logo
امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۶
[ شناسه خبر : ۲۶۵۱۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
معاون استاندار زنجان:

دولت با اصلاح روش‌ها مکلف به پرداخت یارانه به‌صورت هدفمند شده است/ ۳۰۰ نانوایی در استان زنجان مجهز به کارتخوان‌های جدید شدند

دولت-با-اصلاح-روش‌ها-مکلف-به-پرداخت-یارانه-به‌صورت-هدفمند-شده-است-۳۰۰-نانوایی-در-استان-زنجان-مجهز-به-کارتخوان‌های-جدید-شدند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: با توجه به مشکلاتی از جمله فساد و قاچاق که در این زمینه بود، دولت در قانون بودجه 1401 مکلف شد تا یارانه‌ها را به‌صورت هدفمند پرداخت کند.

به گزارش موج رسا; ابوالفضل رفیعی، ظهر امروز در نشست صمیمی با اصحاب رسانه و مطبوعات استان زنجان با محوریت مردمی‌سازی و اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها اظهار داشت: رسانه‌ها در تمام جوامع و نظام‌ها به‌ویژه نظام‌های مردم‌سالاری، رکن اصلی در واسطه بین حاکمیت و مردم بوده و نقش به‌سزایی در پیشرفت و توسعه کشور و رفع مشکلات و همچنین ایجاد اتحاد، همدلی و همگرایی دارند.

وی با اشاره به اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها و همچنین اجرای طرح جدید عرضه نان به‌صورت پایلوت در زنجان خاطرنشان کرد: این موضوع مرتبط با سرنوشت همه مردم بوده و یک گام بزرگ اقتصادی است که آثار و برکاتش را در آینده باید شاهد باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره به اتفاقاتی که در سال 1397 در خصوص محدودیت‌ها و تحریم‌ها افتاد، گفت: دولت وقت در سال 1397 تصمیم گرفت تا ارز ترجیحی را برای حمایت از اقشار مختلف مردم و تامین کالاهای مورد نیاز و اساسی در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه انحراف این طرح از هدف آن چالش‌هایی ایجاد کرد و هدف اصلی به حاشیه کشیده شد، اظهار داشت: ابتدا این ارز برای 25 قلم کالا تخصیص می‌یافت که رفته‌رفته به 7 قلم کالا کاهش یافت که عمدتا مواد اولیه مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی بودند.

رفیعی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی از جمله فساد و قاچاق که در این زمینه بود، دولت در قانون بودجه 1401 مکلف شد تا یارانه‌ها را به‌صورت هدفمند پرداخت کند و یارانه به دست مصرف‌کنندگان برسد که با اصلاح صورت‌گرفته اخیر، یارانه‌ها به‌صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

*‌ تمام ارکان نظام، موافق اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها هستند

وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون لازم بود و همه ارکان نظام با اجرای این روش، موافق هستند و فقط در جزئیات شاید اختلاف نظرهایی باشد، افزود: حوادث جهانی ابتدای سال سال جاری نیز به امنیت غذایی تاثیر گذاشت و اینطور پیش‌بینی شد که حتی اگر پول هم داشته باشیم، امکان خرید برخی کالاها شاید وجود نداشته باشد لذا همین امر سبب افزایش سرعت و انگیزه بیشتر برای اجرای طرح شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه برای آمادگی جهت اجرای طرح، دغدغه‌هایی در 3 حوزه داشتیم، گفت: حوزه اول، تولیدکنندگان بودند که باید شاهد استمرار تولید می‌شدیم تا کمبودی از بابت کالا در بازار احساس نشود و حوزه دوم، مصرف‌کنندگان بودند که که باید برنامه‌ریزی می‌شد که به‌صورت مستمر به اقلام و کالاهای مورد نیاز دسترسی پیدا می‌کردند و همچنین موضوع اصلی که پرداخت یارانه بود هم محقق می‌شد.

وی افزود: حوزه سوم، توزیع‌کنندگان بودند که واسط زنجیره بین تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند که این گروه هم نباید متضرر می‌شدند لذا تدابیر لازم اندیشیده شد و با تشکیل قرارگاه، روزانه وضعیت بازار و کالاها رصد می‌شود.

*‌ روش جدید عرصه نان در عین سادگی نیاز به اقناع‌سازی دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره به طرح جدید عرضه نان که به‌صورت پایلوت در استان زنجان اجرا می‌شود، اظهار داشت: این طرح در عین سادگی نیاز به اقناع‌سازی در جامعه بود که برای مردم بدون حاشیه باشد که مجموعه اقدامات اخیر در این حوزه قابل قدردانی است.

وی با بیان اینکه تاکنون 300 واحد نانوایی مجهز به نصب دستگاه‌های کارتخوان جدید شده‌اند، خاطرنشان کرد: مشکلات قبلی موجود در کارتخوان نانوایی‌ها در دستگاه‌های جدید رفع شده و مرحله بعدی مربوط به دولت و نانوا است چون آرد به قیمت آزاد به نانوایی‌ها فروخته شده و یارانه نان به‌صورت مستقیم به حساب نانوا پرداخت می‌شود.

رفیعی تاکید کرد: هیچ تغییری در فرآیند خرید نان شهروندان وجود نخواهد داشت و فقط نان باید با کارت بانکی خریداری شود اما متاسفانه این موضوع طور دیگری مطرح شد و تیترهای جنجالی از جمله کارت نان، کوپن و... مطرح شد که چنین چیزی اصلا وجود ندارد و در مورد دارو نیز همینطور است.

*‌ خواست مردم در سیاستگذاری‌ها مهم است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه خواست مردم در هر نوع سیاستگذاری برای دولت مهم است، گفت: نظارت‌های جدی و روزانه به بازار صورت می‌گیرد تا ضمن جلوگیری از گرانی بی‌مورد، تامین کالاها نیز به‌موقع و کافی باشد که در این راستا چند واحد نانوایی اقدام به کاهش ساعات پخت کرده بودند و برخی واحدهای صنفی نیز اقدام به افزایش قیمت کالا کرده بودند که برخورد لازم انجام شد.

وی در خصوص علت انتخاب بانک سپه برای تامین دستگاه کارتخوان نانوایی‌ها اظهار داشت: بانک سپه، دولتی بوده و به‌صورت کشوری برای این کار انتخاب شده و استان، دخالتی در کارگزاری نداشته و فقط اجرای طرح را بر عهده دارد که مردم نان را با همان قیمت قبلی و صرفا با کارت بانکی می‌خرند.

رفیعی با بیان اینکه وقتی یارانه نان قرار است به حساب نانوا پرداخت شود باید مبنایی برای محاسبه داشته باشد، تصریح کرد: این مورد غیر از استفاده از کارت بانکی امکان‌پذیر نبود و حتی راهکارهایی برای خرید نان با پول نقد هم پیشنهاد شده اما فعلا تمرکز بر استفاده از کارت بانکی است که همه مردم دارند و وابستگی به کارت در جامعه زیاد شده است ضمن اینکه هیچ هزینه‌ای از نانوای‌ها برای نصب کارتخوان‌های جدید اخذ نشده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان ابراز کرد: هیچ دولتی دوست ندارد که اقدام چالشی انجام داده و هزینه اجتماعی برای خودش به بار بیاورد اما اضطرار و اجباری در کار بوده که اجرا شده هر چند شاید در نحوه و زمان اجرا اختلاف نظرهایی باشد.

وی گفت: آنچه که مهم است اینکه رسانه‌ها هم دغدغه و انتقادات را منتقل می‌کنند و هم نقش واسطه‌ای در جامعه مدنی در انتقال واقعیات به بدنه جامعه دارند و هدف این است که منافع و مصالح عموم مردم در نظر گرفته شود.// آ  

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر