logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۶۴۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خبرداد؛

تولید ۵۰۰ تن زباله در روز در استان زنجان/ نرخ رشد جمعیت در زنجان ۱.۷۸ درصد است

تولید-۵۰۰-تن-زباله-در-روز-در-استان-زنجان-نرخ-رشد-جمعیت-در-زنجان-۱.۷۸-درصد-است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه پسماندها سلامت را تهدید می‌کنند، گفت: در سطح استان زنجان روزانه ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود و لازم است برای بهبود شرایط و کاهش میزان تولید زباله تفکیک زباله از مبدا انجام شود.

به گزارش موج رسا; مشهود تقیلو امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان با بیان اینکه در حال تعداد بستری‌های کرونا در سطح بیمارستان‌های استان ۳۶ نفر است، اظهار داشت: خوشبختانه تعداد فوتی‌ها در برخی از روزها به صفر رسیده است با این حال تعداد مجموع فوتی‌های بیماری کرونا تاکنون در استان زنجان یک هزارو ۱۹۳ نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه تا حاضر جمعیت بالای ۱۲ سال استان زنجان در دوز اول به میزان ۹۴.۲ درصد نسبت به بیماری کرونا واکسینه شده‌اند، افزود: این رقم در دوز دوم ۹۲.۵۴ درصد بود با این وجود تزریق دوز سوم واکسن در افراد بالای ۱۸ سال در استان نیز به ۵۲.۵۵ درصد رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان جزو چند استان برتر به لحاظ سطح واکسیناسیون کرونا است، تصریح کرد: در رده سنی ۹ تا ۱۲ بیش از ۴۴.۷ درصد جمعیت واکسینه شده و این رقم در سنین بین ۵ تا ۹ سال استان نیز ۲۴.۹ می‌باشد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱۹ مرکز جامع خدمات در سطح استان عنوان کرد: ۶۶ مرکز خدمات شهری، ۲۶ مرکز خدمات شهری و روستایی، ۲۷ مرکز جامع خدمات روستایی در سطح استان در حال ارائه خدمات هستند.

تقی‌لو با بیان اینکه همچنین ۸۱ پایگاه سلامت در استان فعال است، خاطر نشان کرد: در سطح روستاهای استان نیز ۴۵۳ خانه بهداشت در حال ارائه خدمات به مردم روستاها هستند‌.

وی با اشاره به پسماندهایی که تولید می‌شود و محیط زیست و در نهایت سلامت را تهدید می‌کند، اذعان کرد: در سطح استان روزانه ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود این در حالی است که میزان تولید زباله در شهر زنجان روزانه به بیش از ۳۴۰ تن می‌رسد اما برای بهبود شرایط و کاهش میزان تولید زباله باید برخی فرهنگ‌سازی‌ها انجام شود به طوری که در یک مثال باید کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین کیسه‌های نایلونی شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان این که این موضوع از چند جهت حائز اهمیت است، گفت: چراکه برخی زباله‌ها قابل تجزیه نیستند و با باقی ماندن در محیط در نهایت سلامتی را مورد تهدید قرار می‌دهند. با این وجود باید فرهنگ تفکیک زباله از مبدا مورد توجه قرار گیرد با اینکه این طرح اجرا شده اما چندان موفق نبوده و باید بر روی این موضوع اقدامات جدی صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب و پسماندها از ۹ ورودی به زنجانرود می‌ریزد و موجب آلودگی زنجانرود می‌شوند، ابراز داشت: معاونت بهداشت دانشگاه نقش اطلاع رسانی را بر عهده داشته نمی‌تواند برخوردی با متخلفان انجام دهد.

تقی‌لو در ادامه با اشاره به اینکه کشور از لحاظ رشد جمعیت سیر نزولی دارد، گفت: با اینکه از سال ۹۳ قانون حمایت از خانواده ابلاغ شده اما عملا فرهنگ سازی درستی بر روی موضوع انجام نگرفته است، همین امر سبب شده تا خطر پیری جمعیت کشور را تهدید کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در کشور از ۲.۱ درصد در سال ۹۵ به ۱.۷۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است، خاطر نشان کرد: نرخ رشد جمعیت در استان زنجان در سال ۹۹ به ۱.۷۸ درصد است که نسبت به کشور در شرایط بهتری است اما باز هم قابل قبول نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۲۰ سالمندان کشور به دو برابر خواهد رسید، گفت: سیر پیری جمعیت که در کشورهای دیگر در طول ۱۰۰ سال شکل می‌گیرد در کشور ما در ۲۰ سال اتفاق خواهد بود بنابراین ما در کشور با کهولت سن مواجه خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علی‌رغم طغیان سرخک در برخی کشورها اما درگیری در کشور ما پایین است، عنوان کرد: خوشبختانه سطح واکسیناسیون سرخک در زنجان ۱۰۰ درصد است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر