logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۴
[ شناسه خبر : ۲۶۴۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

عطاری‌ها صلاحیت تجویز دارو را ندارند/ داروهای اضافه زباله نیستند

عطاری‌ها-صلاحیت-تجویز-دارو-را-ندارند-داروهای-اضافه-زباله-نیستند-
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: عطاری‌ها صلاحیت تشخیص بیماری و تجویز دارو را ندارند و مردم نباید برای درمان بیماری و خرید دارو به عطاری‌ها مراجعه کنند‌.

به گزارش موج رسا; مریم نوبرانی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد اظهار داشت: تامین و تضمین کالای سلامت محور همواره جز اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی بوده و هست، اگر تنها دوره کرونا در نظر گرفته شود دانشگاه در تهیه دارو لحظه ای به خود فکر نکرده که آیا برگشت اعتباری بعد از خرید دارو انجام خواهد گرفت یا خیر.

وی با بیان اینکه دانشگاه ضمن تامین داروها، به ایمنی مجموعه سلامت محور و کالاها توجه ویژه‌ای دارد، افزود: از سال گذشته در کنار تامین دارو، ایمنی کالای سلامت محور مورد توجه بوده و در طرح کشوری استاندارد سازی خدمات دارویی و مدیریت ناخوشی‌های جزیی در داروخانه‌های شهری به عنوان پایلوت انتخاب شده است و هدف نیز توسعه کیفی خدمات دارویی در سطح استان بوده و در این راستا ۵ داروخانه منتخب انتخاب شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: باید این تفکر که وظیفه داروخانه فقط عرضه دارو است تغییر کند چراکه خدمات پس از ارائه دارو نیز انجام می‌شود و پزشکان داروساز به سوالات مردم در خصوص تداخلات دارویی و سایر موضوعات در ارتباط با دارو جواب می دهند و مردم نیز می‌توانند با شماره گیری رایگان ۱۹۰ خط ۳ داخلی ۲ پاسخگوی سوالات خود را از کارشناسان دریافت کنند.

وی خاطر نشان کرد: از سال گذشته به مصرف منطقی داروها مورد توجه قرار گرفته است، اما این فرهنگ باید بین مردم صورت گیرد و نباید مصرف آنتی بیوتیک‌ها همچون گذشته باشد چرا که با مصرف خود سرانه انتی بیوتیک‌ها علاوه بر آسیب به خود، دیگران و جامعه نیز تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین گفته می شود پاندمی که ممکن است دوباره سیاره ما رو مورد خطر قرار دهد مقاومت میکروبی است. بنابراین مردم باید در مصرف آنتی بیوتیک ها دقت کنند چراکه عواقب بدی به دنبال خواهد داشت.

نوبورانی با تاکید بر اینکه داروهای اضافی زباله نیستند، گفت: اگر دارو‌هایی که تهیه می‌کنیم زیاد باشد علاوه بر خروج دارو از دسترس مردم سبب می شویم که تاریخ داروها تمام شود. اما اجازه نداریم این داروهای اضافه را که به عنوان تهدید محیط زیست است در محیط رها کنیم بنابراین باید میزان مصرف دارو درست باشد. با این حال باید زیر ساختی ایجاد شود و فراخوانی داده شود و داروهای اضاغه از مردم دریافت شود و امحا اصولی داروها شکل گیرد بنابراین باید خودمان را موظف به عدم خرید داروی اضافه کنیم و به داروهای اضافه به عنوان زباله نگاه نکنیم‌.

وی با اشاره به اینکه عطاری‌ها صلاحیت تشخیص بیماری و تجویز دارو را ندارند و مردم نباید برای درمان بیماری به عطاری‌ها مراجعه کنند‌، گفت: چندین شکایت وجود دارد که با مصرف داروی تهیه شده از عطاری عوارض شدیدی ایجاد شده بنابراین نباید برای تهیه دارو سراغ عطاری‌ها رفت./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر