logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۸
[ شناسه خبر : ۲۶۳۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
پیش‌بینی اعمال خاموشی‌ها از تابستان در زنجان؛

استان زنجان تابستان امسال نیز با کمبود برق مواجه خواهد بود/ کاهش ۵۰ درصدی تولید برق به دلیل کمبود بارندگی‌ها

استان-زنجان-تابستان-امسال-نیز-با-کمبود-برق-مواجه-خواهد-بود-کاهش-۵۰-درصدی-تولید-برق-به-دلیل-کمبود-بارندگی‌ها
طبق اعلام مسئولان شرکت توزیع برق استان زنجان در ایام گرم امسال نیز با کمبود برق مواجه خواهیم بود و اگر بارش‌ها به همین روال ادامه دار باشد و برق از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی تامین نشود، اعمال خاموشی‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش موج رسا; پیام جوادی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان، با اشاره به اینکه رسالت اصلی شرکت توزیع برق، تامین برق پایدار در استان است اظهار داشت: ما این رسالت را با بهره گیری از بیش از ۱۰ هزار پست و ۱۴ هزار کیلومتر شبکه به صورت مویرگی پوشش می‌دهیم به طوری که ۴۸۶ هزار مشترک تحت سرویس دهی شرکت توزیع برق قرار دارند.

وی با بیان اینکه در استان عمده مصرف برق با ۷۲ درصد در بخش کشاورزی و صنعتی انجام می‌گیرد، گفت: ۵۲ درصد مصرف برق مختص صنعت و ۲۰ درصد نیز در ارتباط با کشاورزی است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه با ناترازی در تولید و مصرف برق همراه هستیم، گفت: امسال نیز بحث کمبود برق را شاهد خواهیم بود، با اینکه وزارت نیرو برنامه‌های خوبی برای احداث نیروگاه و تولید برق دارد اما یقینا این نیروگاه‌ها امسال به بهره برداری نخواهند رسید تا بتوانند کمبود برق را تولید و جبران کنند.

وی با اشاره به اینکه در تابستان سال گذشته ۶۸ مگاوات پیک بار نیاز داشتیم، عنوان کرد: این در حالی است که ظرفیت اسمی نیروگاه‌ها برای تولید در حدود ۵۳ هزار مگاوات بود. با این شرایط مشخص است که ما با کمبود ۱۵ هزار مگاوات مواجه بوده ایم.

جوادی با بیان اینکه دلیل اصلی کمبود برق، کاهش نزولات آسمانی و کاهش ۵۰ درصدی تولید برق است، خاطر نشان کرد: با توجه به روند عدم بارش ها شرایط یقینا بدتر از سال گذشته خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در تابستان مصرف برق به دلیل استفاده از سیستم های سرمایشی افزایش می یابد، بیان کرد: استخراج غیر مجاز رمز ارزها نیز از دیگر دلایل مواجه شدن با کمبود برق در استان است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان زنجان با اشاره به اینکه اگر شرایط به همین روال پیش رود از هفته ۱۰ امسال با کمبود برق مواجه خواهیم شد، ادامه داد: بنابراین باید در مصرف برق الزامات صرفه‌جویی در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: اصلاح زمان کار ادارات و نهادها، تنظیم استفاده از وسایل سرمایشی، جمع‌آوری رمز‌ ارز‌های غیر مجاز، تولید حداکثری برق در نیرو گاه ها، مشارکت حوزه صنعت و کشاورزی، اجرای تعرفه اوج بار و قطع برق مشترکان پر مصرف از جمله راهکار‌های مدیریت مصرف برق خواهد بود.

جوادی با بیان اینکه ۲ درصد مصرف برق برای روشنایی معابر استفاده می‌شود، گفت: استفاده از برق در روشنایی سبب می‌شود تا مشترکان توجه چندانی به هشدارهایی که برای کاهش مصرف برق داده می‌شود نداشته باشند.

۵۳۰۰ ماینر غیرمجاز در استان زنجان جمع‌آوری شده است

در ادامه جلسه عادل کاظمی، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان زنجان عنوان کرد: سطح نفوذ سامانه برق من در کشور و استان پایین است و تنها ۱۰ درصد مشترکان این سامانه را نصب کرده اند در حالی که اگر سامانه نصب شود می‌تواند در ارائه راهکارهای استفاده بهینه و درست مصرف برق نیز موثر باشد.

وی با بیان اینکه مصرف برق ماینرها در سطح کشور ۲ هزار مگاوات است، گفت: در استان زنجان در طول دو تا سه سال گذشته ۵ هزارو ۳۰۰ ماینر غیر مجاز جمع‌آوری شده است.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان با اشاره به اینکه به ازای هر درجه افزایش دما بعد از ۳۰ درجه سانتی گراد، مصرف برق ۱۵۰۰ مگاوات افزایش می یابد، خاطر نشان کرد: در استان زنجان نیز ۳۰ تا ۴۰ مگاوات افزایش بار به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی رخ می دهد.

از ۱۵ اردیبهشت استان زنجان وارد پیک مصرف برق می شود 

همچنین رویا قزلباش، معاون فروش و خدمات به مشترکان شرکت توزیع برق استان زنجان در این جلسه ابراز داشت: اصلاح تعرفه‌های برق به قصد هدف دار کردن مصرف در دست اقدام است، به طوری که بهمن ماه سال ۱۴۰۰ اولین طرح ابلاغ شده است. تا مشترکانی که طبق الگوی مصرف عمل می کنند تغییری در تعرفه نداشته باشند اما مشترکانی که بیش از الگو مصرف کنند با افزایش چشمگیر در تعرفه مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۵ اردیبهشت استان زنجان وارد پیک مصرف برق خواهد شد، گفت: گاها زمان پیک مورد بحث اقشار قرار می گیرد چراکه در بازه زمانی پیک مصرف ساعت ۱۴ تا ۱۷ اعلام می‌شد اما در حال حاضر پیک مصرف برای کشاورزی و صنایع از ساعت ۹ صبح تا ۲۴ شب است. با این حال چیزی که ما از مردم می‌خواهیم این است که از ۱۲ ظهر تا ۱۸ عصر مصرف بهینه برق را داشته باشند.

معاون فروش و خدمات به مشترکان شرکت توزیع برق استان زنجان گفت: در تابستان پیک بار، همان پیک روز است و شرکت توزیع برق را با مشکل مواجه می‌کند با این وجود با اینکه پیک شب نیز حادث می‌شود اما چندان مشکل ساز نیست./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر