logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۹
[ شناسه خبر : ۲۶۳۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
امام جمعه سلطانیه:

اختصاص ارز ترجیحی فسادزا است/گرانی میوه و لبنیات در سلطانیه

اختصاص-ارز-ترجیحی-فسادزا-است-گرانی-میوه-و-لبنیات-در-سلطانیه
امام جمعه سلطانیه گفت: اختصاص ارز ترجیحی فسادزاست و باعث هدر رفت منایع می شود.

به گزارش موج رسا; حجت الاسلام حسینی نسب امام جمعه سلطانیه در خطبه های نماز جمعه با توصیه به تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت، و با اشاره به حقوق والدین بعد از مرگ اظهار کرد: احسان و نیکی به والدین مخصوص حیات آنها نیست بلکه بعد از مرگ هم آنها به احسان و نیکی نیاز دارند و اگر انسان والدین خود را بعد از مرگشان فراموش کنند، عاق می شود.

وی در ادامه به تحلیل دو مساله مهم؛ توانایی ها و مشکلات دولت و انتظارات مردم و حذف ارز ترجیحی پرداخت و در مورد توانایی دولت در کنار مشکلات، ابراز کرد: دولت سیزدهم که از آغاز بکار آن حدود ۸ ماه می گذرد، در حالی دولت را تحویل گرفت که یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت قبل را باید می پرداخت و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه را جبران می کرد.

امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه دولت سیزدهم در حالی شروع بکار کرد که تورم ۶۰ درصد بود و دولت قبل تمام ارز اختصاص یافته برای واردات کالاهای اساسی را تا شهریور هزینه کرده بود و دولت جدید در ۶ ماهه دوم دست خالی بود و فروش نفت با ۵۰۰ هزار بشکه در روز کفاف نیازها را نمی کرد و حتی برای پرداخت حقوق کارکنان با مشکل مواجه بود و فضای کشور هم بشدت درگیر کرونا بود و روزانه ۷۰۰ نفر فوت می کرد، تاکید کرد: با استقرار دولت سیزدهم واردات واکسن سرعت یافت و فروش نفت به ۱ میلیون ۵۰۰ هزار بشکه رسید و بدهی دولت قبل تسویه شد.

وی با بیان اینکه حقیقتا دولت و وزرا خصوصا شخص رئیس جمهور شبانه روز کار می کنند و مردم نیز بین گذشته و حال تفاوت قائلند و همین باعث انتظارات بیشتر از دولت مردمی و انقلابی شده و دولتمردان نیز می دانند که مردم بویژه اقشار محروم در شرایط بد اقتصادی هستند، افزود: دولت برای توقف گرانی ها و سودجویی دلالان و مفسدان اقتصادی وارد عمل شود و با اقدامات جهادی با همراهی قوه قضائیه با اخلالگران برخورد نماید.

خطیب جمعه سلطانیه با تاکید بر اینکه مسئولان علل گرانی ها را برای مردم تبیین کنند تا بین حذف ارز ترجیحی و سوء استفاده هایی که بنام این طرح می شود، اشتباه نشود، عنوان کرد: مردم نیز با دولت برای اجرای اصلاح اقتصادی و معیشتی همراه شوند تا دولت و ملت با همراهی و همدلی از این مشکلات عبور کنند.

وی با اشاره به مسئله حذف ارز ترجیحی و با بیان اینکه در چهار سال گذشته ۷۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی به جیب دلالان رفته، در حالی که اگر به مردم داده می شد به هر نفر ماهانه ۴۲۰ هزار تومان یارانه پرداخت می شد اما عده ای حق مردم را به نفع خود استفاده کردند و با اینکه هدف از اختصاص ارز برای کنترل نوسانات بازار بود اما برعکس باعث نوسانات و بی ثباتی بازار شده، تصریح کرد: شکی نیست که اختصاص ارز ترجیحی فسادزاست و باعث هدر رفت منایع می شود.

حسینی نسب با اشاره به سوء استفاده های انجام شده از اختصاص ارز ترجیحی از قبیل وارد کردن دسته بیل با ارز و فروش آرد تهیه شده با ارز ترجیحی به چند برابر آن برای خارج از کشور و ... تاکید کرد: در اجرای این سیاست دولت باید حساسیت های زندگی مردم را در نظر بگیرد و با پرداخت یارانه مشکلات را جبران کند.

امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه اختصاص ارز برای واردات گندم به جای خرید از کشاورزان به قیمت مناسب و حمایت از آنان از سیاست های اشتباه دیگر در اختصاص ارز بود و لذا الان که دنیا با بحران کمبود گندم مواجه است ما هم گرفتار شده ایم، با رد شایعه افزایش قیمت نان خاطر نشان کرد: هیچ تغییری در قیمت نان ایجاد نخواهد شد بلکه نحوه پرداخت یارانه نان اصلاح می شود و مردم به قیمت فعلی نان را تهیه خواهند کرد.

حسینی نسب با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی مثل عمل جراحی است که درد خواهد داشت ولی بعد از آن آرامش ایجاد خواهد شد، ابراز کرد: مشکلات حذف ارز ترجیحی موقت خواهد بود و برای بلند مدت مشکل ایجاد نخواهد کرد.

امام جمعه سلطانیه بر نظارت مستمر و دائمی بر بازار تاکید کرد و با بیان اینکه جریمه متخلفین باید در حد تخلفاشان باشد تا بازدارندگی داشته باشد و نباید حذف ارز ترجیحی که هنوز کاملا اجرا نشده بهانه ای شود که عده ای بازار را ملتهب کنند، تصریح کرد: قیمت کالا، اجناس و میوه در سلطانیه گران‌تر از زنجان است و باید در این باره فکر اساسی بشود و از طرفی دو سه روزی لبنیات نیز در سلطانیه گران شده است.//گ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر