logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۶۳۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

واکسیناسیون جمعیت دامی استان زنجان در حال انجام است/ آبله و تب برفکی در لیست مهمترین بیماری‌های واگیر دامی

واکسیناسیون-جمعیت-دامی-استان-زنجان-در-حال-انجام-است-آبله-و-تب-برفکی-در-لیست-مهمترین-بیماری‌های-واگیر-دامی
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در مجموع در سال جاری تاکنون تعداد ۲۲ هزارو ۳۶۹ نوبت سر دام بر علیه بیماری های مشترک و تعداد ۵۵۴ هزارو ۴۵۰ نوبت سر بر علیه بیماری های واگیر مورد مایه کوبی قرار گرفته اند و این امر در حال حاضر نیز در حال انجام است.

محمد باقر حاج‌کاظمی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه اداره کل دامپزشکی استان به عنوان یک دستگاه اجرایی دو وظیفه مهم به عهده دارد، اظهار داشت: یکی پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی است و دیگری نظارت بر بهداشت فرآورده‌های دامی مانند انواع گوشت قرمز و سفید، شیر، تخم مرغ است که نظارت در این زنجیره از سطح دامداری تا عرضه انجام می‌شود.

وی افزود: در حوزه مبارزه با بیماری ها دستور کار اداره کل دامپزشکی استان بر مبنای کنترل بیماری ها در دو گروه عمده بیماری‌های دامی و بیماری های مشترک استوار بوده که در شش گروه بیماری های ویروسی، بیماری های باکتریایی، بیماری های انگلی، بیماری‌های قارچی، بیماری‌های متابولیک، متفرقه؛ اگزوتیک قرار می‌گیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه برخی بیماری‌های مهم، استراتژیک و اولویت دار است، گفت: تب مالت، سل، هاري، مشمشه، شاربن، تب خونريزي دهنده كريمه كنگو، آبله، تب برفکي، طاعون نشخوار كنندگان كوچک و لمپي اسکين از جمله این بیماریها است.

وی با بیان اینکه عمده جمعیت هدف در مبارزه با بیماریهای دامی شامل تمام دام‌هایی است که بصورت سنتی یا صنعتی پرورش می‌یابند و یا به عنوان حیوان دست آموز نگهداری می‌شوند تصریح کرد: در طی سال‌ها بیماری‌های آبله و تب برفکی به عنوان مهمترین بیماری های واگیر دامی و بیماری بروسلوز به عنوان مهمترین بیماری مشترک در استان مطرح بوده و هست.

حاج کاظمی گفت: مهمترین واکسن های دامی مورد استفاده در استان شامل شاربن، تب برفکی، آبله، لمپی اسکین، طاعون نشخوارکنندگان کوچک انتروتوکسمی، شاربن علامتی، تیلریوز ،کزاز، قانقاریا، آگالاکسی از گروه بیماری‌های واگیر و همچنین واکسن‌های بروسلوز و هاری که از جمله واکسن های مورد استفاده در مبارزه با بیماری های مشترک می باشند.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا و در سال ۱۴۰۰ میزان قریب به ۳ میلیون ‌۸۲۱ هزار نوبت سر دام مورد مایه کوبی قرار گرفته اند، گفت: از این تعداد ۳.۶۵۸.۲۶۹ مورد مربوط به واحد های روستایی و تعداد ۱۶۱.۶۵۴ مورد مربوط به واحد های صنعتی و نیمه صنعتی بوده است.

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه در سال جاری پیش بینی واکسیناسیون دام های استان جهت پیشگیری از بیماری‌ها، بیش از سال های قبل است، گفت: که امیدواریم اعتبارات لازم جهت تهیه و تزریق رایگان این واکسن ها به دام های استان و مخصوصا در مورد دامهای سنتی تامین شود تا دامداران کمترین خسارت مرتبط با شیوع بیماری های دامی را متحمل شوند.

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های ابتدایی سال جهت اجرای طرح ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و نیز آبله گوسفند و بز به تمامی روستاهای استان مراجعه خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم دامداران همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند و از این فرصت‌های استثنایی استفاده نمایند. با این وجود باید گفت که این عملیات در حال اجرا می‌باشد و اکیپ‌های عملیاتی استان در حال واکسیناسیون دام‌ها بر علیه بیماری‌های شاربن، بروسلوز دام سبک، بروسلوز دام سنگین، لمپی اسکین، هاری و تب برفکی می‌باشند.

حاج‌کاظمی ابراز داشت: اکیپ‌های اختصاصی استان جهت ردیابی بیماری‌هایی نظیر بروسلوز یا همان تب مالت انسانی و سل، در گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی استان و بیماری مشمشه در اسب‌داری‌های استان در حال پایش، آزمایش و حذف موارد مثبت می‌باشند. همچنین واکسیناسیون بر علیه بیماری‌هایی نظیر شاربن علامتی، پاسترولوز، آنتروتوکسمی، قانقاریا، اگالاکسی، کزاز، تیلریوز و اکتیما واکسیناسیون دام‌ها با درخواست و مراجعه دامداران به مراکز مایه کوبی بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

وی گفت: برای بیماری‌یابی در سطح استان و پاسخ سریع و جلوگیری از شیوع بیماری پایش‌های فعال و غیر فعال و گزارش‌دهی موارد رخداد بیماری توسط اکیپ‌های عملیاتی استان انجام می‌شود و در صورت لزوم نمونه‌گیری‌های مربوطه انجام و به آزمایشگاه اداره کل یا آزمایشگاه‌های مرجع سطح کشور ارسال می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: در مجموع در سال جاری تاکنون تعداد ۲۲ هزارو ۳۶۹ نوبت سر دام بر علیه بیماری های مشترک بین انسان و دام، تعداد ۵۵۴ هزارو ۴۵۰ نوبت سر بر علیه بیماری های واگیر مورد مایه کوبی قرار گرفته اند و این امر در حال حاضر نیز در حال انجام است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر