logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۸
[ شناسه خبر : ۲۶۳۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]

چرا هزینه سفر عتبات بیش‌تر از تورهای ترکیه است؟

چرا-هزینه-سفر-عتبات-بیش‌تر-از-تورهای-ترکیه-است؟
بالا بودن هزینه‌های سفر عتبات نسبت به سفرهای سیاحتی همچون ترکیه، در ماه‌های اخیر موجب نارضایتی دلدادگان حسینی شده است.

به گزارش موج رسا; بالا بودن هزینه سفر به عتبات همچنان موجب نارضایتی بسیاری از مشتاقان زیارت کربلا است؛ به طوری که با توجه به کم بودن مسیر تهران ـ نجف، هزینه بلیت پرواز آن بالاتر از پرواز تهران ـ استانبول است. علاوه بر این، با توجه به اینکه دولت انقلابی به سهولت بخشیدن سفرهای زیارتی تأکید کرده است، مخاطبان از بالا بودن هزینه‌های سفر زیارتی به عتبات نسبت به تورهای سیاحتی به ترکیه در بسیاری از اوقات حتی تعطیلی‌ها گلایه کرده‌اند.

سفرهای زیارتی به عتبات از اوایل آذرماه برقرار شد و مشتاقان زیارت عتبات با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی، فقط به صورت هوایی امکان زیارت عتبات را پیدا کردند و همچنان نیز مرزهای زمینی با وجود پیگیری‌های ایران بازگشایی نشده است.

اعزام حدود ۵۰ هزار ایرانی به عتبات در ایام کرونا/ سفرها فقط هوایی است

با این وجود، سفرهای زیارتی به عتبات از طریق هوایی در حال انجام است و به گفته حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت سال گذشته حدود ۳۰ هزار نفر و در ایام نوروز ۱۵ هزار ایرانی به صورت هوایی به زیارت عتبات مشرف شدند. در ماه رمضان نیز تاکنون بیش از سه هزار نفر در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت عازم کربلا شدند.

بر همین اساس، از ابتدای بازگشایی مسیر زیارت عتبات در ایام کرونا تاکنون، سازمان حج و زیارت حدود ۵۰ هزار ایرانی را به عتبات اعزام کرده است که البته با توجه به خیل عاشقان زیارت عتبات، این تعداد بسیار محدود بود؛ چرا که پیش از این، شرکت شمسا به عنوان مجری اعزام زائران در کارنامه خود اعزام روزانه چهار هزار زائر را نیز داشته است. اما اکنون با توجه به بالا بودن هزینه‌های سفر عتبات که بیشتر هم مربوط به بسته بودن مرز زمینی است، بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات از فیض تشرف به این سفر معنوی محروم شده‌اند.

عمده هزینه سفر عتبات مربوط به پرواز است/ لغو اعزام برخی کاروان‌ها به دلیل نبود پرواز

سفرهای زیارتی به عتبات در ایام کرونا از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود که به گفته مسؤولان بیش از نیمی از این هزینه مربوط به پرواز است که از حیطه وظایف سازمان حج و زیارت خارج است. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی همکاری مناسبی با سازمان حج و زیارت نداشته و به جای اختصاص پرواز چارتری به این سازمان برای کاهش هزینه‌ها، پروازهای عتبات را برخی واسطه‌ها چارتر می‌کنند که این امر موجب افزایش قیمت بلیت پروازهای عتبات نیز شده است و بسیاری از دفاتر زیارتی و استان‌ها که در شیوه جدید مجری اعزام به عتبات شده‌اند، امکان تأمین بلیت پرواز به عتبات را ندارند؛ به طوری که اوایل برقراری سفر عتبات شاهد بودیم که برخی از استان‌ها سفرهای زیارتی را با وجود تکمیل شدن ظرفیت کاروان‌ها، لغو می‌کردند. چرا که هزینه بلیت پرواز بالا بود یا اینکه شرکت‌های هواپیمایی حاضر به همکاری با آن‌ها نبودند.

بالا بودن هزینه بلیت پرواز نجف نسبت به استانبول با وجود کمتر بودن مسافت

این امر در حالی است که مسؤولان سازمان حج و زیارت با مسؤولان شرکت هواپیمایی کشوری جلساتی برگزار کرده و قول مساعد نیز برای تأمین پروازهای عتبات داده بودند که در عمل چندان این امر محقق نشد و به دلیل نبود نظارت کافی بر پروازهای بین‌المللی، هزینه بلیت پرواز به بغداد و نجف بسیار بالاتر از انتظار بود؛ تا جایی که حتی در برهه‌ای بلیت پرواز نجف از استانبول هم بیشتر بود.

کاهش هزینه پرواز با چارتر کردن روزانه یک پرواز عتبات توسط شرکت شمسا

در حالی که مسیر تهران ـ نجف کمتر از تهران ـ استانبول است. اما به دلیل تقاضای بالای سفر به عتبات، واسطه‌ها با چارتر کردن پروازها به فکر سودجویی از زائران عتبات بوده و هستند و تلاش‌های سازمان حج و زیارت تاکنون برای کاهش هزینه پروازها نتیجه نداشته است.البته شرکت شمسا با رایزنی با برخی شرکت‌های هواپیمایی همچون «هما» توانست روزانه یک پرواز به نجف چارتر کند که باز هم با توجه به استقبال زائران، این پرواز که از تهران است، جوابگوی تعداد زوار نبود.

همچنین اکنون با گذشت پنج ماه از برقراری سفرهای رسمی به عتبات، تعداد ایستگاه‌های پروازی افزایش نیافته است و همچنان بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات در حسرت تشرف به کربلا هستند. زائران استان‌های مرزی هم که منتظر بازگشایی مرزهای زمینی بودند، در ایام نوروز با هزینه بالا خود را به ایستگاه‌های پروازی رسانده و با کاروان‌های سایر استان‌ها همراه شدند تا بتوانند به زیارت ارباب بروند.

تقاضای بالا موجب بالا رفتن هزینه بلیت پرواز عتبات شده است!

نبود نظارت کافی بر پروازها، مشکلات زیادی برای زائران عتبات و حتی متولیان اعزام ایجاد کرده است. اما مسؤولان سازمان هوایی کشوری مدعی هستند که هزینه پروازهای بین‌المللی به تقاضا وابسته است و به دلیل بالا بودن تقاضا برای سفر عتبات، هزینه بلیت‌های این سفر معنوی نیز بالا می‌رود! نکته جالب اینجاست که این ادعا در حالی رخ می‌دهد که سفرهای زیارتی به عتبات در ایام شیوع کرونا لغو بود. در حالی که سفرهای تفریحی به کشورهای اطراف همچون ترکیه برقرار بود و روزانه چندین پرواز به استانبول نیز انجام می‌شد. بنابراین با ازسرگیری سفرهای زیارتی به عراق آن هم پس از حدود ۲ سال تعطیلی بالا بودن تعداد زوار قابل پیش‌بینی بود و حتی انتظار می‌رفت مسؤولان نسبت به حل مشکلات پروازی برنامه‌ریزی کنند.

علاوه بر این، مشکلات در زمینه گران بودن سفرهای زیارتی به عتبات محدود به زائران نشد و حتی برخی از مسؤولان و وعاظ نیز درباره این مشکل عکس‌العمل نشاند دادند؛ تاجایی که حجت‌الاسلام حسینی قمی، در خیمه‌گاه حسینی از بالا بودن قیمت سفر عتبات نسبت به تورهای ترکیه گلایه کرد و گفت که باعث خجالت است که در کشور دینی و مذهبی ما، هزینه سفر از تهران به استانبول با بیش از ۲ هزار کیلومتر مسافت، با هتل ۵ستاره ۳ تا ۵ میلیون تومان است، اما هزینه بلیت به نجف با یک‌سوم مسافت تهران ـ استانبول ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است! چرا بی‌انصافی می‌کنید؟ اینها حق‌الناس است و مردم ناراضی هستند.

تلاش سازمان حج و زیارت برای کاهش هزینه بلیت پرواز عتبات

در آستانه عید سعید فطر نیز بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات در حال برنامه‌ریزی برای این سفر معنوی هستند و برخی هم از مدت‌ها قبل برای این سفر ثبت‌نام کرده‌اند. اما با گذری به سایت‌های خرید بلیت پرواز شاهد هستیم که همچنان بلیت پروازها به نجف اشرف بالا است و از حدود ۳ میلیون تومان برای یک طرف شروع می‌شود. یعنی اگر زائری بخواهد به صورت انفرادی به این سفر معنوی مشرف شود، باید بیش از پنج میلیون تومان برای بلیت رفت و برگشت هزینه کند. اما سازمان حج و زیارت هزینه بلیت پرواز کاروان‌های زیارتی را از حدود چهار میلیون و ۲۵۰ تا چهار میلیون وهشتصد هزار تومان تقلیل داده است تا از این طریق برای کاهش هزینه‌های سفر اقدامی انجام داده باشد.

سفرهای زیارتی به عتبات پس از ماه رمضان رونق می‌گیرد. بر همین اساس، انتظار می‌رود که مسؤولان کشورمان برای سفرهای زیارتی برنامه‌ریزی کرده و سازمان هواپیمایی نیز برای سهولت این سفرهای همکاری کند. چرا که رئیس جمهور کشورمان نیز به سهولت سفرهای زیارتی تأکید داشته است.

پروازهای عتبات در اختیار سازمان حج و زیارت نیست/ برای زائران وام در نظر گرفتیم

بر همین اساس، انتظار می‌رود با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی، همه نهادهای مرتبط با همکاری نسبت به افزایش سفرهای ارزان و آسان عتبات اقدام کنند. البته سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت می‌گوید: با توجه به اینکه پروازهای عتبات در اختیار ما نیست و امکان کاهش هزینه‌های پروازی را نداریم، برای کاهش بار مالی سفر عتبات وام‌هایی را در نظر گرفتیم که در ایام نوروز زوار توانستند پنج میلیون تومان از هزینه سفر را از طریق وام‌های قرض‌الحسنه تأمین کنند.

وی با بیان اینکه برای سفرهای ارزان هم باید منتظر بازگشایی مرز زمینی باشیم، می‌افزاید: با برقراری سفرهای زمینی، دیگر نیازی به تهیه بلیت پرواز نیست و زوار با هزینه محدودتری می‌توانند به زیارت عتبات مشرف شوند.

دل‌های بی‌قرار منتظر بازگشایی مرز زمینی عتبات/ عراق هنوز موافقت نکرده است

برقراری سفر زمینی به عتبات که مهم‌ترین راهکار برای کاهش هزینه‌های این سفر معنوی است، خواسته مسؤولان کشورمان بوده و از ابتدای شیوع کرونا برای ازسرگیری این سفرها برنامه‌ریزی شده است. اما طرف عراقی موافقت نکرده و حتی با وجود اینکه چندین بار وعده با گشایی مرز زمینی را داده است، به وعده‌های خود جامه عمل نپوشانده و همچنان مرزهای زمینی ایران و عراق روی زوار بسته است. حتی برخی مدعی شدند که با ویزا می‌توان از مرز زمینی عبور کرد. این امر در حالی است که عراق از ابتدای شیوع کرونا ویزای زیارتی صادر نکرده است و هیچ زائری امکان تشرف به عراق از طریق مرز زمینی را ندارد.

با این وجود، رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان چندی پیش در سفری که به عراق داشت، در دیدار با وزیر سیاحه و گردشگری عراق خواستار بازگشایی مرز زمینی از عیدفطر شد و حتی طرف عراق از برقراری سفرهای زمینی استقبال کرد. البته هنوز خبری از بازگشایی مرز زمینی و موافقت دولت عراق نیست. علاوه بر این، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس کشورمان نیز خواستار بازگشایی مرز زمینی در ایام اربعین شد و این امر را مهم‌ترین خواسته ایران از دولت عراق عنوان کرد.

اکنون در آستانه عید سعید فطر هزینه‌های بلیت پرواز تهران ـ استانبول با مسافت تقریبی ۳ ساعت نصف هزینه بلیت پرواز تهران ـ نجف با مسافت تقریبی یک ساعت است؛ به طوری که هزینه بلیت پرواز به ترکیه از یک میلیون و ۳۰۰ تومان و هزینه بلیت پرواز به عراق از بیش از ۲ برابر این مبلغ آغاز می‌شود!

منبع: فارس

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر