logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۸
[ شناسه خبر : ۲۶۴۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان مطرح کرد؛

تشکیل قرارگاه جوان سازی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان/ رواج استفاده از دخانیات بین دختران و زنان نگران کننده است

تشکیل-قرارگاه-جوان-سازی-جمعیت-در-دانشگاه-علوم-پزشکی-استان-زنجان-رواج-استفاده-از-دخانیات-بین-دختران-و-زنان-نگران-کننده-است-
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه رشد جمعیت در کشور و استان با شیب بسیار تندی در حال توقف است، گفت: برای کنترل شرایط و تشویق به فرزند آوری قرارگاه جوان سازی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تشکیل شد.

به گزارش موج رسا; حسن بختیاری در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه با فروکش کردن پاندمی کرونا شرایط در کشور و استان زنجان به لحاظ کنترل بیماری بهبود یافته است و کشور ایران جز ۱۰ کشور موفق دنیا به لحاظ کنترل این بیماری شد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا جوی ایجاد شده است که بیماری کرونا به وسیله ویروسی شیوع یافت سیر خود را سپری کرد و بعد از دو سال، خود به خود فروکش کرد افزود: این دیدگاه اصلا درست نیست چراکه اگر تلاش کادر درمان نبود امکان کنترل بیماری اصلا میسر نبود. باید این نکته ذکر شود زمانی که یک اپیدمی شروع می شود اگر قرار بر فروکش کردن خود به خودی بیماری بعد از مدتی باشد ابتدا باید از همان مبدا شیوع بیماری، آمار به حداقل برسد اما این اتفاق در خصوص کرونا رخ نداد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: در یک مثال شیوع بیماری او‌میکرون در ترکیه به شدت به اوج رسید و سپس به کشور ما انتقال یافت ولی با تلاش کادر درمان و همراهی مردم بیماری مهار شد این در حالی بود که ترکیه نتوانست در مقابل مهار بیماری اقدام مفیدی انجام دهد و روز به روز بر تعداد و آمار کشته شدگان کرونا در این کشور افزوده شد با اینکه آمار کشته شدن کرونا در کشور ما به عدد تک رقمی هم رسید اما کشته شدگان ترکیه هنوز هم سه رقمی است. بنابراین فرضیه فروکش کردن خود به خودی بیماری کاملا نادرست و غلط است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده و آمار ارائه شده سازمان جهانی بهداشت بیش از ۷۰ درصد اهداف سلامت با همکاری بخش دولتی، سازمان های مردم نهاد و خیرین انجام می شود، گفت: زمانی اهمیت این موضوع مشخص می شود که تعریف درستی از سلامت وجود داشته باشد، طبق تعریف بهداشت جهانی سلامت به معنای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی است و صرفا فقدان بیماری را شامل نمی‌شود و سلامت در تمام امور را مد نظر دارد.

بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی پروژه‌های نیمه تمام بسیاری را در دست اجرا دارد، عنوان کرد: البته تعدادی از این پروژه‌ها از دهه‌های قبل به این حالت نیمه تمام بوده‌اند و به بهره‌برداری نرسیده‌اند با اینکه در طول سالیان پروژه‌های نیمه تمام با هزینه های پایین تکمیل می‌شدند اما در این سال ها با تورم بسیار بالا نیازمند هزینه‌های چند ده میلیاردی هستند که تامین این هزینه‌ها واقعا مشکل است. این در حالی است که اگر این پروژه‌ها اگر در زمان‌های مقرر تکمیل می شدند مردم نیز نهایت استفاده را می بردند و از خدمات محروم نمی‌ماندند.

وی با اشاره به اینکه در طول هفته سلامت در استان چند پروژه‌ نیمه تمام که با صرف اعتبار ۲۴۷ میلیارد ریال تکمیل شده‌اند به بهره‌برداری می رسند، ابراز داشت: از جمله این پروژه‌ها پایگاه فوریت‌های پزشکی اشراق، ساختمان جدید فوریت‌های پزشکی صائین قلعه و چند پروژه دیگر در شهرستان طارم و سجاس هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در هفته سلامت مورد تاکید قرار دارد بحث جوان سازی جمعیت است، خاطر نشان کرد: از طول سالیان بحث جوان سازی جمعیت مورد غفلت قرار گرفته و به آن پرداخته نشده است، جامعه نخبگان نیز به این موضوع دست یافته اند که برای داشتن جامعه‌ای فعال باید به رشد جمعیت بیشتر پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون رشد جمعیت زیر یک درصد است، خاطر‌نشان کرد: اگر روند به همین منوال ادامه دار باشد بعد از گذشت دو دهه با سالخوردگی شدید جمعیتی مواجه می شویم. اما موضوعی که باید به آن توجه شود این است در حال حاضر که نسل کشور جوان است باید به فکر زاد‌آوری بود. در این راستا همسو با کشور قرارگاه جوان سازی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده است تا سیاست‌های نظام مبنی بر فرزندآوری و جوان سازی جمعیت را به اجرا درآورد.

وی در ارتباط با این موضوع که باید تولید و اشتغال انجام شود اما نه بهای از دست رفتن محیط زیست، عنوان کرد: استان ما به لحاظ سلامت محیط زیست دچار چالش است باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود، چراکه سلامت بدون تغذیه سالم از مزرعه تا سفره امکان پذیر نیست.

بختیاری با بیان اینکه ۸ محصول استراتژیک برای کنترل سلامت در سطح کشور انتخاب شده اند، تشریح کرد: در استان زنجان نیز سه محصول به لحاظ وجود سم، کود و فلزات سنگین مورد پایش قرار خواهند گرفت.

وی با بیان این موضوع که بحث استفاده از دخانیات در بین بانوان بالا رفته و این موضوع بسیار نگران کننده است، گفت: دختران تربیت دهنده و ادامه دهنده نسل هستند باید به این موضوع توجه جدی شود و مانع از گسترش چنین معضل اجتماعی در سطح اجتماع شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های روتین حوزه سلامت مغفول ماند، بیان کرد: باید همچون سابق دوره های سلامت کودکان، مادران باردار، سلامت محیط زیست، کارگران، بهداشت محیط حرفه ای، بیماری‌های واگیر و غیر واگیر بازنگری شود و به حالت قبل از شیوع ویروس کرونا بازگردد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر