logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۲
[ شناسه خبر : ۲۶۳۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان:

منتقد روش مدرسه‌سازی در سال‌های گذشته در استان زنجان هستم/ تجلیل از معلمان نمونه زنجانی در هفته معلم

منتقد-روش-مدرسه‌سازی-در-سال‌های-گذشته-در-استان-زنجان-هستم-تجلیل-از-معلمان-نمونه-زنجانی-در-هفته-معلم
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: مدعی این نیستم که نیاز به مدرسه نداریم اما منتقد این هستم که روش مدرسه‌سازی در سال‌های گذشته در استان زنجان درست نبوده است.

به گزارش موج رسا; علی اسماعیلی، ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم اظهار داشت: هفته معلم، بهانه‌ای برای بیان ویژگی‌ها و جایگاه معلم در جامعه است.

وی با بیان اینکه ۴۹ نفر به عنوان معلم نمونه به مرحله کشوری معرفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: 6 معلم نیز در استان تجلیل خواهند شد که در شاخص‌های مختلف انتخاب شده‌اند.

اسماعیلی با اشاره روزشمار هفته معلم سال ۱۴۰۱ از 12 تا 18 اردیبهشت گفت: این روزشمار با توجه به اسناد بالادستی آموزش‌ و پرورش از جمله سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین شعار سال 1401 (تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» تدوین‌ شده است.

وی افزود: بر این اساس، ارتباط بین معلم به‌عنوان اصلی‌ترین عامل اثرگذار در تعلیم و تربیت و تولید دانش‌بنیان ایجاد شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه دوشنبه 12 اردیبهشت با عنوان معلم و اندیشه مطهر نامگذاری شده است، گفت: 13 اردیبهشت به عنوان معلم، پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی و 14 اردیبهشت نیز به عنوان معلمِ پیشکسوت، سرمایه نظام تعلیم و تربیت نامگذاری شده است.

وی، عنوان 15 اردیبهشت را معلم، پرچمدار فرهنگ ایثار و شهادت بیان کرد و اظهار داشت: 16 اردیبهشت نیز به عنوان معلم، وحدت‌آفرینِ هویت‌بخش نامگذاری شده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: 17 اردیبهشت به عنوان معلم، محور تحول و تربیت تمام‌ساحتی و 18 اردیبهشت نیز به عنوان معلم، پیشران جامعه دانش‌بنیان نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه جهت استفاده و بهره‌مندی از تجارب و اندیشه مدیران کل سابق اداره کل، دیداری با آن‌ها انجام خواهد شد، افزود: البته ممکن است این دیدار در هفته معلم نباشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه امیدواریم 2 سالی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد به خاطره‌ها بپیوندند و تکرار نشود، گفت: کرونا علی‌رغم تمام تلخی‌ها، لذت‌ها و خاطرات جالب توجهی هم داشت که امیدواریم بتوانیم این خاطرات را جمع‌آوری و به جامعه معرفی کنیم.

وی در ادامه به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در سطح استان برای گرامیداشت هفته معلم اشاره کرد و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

*‌ رتبه‌بندی معلمان سابقه 18 ساله دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در پاسخ به اینکه گفته می‌شود وی در گذشته یک مدرسه غیرانتفاعی را اجاره کرده و سپس اجاره‌بهای آن را پرداخت نکرده است، گفت: برای راستی‌آزمایی این موضوع می‌توانید 31 سال سابقه خدمت بنده را بررسی و استعلام کنید و در صورت صحت موضوع هرچه شما بفرمایید برای بنده مورد قبول است.

وی در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اظهار داشت: رتبه‌بندی معلمان، یک سابقه 18 ساله دارد که 8 سال آن به عنوان مطالبه‌گری برای ایجاد گفتمان و از سال 89 و 90 به بعد نیز در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی رسید و جهت اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

اسماعیلی با بیان اینکه سند تحول بنیادین، سند بسیار جامع و نهایی است و عمل به آن نیاز به زمان دارد، خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی معلمان، بخش بسیار کوچک و خُرد سند تحول است.

وی افزود: از سال 89 تا اواخر دولت دوازدهم به غیر از چند ریزنظامی که نگاشته شده، اتفاقی نسبت به رتبه‌بندی معلمان نیفتاده و لایحه‌ای در واپسین روزهای دولت دوازدهم تحت عنوان رتبه‌بندی معلمان به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و خود دولت دوازدهم هم یقین داشت که عمر دولت، کفاف آن را نخواهد داد که نتیجه این لایحه را از مجلس اخذ کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه دولت سیزدهم با وجود همه مسائل و مشکلاتی که در ابتدای کار با آن‌ها روبه‌رو بود با رتبه‌بندی معلمان نیز مواجه شد، گفت: دولت سیزدهم نه این لایحه را می‌توانست پس بگیرد و نه می‌شد مجلس را برای تصویب آن تحت فشار قرار داد.

وی ابراز کرد: علی‌رغم مدت زمانی که برای تصویب این لایحه طول کشید اگر قضاوت منطقی داشته باشیم، دولت و مجلس عملکرد خوبی در این رابطه داشتند.

اسماعیلی با بیان اینکه مجلس پس از تصویب لایجه رتبه‌بندی ان را به عنوان تکلیف قانونی به رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد، اظهار داشت: 2 مرحله برای رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی شده که یک ماه فرصت برای تدوین آیین‌نامه اجرایی داده شده که طی این مدت بیش از 20 نسخه تدوین و هر بار به دلایلی اصلاح و دیدگاه معلمان در آن اِعمال شد.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه دارای 5 رتبه برای معلمان است، خاطرنشان کرد: ویرایش نهایی آیین‌نامه آماده شده و پاسخگوی اکثریت نگاه‌ها خواهد بود هر چند با یک آیین‌نامه نمی‌توان همه را راضی کرد اما به‌گونه‌ای باید نگاشته شود که همه احساس ضرر نکنند که به نظر بنده این اتفاق افتاده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ضمن تشریح جزئیات لاحه رتبه‌بندی معلمان گفت: مرحله دوم برای اجرای رتبه‌بندی معلمان این است که تا 3 ماه جهت استقرار این قانون، فرصت داده شده که در صورت ابلاغ به استان‌ها تلاش می‌کنیم که حداکثر ظرف 1.5 ماه به سرانجام برسانیم تا معلمان از حقوق خود برخوردار باشند و امیدواریم این مهم در فضای آرام و مسالمت‌آمیز اجرا شده و کام فرهنگیان را شیرین کند.

*‌ منتقد روش مدرسه‌سازی در سال‌های گذشته هستم

وی در خصوص تفاهمنامه منعقده جهت احداث 63 باب مدرسه اظهار داشت: مدعی این نیستم که نیاز به مدرسه نداریم اما منتقد این هستم که روش مدرسه‌سازی در سال‌های گذشته درست نبوده است. برای مثال؛ در یک روستایی که عقبه دانش‌آموزی نداشته بدون هیچ دلیلی اقدام به احداث یک مدرسه 6 کلاسه کرده‌اند.

اسماعیلی با بیان اینکه چرا در سال تحصیلی 1402 – 1401 باید مجبور باشیم تعدادی از مدارس ابتدایی نواحی یک و 2 زنجان و ابهر را دوشیفته کنیم، خاطرنشان کرد: تفاهمنامه مذکور که بیش از یک سال از انعقاد آن می‌گذرد 63 باب که هیچ حداقل 2 باب مدرسه را نشان دهند که عملیات اجرایی و احداث آن تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است!! مگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چقدر می‌تواند اعتبار پیش‌بینی کند؟!

وی با بیان اینکه تعدادی زمین داریم که آن‌ها را می‌فروشیم و پول ان را برای ساخت مدرسه اختصاص می‌دهیم، افزود: با ول این زمین‌ها نهایتا 5 مدرسه می‌شود ساخت پس اعتبار ساخت بقیه مدارس از 63 مورد مذکور از کجا تامین خواهد شد لذا برای هر حرفی که می‌زنیم باید تلاش کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: در زمان بنده، رمینی فروخته نشده اما مدارس روستایی در سال‌های گذشته در ابهر و ایجرود فروخته شده که مبلغ آن در مجموع 475 میلیون تومان است که به حساب هزینه واریز شده و دوباره در قالب فصول مشخص به استان ابلاغ خواهد شد.

*‌ تغییرات مدیران بر حسب تقویت تعالی نیروهای سازمانی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه 50 درصد مدیران جابه‌جا شده‌اند، گفت: معاونانی که منصوب کرده‌ام از مراحل کارشناسی تا رئیس اداره را گذرانده و ارتقا یافته‌اند و سال‌ها در اداره کل، مشغول بودند که این یک مدیریت یازمانی و تقویت تعالی نیروهای سازمانی است.

وی در خصوص اینکه برای انتصاب مدیران تحت فشار نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی قرار دارد، اظهار داشت: مدیرانی که در آموزش و پرورش مناطق منصوب شده‌اند نیز همگی سوابق مدیریت دارند و حتی مدیری در شهرستان‌ها منصوب شده که مورد نظر نماینده آن شهرستان در مجلس نبود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه برای قرار دادن فردی در جایگاهی باید بیشترین همراهی را در اِعمال مدیریت منطقه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ابتدا رایزنی لازم با ائمه جمعه و فرمانداران شهرستان‌ها انجام می‌شود و سپس فردی در جایگاه مدیریتی قرار می‌گیرد و مدیر ارشد باید زمینه تلاش را فراهم کند تا مدیری که منصوب می‌شود در جایگاه خود موفق باشد.

*‌ حضوری شدن مدارس، اتفاق مبارکی بود که بعد از 2 سال افتاد

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه حضوری شدن مدارس بعد از 2 سال در 14 فروردین امسال، اتفاق مبارکی بود که افتاد، گفت: در خصوص حضوری شدن مدارس، تابع مصوبات و تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.

وی با بیان اینکه امروز شاهد کاهش آمار فوتی‌ها و حتی مبتلایان به کرونا هستیم که امیدواریم این روند به صفر برسد، اظهار داشت: وضعیت را به‌طور مرتب رصد می‌کنیم و اگر اتفاق معناداری در مدارس بیفتد حتما به معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل اعلام می‌شود تا ورود کنند.

اسماعیلی افزود: در هفته 2 تا 3 بار از دانشگاه علوم پزشکی استان، وضعیت منحنی کرونا استعلام می‌شود چرا که دانش‌آموزان و معلمان، عزیران ما هستند و سلامتی آن‌ها برای ما اهمیت دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه معلمان، همسطح سایر کارکنان دولت دیده نشده‌اند، خاطرنشان کرد: هر چند اتفاقاتی در مسائل رفاهی افتاده اما ارزش گفتن ندارد و از دولت سیزدهم که در پی عدالتگری است انتظار داریم در این حوزه هم ورود کرده و شرایطی فراهم شود تا معلمان نیز در مسائل رفاهی همپای سایر دستگاه‌هادیده شوند.

وی با اشاره به مسکن فرهنگیان گفت: آموزش و پرورش، وظیفه قانونی برای تامین مسکن فرهنگیان ندارد اما چون مسکن نیز جزئی از مشکلات همکاران است باید ورود پیدا کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه همکاران متقاضی طرح ملی مسکن 2 دسته‌اند، ابراز کرد: برخی از همکاران مثل افراد عادی ثبت‌نام کرده و پیگیر روند پیشرفت پروژه خود هستند و برخی دیگر طبق تکلیفی بوده که در گذشته قبول کرده‌اند و زمینی به این همکاران تعلق گرفته بود که پیگیری‌های مدیرکل وقت و مدیران فعلی آموزش و پرورش ختم به خیر شد و زمین نسبتاً مناسب‌تری در فضای با ارزش افزوده بالا برای آن دسته از همکاران تعلق گرفت.

وی تصریح کرد: هر چند مسائلی مانند واریزی و... از عهده ما خارج است اما باز هم ورود کرده و پیگیری می‌کنیم.

*‌ برنامه‌های اقتصادی را در آموزش و پرورش زنجان آغاز خواهیم کرد

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: برنامه‌های اقتصادی را در آموزش و پرورش شروع خواهیم کرد که بسترهای اولیه آن آغاز شده و در این زمینه از رسانه‌ها انتظار داریم.

وی ابراز کرد: انتظار از رسانه‌ها این است که هم کمک فکری کنند و هم کمک کنند که این کار به یک گفتمان تبدیل شود تا بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را خودمان تامین کنیم و چشم به اعتبارات وزارت ندوزیم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر