logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۶۵۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
جمعیت، مولفه اصلی اقتدار ملی؛

لزوم حمایت از خانوده‌های پر جمعیت جامعه/ مادر موفق دهه شسصتی در زنجان که 5 فرزند دارد

لزوم-حمایت-از-خانوده‌های-پر-جمعیت-جامعه-مادر-موفق-دهه-شسصتی-در-زنجان-که-5-فرزند-دارد
امروز برای همه کسانی که نسبت به آینده ایران توجه داشته و دور اندیشی دارند، مسئله جمعیت یک مسئله بنیادی و کلیدی به شمار می رود و همه بر لزوم توجه به آن تاکید دارند.

به گزارش موج رسا; بنا به نگرش اسلام، فرزندآوری فواید فراوانی دارد و داشتن فرزند و باقی گذاشتن نسلی صالح برای هر مسلمانی، امری مبارک تلقی می‌شود. از منظر اسلام، فرزندآوری نه‌تنها برای والدین او مایه خیر و برکت است، بلکه در سطح کلان جامعه بشری نیز بسیار ارزشمند تلقی می‌شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: «چه‌چیزی مؤمن را از اینکه اهلی اختیار کند به‌امید آنکه خداوند فرزندی را نصیب او کند تا زمین را با لا اله الا الله سنگین کند، بازمی‌دارد؟».

به بهانه هفته خانواده با سیما قشمی طلبه و کار آفرین زنجانی به‌عنوان یکی از بانوان موفق و پرتلاش استان زنجان به گفت‌وگو نشستیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

این بانوی زنجانی طلبه، فعال اقتصادی، مادر 5 فرزند، و یک زن نمونه در امور مختلف است.

خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید.

زیبا قشمی هستم متولد سال ۱۳۶۳، تحصیلات حوزوی دارم و سال ۸۳ ازدواج کردم و مادر پنج فرزند هستم و مربی خیاطی هستم و حکاکی روی چرم را انجام می‌دهم.

چند دهه‌ای هست که صحبت از فرزند کمتر زندگی بهتر است، در این سال‌ها که این شعار بسیار فراگیر و داغ بود، چه نگاه و رویکردی باعث شد که شما صاحب چندین  فرزند بشوید ؟

طبق تحقیقات انجام‌گرفته حداقل تعداد فرزندان صهیونیست‌ها چهار فرزند است.

در رژیم جعلی صهیونیستی خانواده‌هایی که بیش از چهار فرزند دارند مورد تشویق و حمایت قرار می‌گیرند اما متأسفانه همین‌هایی که برای خودشان فرزند آوری ارزش است و تشویق به فرزند آوری می‌کنند شعار فرزند کمتر زندگی بهتر را در جامعه ما مطرح می‌کنند.

من برای پیشبرد اهداف شیعه و افزایش جمعیت آن فرزند آوری را دوست دارم و نمی‌خواهم در برابر خدا کاری که از دستم برمی‌آمد و می‌توانستم انجام دهم شرمنده باشم.

هرچه تعداد فرزند بیشتر باشد عشق به فرزند و زندگی افزایش پیدا می‌کند و تعداد فرزند بالا باعث نشاط خانواده می‌شود و خیلی چیزهای لذت‌بخش به خانه می‌آورد.

نگاه خانواده‌ها و بهتر است بگوییم اطرافیان نسبت به تعداد فرزندان شما چیست ؟

خانواده‌های مذهبی معمولاً مشوق فرزند آوری هستند اما متأسفانه اکثریت جامعه دید خوبی نسبت به این مسئله ندارند و همیشه مطرح می‌کنند که این فرزند آوری موجب ازکارافتادن شخص می‌شود اما این‌ها بر روی تصمیم من بر فرزند آوری تأثیری ندارد.

  آیا  تابه‌حال کسی شما را به‌عنوان الگو برای فرزند آوری انتخاب کرده است ؟ خاطرهایی دارید بفرمایید.

دوباره از طرف حوزه علمیه و دفتر امام‌جمعه به‌عنوان مادری که کمتر از ۴۰ سال سن دارد و بیشتر از سه فرزند دارد مورد تجلیل قرارگرفته‌ام.

یکی از اساتید حوزه علمیه که برای مباحث فرزند آوری بسیار در تلاش هستند و جلسات مختلفی را حضور پیدا می‌کنند و مباحث فرزند آوری را تبیین می‌کنند به من گفتند کاش امکان سخنرانی و توضیح این مباحث از طرف شما وجود داشت چراکه شما این فضا را درک کرده‌اید.

ایشان به من گفتند چون من تجربه این مسائل را ندارم توضیح دادن این دست از مسائل از طرف شما به خاطر داشتن تجربه فرزند آوری می‌تواند مثمر ثمر باشد و موجب تشویق افراد دیگر برای فرزند آوری شود.

درباره اهمیت فرزند آوری در استحکام بنیان خانواده و نشاطی که ایجاد می‌کند برایمان بگویید .

فرزند آوری برای استحکام خانواده بسیار اهمیت بالایی دارد.

تعداد فرزند بالا باعث ایجاد نشاط در خانواده می‌شود در خانه‌ای که تعداد فرزند زیاد است شور و شوق در سراسر زندگی جاری است.

فرزندانی که در خانواده‌های پرجمعیت بزرگ‌شده‌اند اتحاد بیشتری دارند و همیشه پشت‌هم هستند و تلاش می‌کنند تا به همدیگر کمک کنند.

والدینی که فرزند بیشتری دارد بعد از پا به سن گذاشته شدن تنها نیست و زندگی در خانه آن‌ها جاری است و صدای بجه همیشه در آن خانه می‌آید.

شادی‌ها و لحظات زیبای فرزند آوری و تربیت فرزند برای شما چیست و آیا شما خاطره دل‌نشینی از روزهای کودکی و دورانی که بچه‌ها بزرگ می‌شدند دارید؟

لحظه‌لحظه تربیت فرزند و رشد و نمو آن بسیار زیباست و من بسیار دوست دارم که فرزندانم رشد کنند و انسان‌های مفیدی برای جامعه باشند.

فرزند آوری حس پاکی را به انسان می‌دهد حسی که توصیف آن بسیار سخت اما زیباست.

زمانی که فرزند نیاز به شیر، ابراز احساسات، نیاز به نظافت دارد و یا حتی زمانی که می‌خندد یا گریه می‌کند احساس سرزندگی و نشاط خانه را پر می‌کند.

تربیت فرزند یک توفیق است که عشق بسیار زیادی را به مادر هدیه می‌کند.

زمانی که فرزند اولم فاطمه زهرا به دنیا آمد اولین روز ماه رمضان و لحظه افطار بود که وقتی به دنیا آمد یک دندان داشت و این یک هدیه الهی به ما بود که آن فاطمه زهرا آن دندان را تا 10 سالگی داشت.

این که می‌گویند فرزند آوری، برکت در زندگی انسان وارد می‌کند، چگونه در زندگی شما محقق شده است ؟

این حرف بسیار درستی است که وقتی فرزندی وارد خانواده می‌شود برکت را به آن خانواده هدیه می‌کند.

فرزند اول من شیرینی بسیار زیادی را به زندگی ما هدیه کرد و با آمدن فرزند دوم ما توانستیم خانه بخریم و با ورود فرزند سوم و فرزندهای دیگر زندگی برکت بسیار زیادی پیدا کرد.

فرزند رزق و روزی و برکت عشق و نشاط را به زندگی هدیه می‌کند.

از سختی‌ها کار مادری که صاحب چند فرزند است برایمان بگویید ؟

کار مادری سختی‌های خود را دارد اما در حین کار شیرینی‌هایش بیشتر است و شیرینی کار مادری به سختی‌هایش می‌چربد.

یکی از سختی‌های کار مادری این بود که فاصله سنی بچه‌ها از همدیگر کم بود و بیرون رفتن کمی سخت بود و موقع رد شدن از خیابان باید یکی از بچه‌ها را بغل می‌کردم و دست دیگری را می‌گرفتم.

درس خواندن با بچه‌ها کمی سخت بود و زمانی که بچه‌ها بیدار بودند امکان درس خواندن وجود نداشت و زمانی که بچه‌ها می‌خوابیدند تازه می‌توانستم درس خواندن را شروع کنم.

با بزرگ شدن بچه‌ها مشکلات آن‌ها نیز بزرگ‌تر می‌شد اما این سختی‌ها شیرینی‌های بسیار زیادی دارد و من حاضر هستم سختی این کار را به خاطر شیرینی‌هایش به جان بخرم.

اگر این سختی‌ها نبود خداوند بهشت را زیر پای مادران قرار نمی‌داد و اگر می‌خواهیم به بهشت برین خدا برسیم که آن بهشت را نیز ما با اعمال خود می‌سازیم باید این سختی‌ها را تحمل‌کنیم.

وقتی می‌فرماید: جهاد زن شوهرداری اوست در کنار این می‌فرماید: مادری که فرزندی را به دنیا می‌آورد و به او شیر می‌دهد مانند مجاهدی است که روزها روزه گرفته و شب‌ها را شب‌زنده‌داری کرده است و این یعنی وقتی کودکم گریه می‌کند و من او را آرام می‌کنم برای من ثواب می‌نویسند.

وقتی من نیاز فرزندم را رفت می‌کنم خداوند به من با عشق نگاه می‌کند و این نگاه با عشق برای من کافی است.

من یک کارآفرین هستم چه کارگاه محصولات چرمی و حکاکی روی چرم را برای اولین بار در زنجان انجام دادم و مربی خیاطی هستم.

من در کنار وظیفه مادری که اصلی‌ترین وظیفه من است کارهای دیگری را نیز انجام می‌دهم و تحصیلات خود را ادامه داده‌ام.

من دوست دارم در کنار وظیفه مادری همسری و خانه‌داری را انجام دهم و در جامعه نیز به‌عنوان یک فعال اقتصادی فعال باشم اما متأسفانه برخوردهایی در جامعه و در ادارات با افرادی مانند من صورت می‌گیرد که شایسته نیست و برخی می‌گویند شما با داشتن پنج فرزند بهتر است به کارهای خانه برسید.

من با کار کردن روحیه می‌گیرم به کارهای دیگرم بهتر می‌رسم اما متأسفانه در جامعه حمایت‌های بسیار کمی و یا هیچ حمایتی از خانواده‌هایی که دارای فرزند بیشتری هستند نمی‌شود.

به نظر شما خلأ قوانین کشور ما در بزرگداشت و احقاق حقوق و فراهم کردن  امکانات رفاهی برای مادران دارای چندین فرزند چیست؟

خلأهای قانونی کشور در حوزه‌های مختلف زیاد است اما زمانی که فرزند آوری برای کشور مهم است باید موانعی که مرتبط با این موضوع است از سر راه جوانان و خانواده‌ها برداشته شود و تمامی مردم مانند من معتقد نیستند که فرزند به زندگی برکت می‌دهد اما متأسفانه تعداد زیادی از افراد این نگاه را ندارند و باید حمایت‌های مادی از آن‌ها صورت بگیرد.

باید از مادرانی که تعداد فرزندانشان زیاد است حمایت شود مثلاً در حوزه تحصیل؛ خوشبختانه من در حوزه علمیه تحصیل می‌کردم و برای دوران بارداری و زایمان مرخصی گرفتم اما متأسفانه این نگاه در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

در زمان بارداری، مادر حوصله برخی از کارها را ندارد اما متأسفانه برخی از افراد به دلیل اینکه درک پایینی دارند به این شخص می‌گویند بهتر است که از ادامه تحصیل انصراف دهی.

متأسفانه حمایت‌های مادی از افرادی که تعداد فرزند بالا دارند انجام نمی‌شود و درگذشته خانواده‌هایی که فرزند بیش از ۴ تا داشتند از دریافت برخی از خدمات اجتماعی مانند کوپن محروم می‌شدند.

اکنون نیز برای افرادی که فرزند آوری می‌کنند وام‌هایی در نظر گرفته‌شده است که به نظر من مناسب نیست و بهتر است هزینه‌های زندگی کاهش پیدا کند که در این صورت مردم برای فرزند آوری ترغیب می‌شوند.

با توجه به اینکه سن مادر در کشور ما بالا رفته است چه توصیه به دختران جوانی که تازه وارد زندگی مشترک شده‌اند ، دارید ؟

سن ازدواج بالا رفته است و برخی فکر می‌کنند ازدواج در سن پایین اشتباه است؛ درصورتی‌که این‌گونه نیست و اگر کسی به بلوغ فکری و عاطفی رسید و توانست خود و افراد دیگری را از نظر فکری و عاطفی تأمین کند ازدواج کرد این شخص ۱۰۰ درصد می‌تواند مادر خوبی هم باشد و باید نسبت به فرزند آوری اقدام کند و با ورود فرزند به زندگی شیرین‌تر می‌شود.

متأسفانه این نگاه اشتباه در بین جوانان وجود دارد که می‌گویند ورود فرزند در زندگی دست‌وپا گیر است.

شخصی را می‌شناسم که بعد از گذشت ۴ سال از زندگی مشترکشان وقتی میگوییم چرا فرزند نمی‌آورید می‌گوید اجازه بدهید تاکمی بیشتر همدیگر را بشناسیم و بدانیم که از یکدیگر چه می‌خواهیم درحالی‌که این شناخت در سال اول زندگی اتفاق می‌افتد.

برخی مدعی می‌شوند که حوصله بزرگ کردن بچه را ندارند درحالی‌که خدایی که فرزند را می‌دهد حوصله بزرگ کردن آن را نیز می‌دهد.

در زمانی که یک مادر باردار می‌شود این حوصله و انگیزه را در خود می‌یابد و هرلحظه منتظر به دنیا آمدن و رشد و نمو و فرزند خود است و ذهنش بازتر می‌شود و آینده بسیار زیباتر و بهتری را برای فرزند خود ترسیم می‌کند اما وقتی‌که در خانواده‌ای فرزند وجود ندارد خواسته‌ها و نیازها و تفکرات سطح پایین‌تر و نازل‌تری در سطح مادیات مانند خوراک و پوشاک و تفریح دارد.

وجود فرزند در خانواده موجب ایجاد نشاط در بین پدر و مادر می‌شود و بعضاً موجب افزایش سطح دانش و دانایی مادر و پدر می‌شود.

طبق تحقیقاتی که انجام داده‌ام مادری که چهار فرزند دارد سرطان سینه نمی‌گیرد و یا احتمال ابتلا به این سرطان بسیار کاهش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

انشالله خداوند به ما توفیق بدهد که فرزندانی را به دنیا بیاوریم که علوی و فاطمی باشند و طوری آن‌ها را تربیت کنیم که سرباز امام زمان (عج) باشند و در برابر خداوند سربلند باشیم وسیله‌ای برای رشد اسلام و شیعه باشیم انشالله.

انشالله خداوند توفیق سربازی امام زمان (عج) را بدهد و چشممان به جمال ایشان و روشن شود و عاقبت به خیر شویم مانند حاج قاسم انشا الله.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر