logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۸
[ شناسه خبر : ۲۶۵۱۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

4 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجان کشاورزی است/ بخش شیلات به لحاظ دانش‌بنیان مورد توجه قرار می‌گیرد

-4-درصد-شرکت‌های-دانش‌بنیان-در-زنجان-کشاورزی-است-بخش-شیلات-به-لحاظ-دانش‌بنیان-مورد-توجه-قرار-می‌گیرد
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه زنجان جزو استان‌های برتر تولید کننده آبزی در کشور است، گفت: یکی از برنامه های اساسی مرکز تحقیقات این است که به لحاظ دانش‌بنیان کردن زنجیره ارزش شیلات و ارتقا کیفی و کمی این بخش اقدامات اساسی انجام شود.

نادر عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار  موج رسا; با بیان اینکه شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری انتخاب شد بر پایه تولید دانش بنیان بود، اظهار داشت: محور اصلی بیانات و تاکیدات ایشان بر روی کشاورزی و تولید محصولات راهبردی و استراتژیک بود. رهبری توجه خاص و ویژه به ورود دانش و تکنولوژی به عرصه در راستای افزایش تولید و بهره وری داشتند.

وی افزود: مقام معظم رهبری مشخصا به این موضوع که عرصه کشاورزی از دانش‌بنیان دور است اشاره داشته اند و تاکید دارند تولیدات بر پایه دانش‌بنیان باشد؛ بنابراین تعداد شرکت های دانش بنیان در این حوزه باید حداقل دو برابر افزایش یابند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: در حال حاضر شرکت های دانش‌بنیان کشاورزی ۴ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را تشکیل می دهد که باید این رقم به ۸ درصد افزایش یابد. وی با بیان اینکه خوشبختانه دکتر ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی نیز یک روز بعد از فرمایش حضرت آقا بیانه ای مطرح کردند و فرمانی بر تشکیل قرارگاه دانش بنیان کشاورزی دادند، خاطر نشان کرد: ایشان ضمن تبیین حمایت از تولید در بخش کشاورزی تولید با ایجاد اشتغال آفرینی بیشتر را نیز مورد تاکید قرار دادند.

عباسی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کل کشور ۶ هزار و ۶۵۲ شرکت دانش‌بنیان به ثبت رسیده است، بیان کرد: ۷۵ شرکت از تعداد مذکور در تمام حوزه‌ها در استان زنجان مستقر است.

وی ادامه داد: در کل کشور تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی ۲۸۱ شرکت است که جمعا ۴ درصد مجموع شرکت های دانش بنیان را شامل می شود. در استان زنجان نیز همین موضوع صادق است به طوری که از ۷۵ شرکت دانش‌بنیان در استان ۳ شرکت دانش‌بنیان کشاورزی است و ۴ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل می شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه امیدواریم با قرارگاه کشاورزی دانش‌بنیان ایجاد شده در استان، تعداد شرکت های دانش‌بنیان کشاورزی را افزایش دهیم، گفت: یکی از ۳ شرکت دانش‌بنیان موجود در استان در کشت سیستم گلخانه و هیدروپونیک فعال است و دو شرکت دیگر نیز در زمینه دامداری و ژن چندقلوزایی فعالیت دارند.

وی ابراز داشت: با قرارگاه دانش‌بنیان کشاورزی تشکیل شده در استان سعی خواهد شد در تمام زمینه ها کشت گیاهان دارویی، گلخانه ها، آبخیزداری، منابع طبیعی، باغبانی، زراعت، دام به خصوص پرورش ماهی و آبزی پروری تمرکز بیشتری انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه استان زنجان جزو استان‌های برتر تولید کننده آبزی پروری در کشور است و رتبه دوم در حوزه شیلات را دارد، گفت: یکی از برنامه های اساسی در استان این است که بر روی بخش شیلات به لحاظ کیفی و کمی اقداماتی انجام گیرد. چراکه در ماهنشان حدود ۷۱0 واحد تولید کننده ماهی وجود دارد که این واحدها باید به لحاظ کیفی و کمی؛ پیامد‌های مثبت و منفی مورد بررسی قرار گیرند. و رنجیره ارزش آن ازجمله تولید، توزیع و صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته با تکیه بر دانش روز مدیریت شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر