logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۶۳۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود در گفت‌وگو با موج‌رسا:

ورودی شهر زیر زمینی دژمنده ایجرود استحکام ندارد/ مجوز تبلیغ و جذب گردشگر در شهر زیر زمینی دژمنده را نداریم

ورودی-شهر-زیر-زمینی-دژمنده-ایجرود-استحکام-ندارد-مجوز-تبلیغ-و-جذب-گردشگر-در-شهر-زیر-زمینی-دژمنده-را-نداریم-
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود با اشاره به اینکه ورودی شهر زیرزمینی دژمنده استحکام کافی برای ورود گردشگر را ندارد گفت: اجازه تبلیغ و جذب گردشگر در این بنا را نداریم.

لاله عبدی کیا در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; در خصوص اینکه چرا شهر زیر‌زمینی دژمنده ایجرود پذیرای گردشگران نیست، اظهار داشت: ورودی این محل تاریخی ریزش داشت و زیر سازی استحکام چندانی نداشت، به دلیل وجود مخاطراتی که ممکن است برای گردشگر ایجاد شود امکان اجازه ورود گردشگر به این محل داده نمی شود.

وی با بیان اینکه اگر اعتبار جذب و امنیت ورودی تامین شود، مشکلی به لحاظ حضور گردشگر در این محل وجود نخواهد داشت، افزود: تمام زیر سازی داخلی که این بنا نیاز دارد تا در معرض بازدید قرار گیرد آمده است و تنها ورودی و نبود استحکام آن مانع حضور گردشگران می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود در پاسخ به این سوال که در این سال‌ها چرا اعتبار برای رفع مشکل استحکام سازی ورودی دژمنده جذب نشده است، گفت: این اعتبار باید چند جانبه جذب شود و صرفا بر عهده میراث نیست از سویی دیگر میراث نمی تواند زیر سازی این محل را خود انجام دهد چراکه انتهای این دژ زیرزمینی به دره‌ای ختم می‌شود و در اصل از تحت پوشش بودن میراث خارج می شود بنابراین میراث می تواند بر روی خود اثر اقداماتی انجام دهد و ادامه روند بر عهده سایر ارگان ها است.

وی با بیان اینکه باید نهادهایی همچون بنیاد مسکن میراث فرهنگی را همراهی کند، عنوان کرد: در شهرها ، شهرداری کمک کننده است اما در روستاها جذب اعتبار سخت است با این حال اعتباری که برای استحکام‌سازی شهر زیرزمینی دژمنده در نظر گرفته شده میلیاردی است؛ چراکه ابتدا باید تپه‌ای که دژمنده در آن قرار دارد زیر سازی شود و سپس استحکام ورودی تامین شود.

عبدی کیا با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلاتی که وجود دارد این است که همراهی و همکاری بین ارگانی خوبی بین سازمان ها وجود ندارد، تصریح کرد: از سویی دیگر تزریق اعتبار به دو ارگان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن همزمان انجام نمی شود و این امر سبب می شود تا سالی که بنیاد مسکن اعتبار مناسبی جذب کرد، میراث موفق به جذب نمی شود و این عدم هماهنگی باعث می شود دست و بال میراث بسته باشد.

وی بیان کرد: برای استحکام سازی ورودی شهر زیر‌زمینی دژمنده ایجرود در دو مرحله اعتبار جذب شده است و اقداماتی نیز انجام شده اما باز هم زیر سازی تکمیل نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود گفت: اگر گردشگران اصرار برای ورود به دیدن این بنا داشته باشند ما مانع نمی شویم اما نمی توانیم برای جذب گردشگران در این محل تبلیغات انجام دهیم چراکه در قبال حفظ جان گردشگران مسئول هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته جذب اعتبار واقعا با مشکل مواجه بود، تصریح کرد: در حالت کلی اعتبارات جذب شده برای میراث فرهنگی در کل استان پایین آمده و در طول هشت سال گذشته جذب اعتبارات به طور کل پایین آمده است و این امر تنها مختص ایجرود نیست.

زهرا بیات

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر