logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۶
[ شناسه خبر : ۲۶۴۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان خبر داد؛

ایستگاه پسته ماهنشان نیاز پیوندک شهرستان را تامین می‌کند/ همکاری شرکت دانش‌بنیان با پسته‌کاران شهرستان ماهنشان

ایستگاه-پسته-ماهنشان-نیاز-پیوندک-شهرستان-را-تامین-می‌کند-همکاری-شرکت-دانش‌بنیان-با-پسته‌کاران-شهرستان-ماهنشان-
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان با اشاره به احداث ایستگاه پسته در شهرستان ماهنشان، گفت: این ایستگاه نیاز پیوندک شهرستان را که از سایر استان‌ها تهیه می‌شود تامین خواهد کرد.

علی عجملو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به احداث ایستگاه پسته در شهرستان ماهنشان اظهار داشت: مدیریت این ایستگاه توسط مرکز تحقیقات استان انجام می شود، با توجه به کشت ارقام مختلف از پسته در شهرستان سالانه بر روی این موضوع اقداماتی انجام می شود و ارقام های سازگار همانند اکبری و احمد آقایی در سطح شهرستان توسط متقاضیان توسعه می یابد و اطلاعات در اختیار آن ها قرار می گیرد.

وی افزود: تلاش می شود تا نیاز پیوندک پسته شهرستان توسط این ایستگاه تامین شود. با این وجود مقرر است تا در سطح وسیعی باغ پسته توسط این مرکز احداث شود تا مشکل تامین پیوندک که از سایر استان ها همانند قزوین، آبیک، کرمان شاهرود تامین می شود حل شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان عنوان کرد: مهمترین مسئله، ترویج پسته کاری در شهرستان ماهنشان است چراکه اگر کشت باغات به سمت پسته برود علاوه بر تاثیر مثبت بر اقتصاد شهرستان، سبب حفظ آب منطقه به دلیل کم‌آبر بودن نیز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان ماهنشان بیشتر محصولات باغی از جمله زردآلو دچار سرمازدگی دیر رس بهاره می شوند، تصریح کرد: اگر توسعه کشت پسته کاری انجام شود علاوه بر خروج از تولید تک محصولی می تواند محصولی با صرفه اقتصادی بالا تولید کنند که به دلیل دیر گل بودن، کمتر دچار سرمازدگی می شود.

عجملو گفت: هم‌اکنون یک شرکت دانش بنیان کشاورزی در حال همکاری با جهاد کشاورزی و کشاورزان است و دستگاهی هوشمند و زد سرما تولید است. این شرکت سعی دارد تا باغ‌های پسته را تجهیز به دستگاهی کنند که در صورت بروز سرمای دیر رس بهاره از سرمازدگی باغات پسته ممانعت کند.   

وی با بیان اینکه خوشبختانه باغداران پسته کار با کیفیت محصول آشنا شده اند و برای کشاورز کاملا شناسایی شده است، خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی این شرکت ها را به باغداران وصل کرده است، باغداران می توانند با استفاده از این دستگاه ها، سرمازدگی را به صفر برسانند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر