logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۰
[ شناسه خبر : ۲۶۵۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان:

گره خوردن سرنوشت سد پاوه رود به سد مشمپا/با آبگیری سد شهریار میانه میتوان به تکمیل سد پاوه رود طارم امیدوار شد

گره-خوردن-سرنوشت-سد-پاوه-رود-به-سد-مشمپا-با-آبگیری-سد-شهریار-میانه-میتوان-به-تکمیل-سد-پاوه-رود-طارم-امیدوار-شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه با بازنگری های انجام شده امکان رسیدن به اهداف اولیه سد پاوه رود فعلا میسر نیست، گفت: سرنوشت سد پاوه رود طارم به سرنوشت سد مشمپا گره خورده است.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه هر ۲۲ رودخانه شهرستان طارم مورد مطالعه قرار گرفته است، اظهار داشت: فقط ۴ یا ۵ رودخانه امکان احداث سد کوچک با ظرفیت ۱.۵ تا ۲ میلیون متر مکعب را دارند، از سویی دیگر شیب منطقه نیز بالا است و مکان مناسبی برای احداث سد بزرگ برای ذخیره حجم بالایی از آب نیست.

وی با بیان اینکه منطقه‌ای در طارم شناسایی شده و در حال مطالعه است، تا سد بزرگی در منطقه احداث شود افزود: اگر مطالعه به نتیجه برسد پیگیر اخذ مجوز از محیط زیست خواهیم بود تا با احداث سد مشکلات به طور کامل حل شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: آب ۲۲ سرشاخه رودخانه که در طارم وجود دارد توسط مردم منطقه و کشاورزان مورد استفاده قرار می گیرد و تنها سیلاب های بزرگ از منطقه رد شده و از دسترس خارج می شود چراکه طارم چهار فصل بوده و تمام فصول از آب استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه سد پاوه رود، یک سد تنظیمی بوده و سد ذخیره ای نیست، تصریح کرد: در همان زمان که مقرر شد سد مشمپا احداث شود، قرار بود بعد از ذخیره آب در سد مشمپا، بعد از ورود آب به سد پاوره رود تنظیم آب در این سد انجام شود اما به دلیل اینکه اهداف کشاورزی از سد مشمپا حذف شد پروژه سد پاوه رود نیز متوقف شد تا سیمای طرح مشخص شود.

افشاری عنوان کرد: اگر سد شهریار در میانه آبگیری شود امید ها برای تکمیل سد پاوه رود زنده خواهد شد تا بر روی اهداف اولیه اقداماتی انجام شود، چراکه این سد برای تنظیم آب سد شهریار نیز می تواند مورد استفاده قرار خواهد گیرد.

وی با اشاره به اینکه با بازنگری های انجام شده امکان رسیدن به اهداف اولیه سد پاوه رود فعلا میسر نیست، تصریح کرد: اعتباری نیز به پروژه اختصاص داده نمی شود بنابراین باید سیمای طرح مشخص شود، با این حال با اینکه پیگیر مجوز‌ها هستیم اما اعتباری تزریق نمی شود./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر