logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۸
[ شناسه خبر : ۲۶۳۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

پرونده پروژه سد بعثت ارمغانخانه زنجان بسته نشده است/ سد تالوار استان زنجان لنگ تامین اعتبار است

پرونده-پروژه-سد-بعثت-ارمغانخانه-زنجان-بسته-نشده-است-سد-تالوار-استان-زنجان-لنگ-تامین-اعتبار-است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: پروژه سد بعثت از لیست پروژه‌های اجرایی آب منطقه‌ای استان زنجان خارج نشده است و در سفری که وزیر نیرو به استان خواهند داشت تامین اعتبار این سد مطالبه خواهد شد.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص وضعیت سد تالوار و اینکه چرا بعد از گذشت سالیان در همان ۹۹ درصد متوقف شده و یک درصد پیشرفت نهایی را تجربه نمی‌کند اظهار کرد: تنها دلیل این امر نبود اعتبار است و وزارت نیرو اعتباری برای تکمیل این سد اختصاص نمی دهد.

وی با بیان اینکه مقرر شده امسال اعتباری از محل دیون برای تکمیل و اتمام سد تالوار اختصاص دهند، افزود: اگر اعتبار اختصاص یابد در مدت یک سال پرونده این پروژه بسته می شود. با اینکه پیمانکار در حال کار در پروژه سد تالوار بود اما به دلیل اینکه مطالبات بالا رفته و اعتباری اختصاص نیافته، ادامه روند کار متوقف شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه برای آب شرب و صنعت خدابنده ۱۰ میلیون متر مکعب حق آبه تخصیص داده‌اند، خاطر نشان کرد: علاوه بر این، حق‌آبه زیست محیطی برای زمین های کشاورزی پایین دست این سد نیز اختصاص یافته است هر چند که سطح مورد استفاده کننده از آب رها سازی شده سد مشخص نیست.

وی با بیان اینکه آب چندانی وارد سد تالوار نمی‌شود و همین امر دلیلی شده تا تخصیص های آب برای کشاورزی را حذف کنند، گفت: با اینکه مقرر بود تا در شهرستان خدابنده ۱۸ هزار هکتار شبکه آبرسانی کار شود اما این امر حذف شد و فقط برای شرب و صنعت همدان، خدابنده استان زنجان و کردستان آب اختصاص یافت.

افشاری با اشاره به اینکه ما به دنبال اخذ مجوز طرح آبرسانی به خدابنده هستیم، گفت: این مجوز فعلا در سازمان آب و فاضلاب کشور است بنابراین مجوز ابتدا باید توسط این سازمان تایید شود و سپس وارد سازمان برنامه و بودجه شود.

پرونده پروژه سد بعثت بسته نشده است 

وی در ادامه در خصوص سد بعثت که همواره یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم شهر ارمغانخانه و بخش قره‌پشتلو است، گفت: در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد و استانداری رئوفی نژاد به این پروژه اعتبار استانی تخصیص یافت، راه دسترسی ایجاد شد اما به دلیل اینکه احداث و تکمیل سد نیازمند هزینه بالایی بود، اختصاص اعتبار قطع شد و پروژه به همان صورت باقی ماند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در پاسخ به این سوال که امکان دارد پروژه سد بعثت به دلیل نبود اعتبار کلا کنار گذاشته شود، گفت: خیر این پروژه در لیست انجام پروژه های آب منطقه ای قرار دارد و استاندار زنجان نیز پیگیر موضوع است و اگر بتوانند این سد را احیا کنند ما نیز به دنبال اخذ مجوز ها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه منطقه قره پشتلو در تامین آب شرب با مشکل مواجه است، تصریح کرد: احداث این سد تنها برای استفاده آب شرب می تواند مجوز دریافت کند و اجازه اخذ مجوز برای کشاورزی و احیانا صنعت را ندارد. با این حال وزیر نیرو برنامه ای در استان زنجان خواهند داشت و موضوع سد بعثت به عنوان یکی از مطالبات به وی مطرح خواهد شد.

افشاری با اشاره به اینکه احداث سد بعثت می‌تواند ۴ میلیون مترمکعب آب ذخیره کند و برای منطقه قره پشتلو مثمر ثمر باشد، عنوان کرد: پیگیر این موضوع هستیم تا بتوانیم در سال‌های پیشرو احداث این سد را آغاز و به اتمام برسانیم./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر