logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۸
[ شناسه خبر : ۲۶۴۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

دوره پایانی مبارزه با افت سن مادر گندم در زنجان/ ۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار از مراتع شهرستان طارم علیه ملخ مراکشی سمپاشی شد

دوره-پایانی-مبارزه-با-افت-سن-مادر-گندم-در-زنجان-۱۱-هزار-و-۶۰۰-هکتار-از-مراتع-شهرستان-طارم-علیه-ملخ-مراکشی-سمپاشی-شد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات استان در شهرستان‌های مختلف در حال مبارزه با افت‌های مختلف محصولات است، گفت: زمان مبارزه با سن مادر گندم رو به اتمام است.

مجید بلالی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در سال جاری در سطح ۷۶ هزار و ۱۵۰ هکتار مبارزه با سن مادر در سطح مزارع گندم دیم و آبی استان انجام گرفته است با این وجود در راستای مبارزه با علف‌های هرز نیز ۲۰ هزار هکتار مبارزه انجام شده است.

وی با بیان اینکه اگر مبارزه با سن مادر انجام نشود خسارت چشمگیری به لحاظ کیفی و کمی به محصول وارد می‌شود، گفت: اگر سن وارد مرحله تخم‌ریزی شود، پوره‌ها نیز در سنین مختلف خسارات بالایی را به محصول تولیدی وارد می‌کنند با این وجود در حال حاضر در آخرین روز‌های مبارزه با سن مادر در سطح استان قرار داریم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص مبارزه با ملخ مراکشی و شناسایی کانون‌های آلوده در شهرستان طارم گفت: برخی استان‌های همسایه به دلیل سختی دسترسی به کانونها با مشکل مبارزه مواجه هستند اما در استان زنجان و شهرستان طارم خوشبختانه وضعیت دسترسی به نسبت بهتر است.

وی با بیان اینکه تاکنون در سطح ۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار مبارزه با ملخ مراکشی در سطح شهرستان طارم انجام شده است، گفت: خوشبختانه امسال وضعیت آلودگی به شدت سال گذشته نیست به طوری که اگر شرایط ریزش ملخ مراکشی همچون سال گذشته تکرار می شد قطعا در تامین سم با مشکل مواجه می شدیم اما شرایط آب‌وهوایی کمک شد و وضعیت مبارزه به نفع ما تمام شد.

بلالی با بیان اینکه با توجه به اینکه شرایط بهتر شده، سطح مبارزه نیز کم‌تر خواهد شد و به همان نسبت نیز میزان هزینه و اعتبارات کمتری مصرف می‌شود افزود: با این حال سازمان جهاد کشاورزی در حال پیگیری تامین اعتبار است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر همچنان ۳۰ نفر نیروی بخش خصوصی و ۱۵ نفر نیز نیروی دولتی در حال پایش کانون ها و کانون کوبی هستند، تاکید کرد: برای کنترل بهتر شرایط از مردم شهرستان طارم درخواست داریم به محض ملاحظه کانون‌های آلوده مراتب را به کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی اطلاع دهند و زنبوردان و دامداران نیز از مراجعه به محل‌های سمپاشی و علامت‌گذاری شده ممانعت کنند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر