logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۶
[ شناسه خبر : ۲۶۲۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان هشدار داد

بحران آب در سد تهم/ سد تهم تنها تا پایان سال جاری توانایی تامین آب شرب شهر زنجان را دارد

بحران-آب-در-سد-تهم-سد-تهم-تنها-تا-پایان-سال-جاری-توانایی-تامین-آب-شرب-شهر-زنجان-را-دارد
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه سد تهم در حال حاضر قریب به ۲۶ میلیون متر مکعب آب دارد، گفت: اگر آب درست و بهینه مصرف نشود آب سد تهم فقط تا پایان سال جاری توانایی تامین آب شرب شهر زنجان را خواهد داشت.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان بارندگی در استان زنجان نسبت به سال گذشته ۲ درصد منفی و نسبت به میانگین بلند مدت بیش از ۲۰ درصد منفی است، اظهار داشت: امیدوار بودیم در فروردین ماه جاری شاهد بارش نرمال باشیم اما بارندگی اتفاق نیفتاد با این وجود اگر در اردیبهشت ماه بارندگی مناسب باشد؛ نسبت به سال گذشته در میزان بارش‌ها شاهد رشد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ورودی آب سد‌ها به طور میانگین ۶۰ درصد منفی است، افزود: میزان رواناب‌ها نیز بالای ۷۰ درصد منفی است و با این که بارش‌ها تقریبا مشابه با سال گذشته است اما وضعیت رواناب‌ها بدتر است، رواناب‌ها باید در داخل خاک نفوذ کرده و سفره‌های آب زیر زمینی را تغذیه کنند اما عدم وجود رواناب‌ها سبب تشدید خشکی و پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیر زمینی شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه اثرات روناب‌ها و سیلاب ها در سال‌های ۹۷ تاکنون موجود است و وجود آب سد تهم تاکنون نیز تاثیر پذیرفته از آب همین رواناب ها است، تصریح کرد: اگر بارش‌های خوبی اتفاق افتد می توان امیدوار بود که وضعیت آب سد تهم نیز بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه سد تهم در حال حاضر قریب به ۲۶ میلیون متر مکعب آب دارد، خاطر نشان کرد: میزان آب سد تهم در مدت مشابه سال گذشته ۵۰ میلیون متر مکعب بود و ۴۶ درصد نسبت به سال گذشته منفی شده است.

افشاری با بیان اینکه امسال ورودی آب سد تهم ۲.۶ میلیون متر مکعب بوده است، گفت: سال گذشته میزان ورودی آب سد ۷.۳ میلیون متر مکعب بود و با این شرایط ورودی آب به سد تهم ۶۵ درصد منفی شده است.

وی با بیان اینکه اگر روند بارندگی‌ها همچون ماه‌های گذشته باشد، با ذخیره آب سد تهم تنها می‌توانیم تا پایان امسال آب شرب شهر زنجان را تکمیل کنیم، گفت: اگر مصرف درست نباشد، آب و فاضلاب شهری زنجان آب بیشتری برای مخازن طلب کند ممکن است حتی تا آخر سال نتوانیم آب شرب شهر را تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اینکه تاریخ مصرف شعار "آب هست اما کم است" تمام شده است، گفت: دو سال درگیر کرونا بودیم و صرفه جویی در مصرف آب کلا کنار گذاشته شد و برای رعایت هر چه بیشتر بهداشت چندان مانوری بر کاهش مصرف آب نبود، اما در حال حاضر که شیوع کرونا نسبت به دو سال گذشته کاهش یافته است باید مردم اهتمام جدی برای درست و بهینه مصرف کردن آب داشته باشند تا بتوانیم بدون چالش آب شرب شهر را تامین نماییم./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر