logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۷
[ شناسه خبر : ۲۶۴۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
در جلسه شورای شهر زنجان مطرح شد؛

یک میلیون و 200 هزار مترمربع زمین رهاشده در شهر زنجان باید تعیین تکلیف شود/ مهلت 4 ماهه به مجتمع راشاکاسپین برای ایجاد لندفیل دفع زباله

یک-میلیون-و-200-هزار-مترمربع-زمین-رهاشده-در-شهر-زنجان-باید-تعیین-تکلیف-شود-مهلت-4-ماهه-به-مجتمع-راشاکاسپین-برای-ایجاد-لندفیل-دفع-زباله
رئیس شورای اسلامی شهر زنجان گفت: یک میلیون و 200 هزار مترمربع زمین رها شده در سطح شهر زنجان وجود دارد که بعضی از آن‌ها بیش از 30 سال است که رها شده‌اند و باید تعیین تکلیف شوند.

به گزارش موج رسا; منصور مرادلو امروز در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر زنجان ضمن قدردانی از زحمات و فعالیت‌های فرهنگی شهرداری در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی مدتی به دلیل شیوع بیماری کرونا کمرنگ شده بود اما فعالیت‌های خوبی با تعامل، همکاری و حمایت مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی در ماه مبارک رمضان در سطح شهر زنجان انجام شد.

وی با اشاره به اقدام خوب شهرداری در تکریم کارگران و مراسمی که به مناسبت هفته کار و کارگر با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در حسینیه اعظم برگزار شد، خاطرنشان کرد: این اقدام، نگاه خوب شهرداری زنجان نسبت به کارگران بود که حدود 2 هزار نفر از کارگران شهرداری در این مراسم تاثیرگذار حضور پیدا کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار قابل توجه زمین‌های رهاشده به عنوان یکی از مشکلات شهری و مورد اعتراض شهروندان در سطح شهر زنجان گفت: یک میلیون و 200 هزار مترمربع زمین رها شده در سطح شهر زنجان وجود دارد که بعضی از آن‌ها بیش از 30 سال است که رها شده‌اند و باید تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه زمین‌های رهاشده محل انواع آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی عمرانی شده است، اظهار داشت: 375 هزار مترمربع زمین آموزشی، 225 هزار مترمربع زمین مسکونی و مسکونی ویژه، 166 هزار مترمربع فضای سبزو 85 هزار مترمربع نیز زمین‌های تجاری و خدماتی هستند که یکی از مشکلات شهری بوده و منظره شهر را به هم می‌ریزد که باید تعیین تکلیف شوند.

مرادلو با بیان اینکه این مشکل، مساله مهمی بوده و پیگیری خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: برخی از این زمین‌ها بیش از 30 سال است که رها شده‌اند و دستگاه‌های نظارتی باید پیگیر باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به ضعف سیستم روشنایی در معابر شهری گفت: بهانه کسری برق در سال گذشته به دلیل ماینرها سبب شد تا سیستم روشنایی خیابان‌ها یک در میان خاموش شوند و امروز با مشکل روشنایی در معابر اصلی شهر مواجه هستیم.

وی افزود: شهروندان از روشنایی معابر شهر ناراضی‌اند و این مشکل باید رفع شود که یا باید شهرداری ورود کند و یا از تکالیف شرکت توزیع برق است که باید عمل کنند.

مرادلو ضمن قدردانی از اهتمام شهرداری زنجان در کفسازی بازار مسگرها اظهار داشت: موضوع ترافیک و ورود و خروج خودروها به این بازار خیلی مهم است که شهرداری باید بررسی کند و امیدواریم عملیات کفسازی بازار بالا نیز انجام شود که اسناد آن آماده شده اما انتظار می‌رود که میراث فرهنگی نیز در این رابطه در کنار شهرداری باشد و همچنین از محل بازآفرینی شهری نیز اعتباراتی به این امر تخصیص یابد.

وی با اشاره به آسفالت‌ریزی معابر شهری در ماه‌های اسفند 1400 و فروردین 1401 خاطرنشان کرد: قرارداد آسفالت‌ریزی به مبلغ 39 میلیارد تومان تایید معامله شده و بخشی از آسفالت‌ریزی هم انجام شده اما با توجه به وضعیت نامناسب روکش آسفالت شهری و قرارداد ضعیف سال گذشته انتظار رسیدگی در این زمینه داریم و از تمام مناطق نیز می‌خواهیم که پای کار باشند.

*‌ میراث فرهنگی حضور فعال در حوزه کاری خود ندارد

مهدی طالب، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه 2 مقوله را در خصوص زمین‌های رهاشده پیگیری می‌کنیم، گفت: به استناد ماده 110 قانون شهرداری‌ها مجوز دیوارکشی به این زمین‌ها مورد تاکید شورای شهر است که شهرداری باید پیگیری کند.

وی اظهار داشت: در خصوص زمین‌های اداری نیز طبق قانون باید در مدت 18 ماه تعیین تکلیف می‌کردند که کوتاهی شده و شورای و شهرداری در پی این هستند که بعد از مدتی باید تملک شود وگرنه تغییر کاربری می‌شوند.

طالب با بیان اینکه متاسفانه میراث فرهنگی، حضور فعال در حوزه کاری خود ندارد و شهرداری به جای میراث فرهنگی کار می‌کند، خاطرنشان کرد: این مساله سبب تخریب آثار تاریخی شده و جداره‌های غربی و شرقی خسابان سعدی جنوبی زنجان در شُرف ریزش است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه ضوابط مشکل‌ساز در گذشته مشکل‌ساز شده است، افزود: برای مثال؛ تعداد زیادی ساختمان مرتفع در اطراف مسجد اسحاق میرزا ساخته شده و امروز بعد از گذشت چند سال و در حالی که تنها چند واحد منزل قدیمی مانده است، میراث فرهنگی، ساخت‌وساز ساختمان چند طبقه در آن منطقه را ممنوع اعلام می‌کند.

وی گفت: از شهرداری زنجان انتظار می‌رود که طی جلسات مشترک با میراث فرهنگی آن‌ها را پای کار بیاورد.

طالب با بیان اینکه تملکات هر سال به‌صورت سلیقه‌ای انجام می‌شد و امسال شورا شهرداری را مکلف کرده که تملکیات با اولویت مسائل ترافیکی لحاظ شود و در واقع تملکات شهرداری ساماندهی می‌شوند.

*‌ تخفیف 50 درصدی شهرداری برای احداث پارکینگ طبقاتی در ضلع شرقی مصلای نماز جمعه زنجان

به گزارش موج رسا؛ یکی از مصوبات جلسه امروز شورای شهر زنجان تصویب احداث پارکینگ طبقاتی در ضلع شرقی مصلای نماز جمعه زنجان بود.

مجید ناصحی‌مقدم، رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر زنجان گفت: موسسه خیریه خاتم‌الانبیا(ص) درخواستی برای احداث پارکینگ طبقاتی در این منطقه دارد که شهرداری 10 درصد ارزش ریالی مساحت کل را جهت صدور پروانه مطالبه کرده بود.

وی اظهار داشت: با توجه به عام‌المنفعه بودن پروژه و اینکه در تمام ایام هفته امکان بهره‌برداری دارد و در روزهای جمعه نیز به‌صورت رایگان مورد استفاده قرار خواهد گرفت، نظر اعضای شورای شهر بر این بود که 50 درصد تخفیف داده شود و به عبارت دیگر 5 درصد ارزش ریالی کل مساحت توسط شهرداری زنجان دریافت شود.

*‌ امهال 4 ماهه به شرکت راشا کاسپین ایرانیان جهت ایجاد لندفیل زباله

یکی دیگر از مصوبات جلسه امروز، امهال جهت ایجاد لندفیل صنعتی مجتمع کاغذسازی راشا کاسپین ایرانیان جهت انتقال پسماند این واحد بود.

حجت‌الاسلام اسحاق اسماعیلی، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر زنجان گفت: مقرر بود که مجتمع راشا کاسپین، محلی برای دپوی زباله‌های خود ایجاد و از انتقال زباله به مهتر چایی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه مهلت 3 ماهه‌ای برای این کار داده شده بود که در فروردین سال جاری به پایان رسید، اظهار داشت: مجدداً درخواست مهلت 4 ماهه داده‌اند که برای آخرین بار این مهلت تا پایان مرداد سال جاری داده می‌شود اما بعد از آن موضوع منقضی شده و نمی‌توانند پسماندها را به مهترچایی بیاورند.

*‌ راشا کاسپین، تعرفه‌های دفع زباله را نمی‌پذیرد

ابوالقاسم احمدی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری زنجان نیز گفت: مجتمع راشا کاسپین زنجان روزانه 100 تُن زباله تولید می‌کند در حالی که میزان زباله تولیدی کل شهر زنجان 350 تن است.

وی با بیان اینکه دغدغه معاونت خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند این است که با این روند، مخزن تخلیع زباله زنجان زودتر از موعد پیش‌بینی‌شده پُر می‌شود، اظهار داشت: ضمن اینکه این واحد تولیدی معمولا تعرفه‌های سال جدید را هم نمی‌پذیرند چرا که ماهانه 900 میلیون تومان باید بپردازند.

احمدی با بیان اینکه با 2 مشکل مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: اول اینکه نسبت به تعرفه‌ها باید به شورا طرح ارائه دهند و دوم اینکه بعد از مهلت 4 ماهه نیز تضمینی وجود ندارد که لندفیل را آماده کنند و از محیط زیست هم نتوانسته‌اند که تاییدیه غیرصنعتی بودن زباله‌ها را اخذ کنند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر