logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۳
[ شناسه خبر : ۲۶۳۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

مهار آثار بد آلودگی هوا با تغذیه مناسب/ شیر کم چرب عوارض ناشی از آلودگی هوا را به حداقل می رساند

مهار-آثار-بد-آلودگی-هوا-با-تغذیه-مناسب-شیر-کم-چرب-عوارض-ناشی-از-آلودگی-هوا-را-به-حداقل-می-رساند
رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه آلودگی هوا آثار مخربی بر بدن دارد گفت: در چنین شرایطی بدن بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از مواد مضری به نام رادیکال های آزاد قرار می‌گیرد.

عصمت عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به این که وضعیت هوای استان برای اکثر گروه‌ها ناسالم است اظهار داشت: در زمان آلودگی هوا بدن بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از مواد مضری به نام رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرد بنابراین در این شرایط باید مواد غذایی با ترکیبات خاصی استفاده شود تا سلامتی بدن حفظ شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: مواد آلوده کننده هوا شامل مونوکسیدکربن، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن دار، هیدروکربن‌های سوخته نشده، ذرات ریز معلق، برمید سرب و سایر ترکیبات سربی می‌باشد.

وی با بیان اینکه ازجمله گروه‌های در معرض خطر در آلودگی هوا شامل کودکان ، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی ، ریوی است که بیشتر از افراد دیگر آسیب می‌بینند و باید امکانات لازم برای حفظ سلامت آنها مهیا گردد، گفت: آلاینده های موجود در هوا با حمله به سلولهای بدن عوارض نامطلوبی را به جا می گذارند. در حالت عادی ، سیستم دفاعی بدن، سلولها را از کلیه آسیب های بیرونی محافظت می کند. اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش، الکل و آلودگی های محیط باعث می شوند بدن نتواند مبارزه کند در نتیجه ساختمان و عمل سلول های بدن توسط مخرب هایی نظیر رادیکال های آزاد تخریب می شود.

وی تصریح کرد: در مقابل آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را گرفته و مانع از تخریب سلول های حیاتی بدن می شوند. مصرف بیشتر آنتی اکسیدان ها زمینه ای را فراهم می کنند که بدن به راحتی رادیکال های آزاد مضر را از بین ببرد. با این وجود منابع غذایی آنتی اکسیدانی عبارتند از: ویتامین های C , E ،کاروتنوئیدها، ، سلنیوم و پلی فنول ها هستند که استفاده از آن ها توصیه می شود.

عباسی با تاکید بر اینکه مصرف روزانه شیر و مواد لبنی به مقدار کافی، عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می دهد، گفت: زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است‌. همچنین دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کند.

وی با اشاره به اینکه هر وقت میزان باکتری های مفید بر اثر ورود سرب و مواد آلاینده به بدن کم شود، عمل دفع هم با مشکل مواجه می شود و این مواد در بدن باقی می مانند، عنوان کرد: شیرهای غنی شده با باکتری های به نام پروبیوتیک ، سطح باکتری های مفید را در روده انسان تعادل می بخشد. از سویی دیگر کلسیم موجود در شیر، منجر به کاهش جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: توصیه می شود در شرایط آلودگی هوا از شیر کم چرب استفاده شود زیرا دریافت اسیدهای چرب اشباع موجود در فراورده‌های لبنی پرچرب می‌تواند در کاهش کارایی سیستم ایمنی دخالت کرده و موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده شود. با این وجود توصیه این است روزانه حداقل دو لیوان شیرمصرف شود.

وی با بیان اینکه برای داشتن برنامه غذایی مناسب که زیان های آلودگی هوا را به حداقل برساند، با برخی توصیه ها جدی گرفته شود، خاطر نشان کرد: حداقل ۴۰۰ گرم سبزی و میوه تازه در طی روز باید مصرف شود، سبزی ها را بیشتر بصورت تازه و خام مصرف شود زیرا ویتامین های آن بخصوص ویتامین C بیشتر حفظ می شود. روزانه از شیر ومواد لبنی کم چرب مثل ماست وپنیر کم چرب به مقدارکافی مصرف کنید. حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف نیز استفاده شود.

عباسی ابراز داشت: توصیه می شود برای کودکان مهد کودک ها، پیش دبستانی و سنین مدرسه؛ یک بسته غذایی به عنوان میان وعده سالم که شامل یک عدد میوه ترجیحا" سیب یا مرکبات، یک پاکت ۲۰۰ سی سی شیر و یک بسته ۵۰ گرمی از انواع مغزها باشد، تهیه شود تا عوارض ناشی از آلودگی به حداقل کاهش یابد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر