logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۰
[ شناسه خبر : ۲۶۵۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر‌ امور شیلات و آبزیان استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

تولید تخم خاویار در زنجان ۱۰ سال زمان‌ می‌برد/ تنها واحد پرورش ماهی خاویار استان زنجان با حداقل ظرفیت در حال فعالیت است

تولید-تخم-خاویار-در-زنجان-۱۰-سال-زمان‌-می‌برد-تنها-واحد-پرورش-ماهی-خاویار-استان-زنجان-با-حداقل-ظرفیت-در-حال-فعالیت-است
مدیر‌ امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه ماهیان خاویاری علی‌رغم ارزش افزوده بالا دیربازده هستند، گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی در زنجان حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است تا تخم خاویار از آن‌ها استحصال شود.

منصور حقی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه پرورش ماهی یکی از صنایعی است که همواره علاوه بر ایجاد اشتغال، درآمد مناسبی نیز برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در این بین پرورش ماهیان خاویاری که از جمله با ارزش‌ترین و اقتصادی‌ترین گونه‌های ماهی هستند به دلایل مختلف از جمله تولید گوشت و تخم سیاه آن همواره در اقصی نقاط کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: تمام مجوز‌های زیست محیطی نخستین مزرعه پرورش ماهی خاویاری در زنجان اخذ شده و در حال صدور است و خرید تجهیزات لازم نیز انجام شده است.

مدیر‌ امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به اینکه به واحد پرورش دهنده ماهی خاویاری در زنجان کمک هایی از طریق سازمان جهاد کشاورزی انجام شده و حتی در طول دو سال گذشته بچه ماهی خاویاری به صورت یارانه ای خرید و تحویل شده است، بیان کرد: در واحد مذکور در سالیان گذشته پرورش ماهی قزل‌آلا انجام می شد که بعد از مدتی به پرورش ماهی خاویار تغییر کاربری داد اما علت عدم تمایل برای گسترش فعالیت و تولید بیشتر ماهی خاویاری در مجموعه مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه این واحد با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است، خاطر‌نشان کرد: ظرفیت این مزرعه برای پرورش ماهیان سرد‌آبی بیش از ۸۰ تن است که هنوز تا رسیدن به ظرفیت نهایی تولید فاصله زیادی وجود دارد.

حقی‌راد با بیان اینکه ماهیان خاویاری علی‌رغم ارزش افزوده بالا دیربازده هستند، عنوان کرد: بعد از گذر قریب به چهار سال جنسیت مشخص می‌شود و ماهیان نر برای تولید گوشت استفاده می‌شوند اما ماده‌ها برای تولید خاویار پرورش می‌یابند که با توجه به شرایط آب و هوایی در زنجان حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است تا تخم خاویار از آن‌ها استحصال شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل اصلی که شاید تاثیر گذار بر عدم تمایل افزایش سطح تولید ماهی خاویار در تنها مجموعه پرورش این ماهی در زنجان باشد، روند طولانی پروسه پرورش است چراکه باید چند سال سرمایه‌گذاری انجام شود تا در نهایت نتیجه گیری حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه ماهیان خاویار جزو ماهیانی با مصرف آب پایین است بیان کرد: ماهنشان جز حوزه آبخیز دریای خزر محسوب می‌شود و قبل از احداث سد منجیل نیز رودخانه قزل‌اوزن یکی از خاستگاه‌های تولید ماهی خاویار بوده است بنابراین یکی از رویکردهای سازمان شیلات به سمتی است که پرورش ماهی هایی با میزان مصرف کم آب پرورش داده شود./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر