logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۳
[ شناسه خبر : ۲۶۲۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

گسترش چاه‌های عمیق و غیرمجاز در زنجان، زیستگاه آهوان را از بین برده است

گسترش-چاه‌های-عمیق-و-غیرمجاز-در-زنجان،-زیستگاه-آهوان-را-از-بین-برده-است
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: تنها مشکل مناطق حفاظت‌شده از بین رفتن زیستگاه است چرا که حفر چاه‌های عمیق و غیرمجاز، گسترش یافته و زیستگاه منطقه آهوان را از بین برده است.

پرویز رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص آخرین وضعیت آهوان در مناطق حفاظت‌شده اظهار داشت: خوشبختانه علوفه مورد نیاز در مناطق وجود دارد و پیش‌بینی لازم نیز صورت گرفته و مشکلی از بابت تغذیه آهوان وجود ندارد.

وی افزود: آب فغلا در چشمه‌ها و رودخانه‌ها نیز موجود بوده و حفاظت لازم از آهوان صورت می‌گیرد و مشکلی وجود ندارد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: تنها مشکل مناطق حفاظت‌شده از بین رفتن زیستگاه است چرا که حفر چاه‌های عمیق و غیرمجاز، گسترش یافته و زیستگاه منطقه را از بین برده است.

وی ابراز کرد: در گذشته کِشت‌ها سنتی بود و مثلاً کشاورزان گندم می‌کاشتند و صاحبان زمین‌ها در طول سال شاید حداکثر 10 روز به زمین خود مراجعه می‌کردند.

رستمی ادامه داد: اما اکنون وجود چاه‌های غیرمجاز که به‌واسطه آن برای انتقال آب به بالادست‌ها لوله‌کشی کرده و اقدام به کاشت گوجه‌فرنگی و سایر محصولات آب‌بر می‌کنند و به همین دلیل تعداد زیادی از افراد در روزهای مختلف در طبیعت حضور دارند که این مورد سبب از بین رفتن زیستگاه حیوانات شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان خاطرنشان کرد: این کشت‌ها سبب افزایش جمعیت و تردد در مناطق شده و زیستگاه را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی گفت: آهوان در گذشته در اراضی روستاهای تازه‌کند و قره‌چریان، زیست می‌کردند اما الان به دلیل گسترش چاه‌ها و از بین رفتن زیستگاه، آهویی در این مناطق موجود نیست.

رستمی با بیان اینکه کشت زیر نایلونی هم در این زمینه می‌تواند موثر باشد که به محیط زیست آسیب می‌زند، اظهار داشت: کشت زیر نایلونی نیز از معضلات طبیعت و محیط زیست است به‌خصوص زمانی که بعد از برداشت محصول، نایلون‌ها را از طبیعت جدا نکنند.

وی بیان کرد: این کار هم چهره منطقه را خراب می‌کند و هم به محیط زیست آسیب می‌زند و هم سبب از بین رفتن زیستگاه آهوان و سایر جانوران می‌شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر