logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۳
[ شناسه خبر : ۲۶۲۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان زنجان مطرح شد؛

شاخص‌های ارزیابی حوزه فرهنگی و اجتماعی از سوری به کیفی تغییر می‌یابد

شاخص‌های-ارزیابی-حوزه-فرهنگی-و-اجتماعی-از-سوری-به-کیفی-تغییر-می‌یابد
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان اینکه شاخص‌های سنجش و روش‌های ترویج حوزه حجاب و عفاف تغییر خواهد یافت، گفت: در این حوزه سعی می‌شود که ارزیابی‌ها از ساحت سوری به ساحت کیفی برسد.

به گزارش موج رسا; حسین نجفی امروز در جلسه کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده استان اظهار داشت: این صحیح نیست که گفته می‌شود با حجاب اجباری مواجه هستیم چرا که بررسی فضای مجازی و مطالبی که منتشر می‌شود نشان می‌دهد که با کشف حجاب اجباری روبه‌رو هستیم اما در محافل و فضای مجازی اینطور وانمود می‌شود که گویا مردم حجاب را نمی‌خواهند در حالی که ممکن است مظاهر پوشش، افت کرده باشد اما آمارها نشان می‌دهد که همچنان میل و قائل بوده به حجاب خیلی بالاست.

وی با بیان اینکه در برخی جاها نیاز به مواجهه مستقیم و در برخی دیگر نیاز به ترویج و ارشاد داریم، خاطرنشان کرد: هر کدام از دستگاه‌ها از جمله صداوسیما و ارشاد اسلامی وظایفی در حوزه حجاب و عفاف بر عهده دارند و نقش مهمی پیدا می‌کنند و تلاش بر این است که مساله حجاب و عفاف قبل از بخشنامه‌ای شدن در ساحت گفتمان و فرهنگسازی حل شود.

نجفی با بیان اینکه اقداماتی که در سال‌های 99 و 1400 عمدتاً ارزیابی بوده و شاخص‌ها عمدتاً ظواهر را می‌سنجد و در مورد عفاف شاید داده‌ای به ما ندهد و در مورد حجاب هم آنطور که باید حیا را نمی‌سنجد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان اینکه شاخص‌های سنجش و روش‌های ترویج در این حوزه تغییر خواهد یافت، گفت: ارزیابی اقدامات حوزه عفاف و حجاب، پیوست اقتصادی هم دارد که شامل حمایت از تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف بوده و سعی می‌شود که ارزیابی‌ها از ساحت سوری به ساحت کیفی برسد.

وی با بیان اینکه از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) نیز استفاده خواهیم کرد، اظهار داشت: در حوزه سمن‌ها نیاز به توانمندسازی داریم چرا که فرهنگ، مساله پیچیده‌ای شده و خیلی از سمن‌ها توان تئوریک برای موجاهه با مساله را ندارند و حتی فهم درست از ازدواج، خانواده و فرزندآوری هم ندارند در حالی که مساله ازدواج و فرزندآوری، متفاوت از دهه 70 شده است ضمن اینکه بعضی از مدیران هم نیاز به توانمندسازی دارند.

نجفی با اشاره به نخستین جشنواره ملی نمایش‌های آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره باید ما را به همگرایی برساند چرا که هیچ وقت در طول تاریخ حتی دوران قبل از اسلام، مشکل و اختلاف نظری در حوزه زبان نداشته‌ایم و هماهنگی کلی و جدی بین زبان‌های ترکی، فارسی و عربی وجود داشته است.

مدیرکل امرو اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دقت کند که برگزاری این جشنواره ما را در مقابل دیگران تعریف نکند و به همبستگی ملی صدمه نزند.

وی افزود: مساله بعدی، احیای سنت‌های خوبی است که فتوت، مروت، حجاب و عفاف و حیا دارد که این سنت‌ها باید احیا شده و دوباره به نسل‌های جدید و میهمانان جشنواره معرفی شود.

نجفی تصریح کرد: تبلیغ جشنواره در سزح ملی هم نباید فراموش شود تا بتوانیم داشته‌های فرهنگی و مشاهیر زنجان را به میهمانان و شرکت‌کنندگان معرفی کنیم.

*‌ مشکلات روانی و چاقی، موضوعات چالش‌برانگیز حوزه سلامت است

حسن بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در این جلسه با تبیین دستورالعمل نحوه برگزاری دوره جدید مجمع سلامت استان زنجان گفت: این مجمع به ریاست استاندار و دبیری دانشگاه علوم پزشکی استان تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به جلسات برگزار شده مجمع سلامت اظهار داشت: مشکلات روحی و روانی و مشکلات چاقی بر اثر بی‌تحرکی به دلیل مجازی شدن آموزش‌ها در دوران کرونا، موضوعات چالش‌برانگیز هستند.

بختیاری خاطرنشان کرد: شعار و گفتمان این مجمع برای سال جاری «مدرسه سالم، انسان سالم، جامعه سالم با محوریت سبک زندگی پساکرونا» است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سند ملی پیشگیری و کاهش مصرف مشروبات الکلی گفت: این سند 5 ساله بوده و از سال 1399 تا 1404 هدفگذاری شده است.

وی اظهار داشت: در سال 1400 در 2 حوزه کار می‌کنیم که حوزه بهداشت برای عامه مردم و حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی برای دانشجویان است.

*‌ جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی ترک‌زبانان بعد از ماه صفر برگزار می‌شود

امرالله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به نخستین جشنواره ملی نمایش‌های آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور گفت: برگزاری این جشنواره بعد از 2 سال که فعالیت‌های فرهنگی به دلیل کرونا به تعطیلی کشانده شده بود، نقطه عطفی در اجرای برنامه‌های نمایشی خواهد بود.

وی با بیان اینکه جشنواره به‌صورت کشوری خواهد بود، اظهار داشت: تاکنون 35 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده و پس از وقفه‌ای که ایجاد شده دوباره فراخوان داده می‌شود که قطعاً تعداد آثار بیشتر می‌شود ضمن اینکه این جشنواره مختص استان‌های ترک‌زبان نیست.

حسنی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره، مصوبه جلسه مورخه 13 خرداد 1398 است، خاطرنشان کرد: وظایفی در جلسه مذکور بر عهده هر یک از دستگاه‌ها گذاشته شده که در صورت همکاری دستگاه‌های مذکور می‌توانیم جشنواره را به بهترین نحو برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: قرار بود که این جشنواره در بهمن 1400 برگزار شود اما به تعویق افتاده و قرار است با دریافت آثار جدید و بعد از ماه صفر برگزار کنیم که نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های فرهنگی است که در صورت همکاری می‌توانیم جشنواره‌ای آبرومند برگزار کنیم.// ا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر