دانشگاهیان است که بزرگترین آسیب برای دانشگاه به شمار می‌رود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان گفت: رمز موفقیت حوزه‌های علمیه این است که عمده مسئولیت حوزه‌ها بر عهده مراجع و بزرگان علمی آن حوزه بوده و تصمیم‌گیری توسط نخبگان و عالمان تحت عنوان اساتید حوزه بوده که توانسته حوزه را پایدار نگه دارد.

وی افزود: رمز موفقیت دانشگاه‌های دنیا هم این است که کار را به کسانی می‌سپارند که محبوبیت دانشگاهی دارند و مستقل و تاثیرگذارند.

حجت‌الاسلام شامی تصریح کرد: مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های کشورمان نیز باید دارای همین رفتار باشند که دانشگاه‌ها تصمیم‌ساز باشند و اگر روزی گرفتار این شویم که دانشگاه‌ها تابع باشند، فاتحه جایگاه دانشگاه باید خوانده شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه مانند مدیریت وزارتخانه‌ها نیست بلکه محل اندیشه، علم و فکر است، اظهار داشت: کسانی باید عهده‌دار مسئولیت دانشگاه‌ها شوند که توان تولید علم، فکر و اندیشه از لحاظ موقعیت علمی و شخصیتی را داشته باشند.

*‌ قانون‌گرایی، اخلاق‌محوری و شایسته‌سالاری، محورها کارها بود

علی محمدی، رئیس سابق دانشگاه پیام نور استان زنجان نیز گفت: 3 اصل قانون‌گرایی، اخلاق‌محوری و شایسته‌سالاری در مدت تصدی این مسئولیت، محور فعالیت بنده و همکارانم بود که تلاش کردیم با این محورها بتوانیم منشاء خدمت شویم و کارهای خوب و ماندگاری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه قوانین و مقررات، رویکرد اول در حوزه آموزش بود، اظهار داشت: صدور مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلان، یکی از شاخص‌های ارزیابی واحدهای استانی دانشگاه است که فرآیند صدور مدرک در استان را به کمتر از 10 روز رساندیم.

محمدی با بیان اینکه جذب دانشجوی نیز یکی دیگر از اولویت‌های دانشگاه بود، خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر از این حیث همواره رتبه‌های اول تا پنجم کشور را به دست آوردیم.

وی افزود: در دوران شیوع ویروس کرونا نیز با غیرحضوری و الکترونیکی شدن کلاس‌ها با کمترین چالش توانستیم از این گردنه سخت نیز عبور کرده و اکنون به شرایط فعالیت‌های قبل از دوران کرونا برسیم.

رئیس سابق دانشگاه پیام نور استان زنجان با بیان اینکه این دانشگاه در حوزه اداری، نیروی بلاتکلیف ندارد، گفت: در حوزه مالی نیز کار سختی داشتیم اما در درآمدهای غیرشهریه‌ای طی سال‌های 1399 و 1400 به ترتیب رتبه‌های 11 و 10 کشور را به دست آوردیم در حالی که ظرفیت‌های استان زنجان قابل قیاس با سایر استان‌ها نیست که از ظرفیت‌های گردشگری و... بهره‌مند هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه جاری هیچ بدهی از سال قبل به سال بعد طی حدود 6 سال گذشته انتقال داده نشد، اظهار داشت: اِعمال انضباط مالی شدید و صرفه‌جویی حداکثری سبب شد تا دانشگاه پیام نور استان زنجان بارها از سوی سازمان مرکزی تقدیر شد و امروز دانشگاه را بدون بدهی و بار مالی آنچنانی تحویل مدیر جدید می‌دهم.

*‌ هدف برنامه‌های دانشگاه، شعار سال خواهد بود

رویا کرمی، سرپرست جدید دانشگاه پیام نور استان زنجان نیز در این مراسم گفت: بستری که مدیریت سابق دانشگاه فراهم کرده، زمینه فعالیت برای ترسیم افق‌های روشن به دانشگاه می‌دهد.

وی با بیان اینکه هدفی که در نظر گرفته‌ایم در راستای شعار سال (تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین) است، اظهار داشت: اولویت در پژوهش‌ها با فعالیت‌های دانش‌بنیان است که هم دانشجو و هم دانشگاه را فعال کنیم تا دانشجویان بتوانند به عنوان دستیار فناور، وارد شرکت‌های دانش‌بنیان شوند.

کرمی با بیان اینکه در آموزش، دوره گذار را در پیش داریم، خاطرنشان کرد: با برخی نگرانی‌ها در آموزش مجازی به دلیل کرونا مواجه بودیم و اکنون که به روال سابق برمی‌گردیم باز هم همینطور خواهد بود اما برنامه‌ریزی می‌کنیم که فرآیند گذار را تسهیل کنیم.

سرپرست دانشگاه پیام نور استان زنجان گفت: در حوزه فرهنگی وظیفه خود می‌دانیم که در جهاد تبیین، شرکت کرده و نقش خود را ایفا کنیم چرا که در جنگ شناختی قرار داریم و جای مبارزه با این جنگ در دانشگاه است.

وی با بیان اینکه برای توانمندسازی و ورود به صحنه دانشجویان تلاش می‌کنیم، اظهار داشت: در اجرای برنامه‌ها نیازمند همفکری و مشارکت و اعلام نظر هستیم و از نظرات جمعی برای تصمیم‌سازی استفاده می کنیم و در واقع هرگونه تصمیم‌سازی مبتنی بر نظرسنجی است.

در پایان این مراسم از زحمات و خدمات حدود 6 ساله علی محمدی، قدردانی و رویا کرمی به عنوان سرپرست دانشگاه پیام نور استان زنجان معارفه شد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر