logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۶۴۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

تداوم اجرای عملیات آزاد‌سازی حریم رودخانه‌ها در استان زنجان/ سرمایه‌گذاران حاضر به احداث پارک تفریحی در محدوده پل میربها‌الدین نیستند

تداوم-اجرای-عملیات-آزاد‌سازی-حریم-رودخانه‌ها-در-استان-زنجان-سرمایه‌گذاران-حاضر-به-احداث-پارک-تفریحی-در-محدوده-پل-میربها‌الدین-نیستند
مدیر عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان گفت: آزاد سازی حریم رودخانه‌ها و لایروبی آن‌ها طبق برنامه و بر اساس اولویت‌بندی هر ساله توسط شرکت انجام می‌شود، اما نبود اعتبار مانع از انجام حجم گسترده اقدامات می‌شود.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه طبق برنامه ریزی آزادسازی حریم رودخانه ها هر ساله در استان انجام می‌شود، اظهار داشت: برای آزاد سازی حریم رودخانه ها و پاکسازی مسیر آن‌ها، اولویت هایی وجود دارد که ابتدا به شکایت انجام شده و حکم صادر شده رسیدگی می شود، در اولویت‌های بعدی نیز مسیر‌های مطالعه شده و نشانه گذاری شده مورد پاکسازی و لایروبی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در پایین دست سد گلابر و سجاسرود شکایت‌هایی وجود داشت و آزاد سازی انجام شد، افزود: امسال نیز آزاد سازی حریم و بستر رودخانه‌ها از بستر ابهر رود آغاز شده است.

مدیر عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان گفت: سال گذشته در برنامه شرکت آب منطقه‌ای، آزادسازی ۳۰ هکتار از بستر رودخانه‌ها و لایروبی ۳۰ کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها باید انجام می‌شد. اما آزادسازی در ۲۰۱ هکتار و لایروبی در ۳۳.۵ کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها انجام شد.

وی عنوان کرد: جای کار بسیار است اما به دلیل عدم تخصیص منابع امکان فعالیت‌های بیشتر وجود ندارد و هنوز به پیمانکارانی که سال گذشته در آزاد سازی بستر و لایروبی کمک کرده‌اند بدهکار هستیم. بنابراین همین امر سبب شد تا شرکت نتواند از یک اندازه بیشتر اقدامی انجام دهد.

افشاری با اشاره به اینکه در رودخانه ای مثل زنجانرود ساخت و ساز بالا است اما در خارج از حریم بستر رودخانه‌ها این ساخت و سازها انجام گرفته است، تصریح کرد: بر اساس قوانین بستر رودخانه دارای مساحت متفاوتی است به طوری که این بستر از ۱۰۰ متر تا ۲۰۰ متر متغیر است و معمولا ۱۰ متر نیز حریم برای روخانه در نظر گرفته اند، اما دوباره اعتراض‌هایی وجود دارد و این بستر های اعلامی در حال بازنگری است و ممکن است تغییراتی را داشته باشند.

وی ابراز داشت: گاها اعلام می‌شود ساخت و ساز در مسیر زنجانرود بالا است اما باید گفت بسیاری از باغ‌های موجود در بستر و حاشیه زنجانرود قبل از ابلاغ قانون باغ بوده است و سند دار است بنابراین اگر بگوییم این باغات در بستر رودخانه احداث شده؛ به دلیل وجود سند زمین، ابتدا باید پول این زمین را پرداخت نماییم و سپس اقدام به آزادسازی کنیم که عملا به دلیل نبود اعتبار نیز این امر امکان پذیر نیست.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه قسمتی از زنجانرود در اطراف پل میربها‌الدین سال گذشته لایروبی شد، گفت: اما به دلیل نبود اعتبار امکان لایروبی کل بستر میسر نشد، با این حال باید ارگان های دیگر مانند شهرداری، میراث فرهنگی نیز پای کار باشند تا وضعیت شهر و زنجانرود از این حالت موجود خارج شود.

وی عنوان کرد: با این که در اطراف پل میربها‌الدین طرحی برای احداث پارک ساحلی تعریف شده بود اما سرمایه‌گذاری تا حال حاضر در این محل حاضر به سرمایه گذاری نشده است، با اینکه چندین بار سرمایه‌گذار آمده اما از سرمایه گذاری منصرف شده است.

افشاری با اشاره به اینکه بحث، رودخانه زنجانرود و حفظ پل‌ میربها‌الدین تنها به لایروبی ارتباط ندارد، گفت: حجم زباله شهری موجود در رودخانه بسیار بالا است و اگر این رودخانه در محل پل سالانه لایروبی هم شود نمی توان کل لجن را از محل تخلیه کرد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر