logo
امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۶۱۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان:

افزایش تعرفه پزشکان در حد پیشنهاد بوده و تصویب نشده است/ میانگین هزینه بیماران کرونایی در زنجان 5 میلیون و 800 هزار تومان است

افزایش-تعرفه-پزشکان-در-حد-پیشنهاد-بوده-و-تصویب-نشده-است-میانگین-هزینه-بیماران-کرونایی-در-زنجان-5-میلیون-و-800-هزار-تومان-است
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به مباحثی که پیرامون تغییر تعرفه پزشکان مطرح شده است، گفت: هنوز شورای عالی بیمه، نشستی در این خصوص نداشته و موردی به سازمان بیمه سلامت اعلام نشده‌ است.

به گزارش موج رسا; یعقوب شیویاری، ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 52.2 درصد از جمعیت استان زنجان بر اساس آخرین آمارهای منتهی به 29 اسفند 1400 تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

وی با بیان اینکه در کل کشور 42 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، خاطرنشان کرد: نسخه‌نویسی الکترونیکی، یکی از اولویت‌های مهم سازمان در سال گذشته بود که به‌صورت میانگین 98 درصد نسخه‌ها در سطح کشور و 100 درصد نسخه‌ها در استان زنجان به‌صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

شیویاری با بیان اینکه علاوه بر زنجان اکثر استان‌های دیگر نیز نسخه‌نویسی الکترونیکی را به‌صورت 100 درصد انجام می‌دهند، تصریح کرد: در موارد خیلی جزئی که به دلیل قطعی برق، اینترنت و سایر مشکلات فنی، نسخه‌ها به‌صورت کاغذی صادر شده که با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده این نسخه‌ها را نیز پذیرش کردیم که البته خیلی جزئی بودند.

وی با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیکی در سال 1401 نیز جزء اهداف مهم سازمانی است، افزود: امسال صندوق بیمه تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز به نسخه‌نویسی الکترونیکی، ملحق خواهند شد که مقدمات آن فراهم شده و در این صورت هر 3 صندوق بیمه‌ای بر اساس قانون، وظایف خود را انجام خواهند داد.

شیویاری در خصوص ایجاد پنل مشترک بین صندوق‌های بیمه‌ای برای صدور نسخه‌های الکترونیکی نیز ابراز کرد: این مورد در دست وزارت بهداشت است که اگر ایجاد شود هم به نفع بیمه‌شدگان و هم به نفع شرکای کاری خواهد بود.

*‌ 6 هزار زوج ناباروز تحت پوشش بیمه سلامت زنجان هستند

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: بستر خدمتی برای درمان زوج‌های نابارور از سال گذشته آغاز شده بود و 6 هزار نفر زوج نابارور تحت پوشش بیمه سلامت هستند که خدمات لازم به آن‌ها ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه هر بار مراجعه زوج‌های نابارور به مراکز دولتی بین 550 هزار تومان تا 4 میلیون تومان و در مراکز خصوص بین یک تا 7 میلیون تومان است، اظهار داشت: خدمات درمان زوج‌های نابارور در سال 1401 نیز با جزئیات بیشتر امیدواریم به سرانجام برسد.

این مسئول با بیان اینکه بیمه سلامت، زوج‌های نابارور تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی و نیروهای مسلح را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد، بیان کرد: اگر مواردی از زوج‌های نابارور این صندوق‌ها باشد، بیمه سلامت هزینه درمان آن‌ها را پرداخت می‌کند.

*‌ دهک‌های اول تا سوم به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار می گیرند

شیویاری با بیان اینکه در قانون بودجه سال 1401 تغییراتی در خصوص قانون وُسع صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: متقاضیان در گذشته با اجرای قانون وُسع تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گرفتند که بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا این قانون از زمان شیوع ویروس کرونا حذف شده و صدور و تمدید دفترچه‌ها به‌صورت رایگان انجام می‌شد اما در قانون بودجه سال جاری به سازمان‌های بیمه‌گر اعلام شده که قانون وسع با تغییرات جزئی، جاری و ساری است.

وی با بیان اینکه بر این اساس دهک‌های اول تا سوم به‌صورت 100 درصد رایگان تحت پوشش بیمه قرار می گیرند که اسامی این افراد از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود، افزود: پیشنهاداتی برای دهک‌های چهار و به بالا ارائه شده اما آیین‌نامه آن باید از طریق شورای عالی بیمه در هیات دولت به تصویب برسد که متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه قرار گرفتن تحت پوشش بیمه سلامت طبق قانون اجباری است، گفت: همانطور که تمام افراد طبق قانون باید تحت پوشش بیمه همگانی قرار گیرند چرا که در غیر این صورت در هنگام مراجعه به بیمارستان‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

*‌ افزایش تعرفه پزشکان در حد پیشنهاد بوده و هنوز تصویب نشده است

وی با اشاره به مباحثی که پیرامون تغییر تعرفه پزشکان مطرح شده است، اظهار داشت: هنوز شورای عالی بیمه، نشستی در این خصوص نداشته و موردی به سازمان بیمه سلامت اعلام نشده هر چند ارائه‌دهندگان خدمان نیز حقوقی دارند  اما امیدواریم تصمیم شورای عالی بیمه در خصوص تعرفه پزشگان به نفع بیمه‌شدگان باشد.

شیویاری در خصوص افزایش قیمت دارو خاطرنشان کرد: در سال گذشته قرار بر افزایش 15 درصدی قیمت دارو و تحت پوشش قرار دادن حدود 460 قلم دارو بود که این امر در عمل اتفاق نیفتاد و قیمت داروها بین 35 تا 40 درصد رشد یافته و اعتبارات سازمان، کفاف این امر را نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه مباحثی که در خصوص قیمت دارو مطرح می‌شود در حد شایعه و گمانه‌زنی است، افزود: تصمیماتی که نظام سلامت گرفته می‌شود تلاش بر این است که سازمان‌های بیمه‌گر، افزایش مبلغ دارو را تحت پوشش قرار دهند اما امیدواریم بازگشت قیمت دارو به نرخ شهریور 1400 محقق شده و مشکل اساسی به مشکلات مصرف‌کنندگان اضافه نشود ضمن اینکه مسئولان در پی این هستند که پرداخت فرانشیز دارو نیز بر اساس دهک‌سنجی باشد.

*‌ میانگین هزینه بیماران کرونایی در زنجان 5 میلیون و 800 هزار تومان است

مدیرکل بیمه سلامت با اشاره به هزینه بیماران کرونایی تحت پوشش این بیمه در استان زنجان گفت: ذکر این نکته لازم است که هیچ نوع بیماری ریشه‌کن نمی‌شود اما فروکش می‌کند که کرونا نیز همینطور است.

وی با بیان اینکه 16 هزار و 225 نفر از بیمه‌شدگان تحت پوشش بیمه سلامت استان زنجان از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا 29 اسفند 1400 در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، اظهار داشت: هزینه پرداختی به ازای هر بیمار کرونایی در استان زنجان به‌طور میانگین 5 میلیون و 800 هزار تومان است که این میانگین در سطح کشور 4 میلیون و 400 هزار تومان است.

شیویاری با بیان اینکه زنجان، جزء استان‌های اول در بالا بودن میانگین هزینه بیماران کرونایی است، خاطرنشان کرد: استان‌هایی هستند که میانگین هزینه آن‌ها بیشتر از زنجان و برخی نیز کمتر از زنجان است که همه این‌ها به عوامل مختلفی جمله تعداد روزهای بستری، بستری بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه و... دارد که برای مثال؛ میانگین بستری در سطح کشور 5 روز و در زنجان 6 روز است.

*‌ 960 بیمار خاص در زنجان تحت پوشش بیمه سلامت هستند

وی با اشاره به لحاظ کردن حدود 5 هزار میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه سال جاری برای بیماران صعب‌العلاج افزود: بیماران صعب‌العلاج، هزینه‌های هنگفتی را متحمل می‌شوند که امیدواریم بتوانیم خدمات لازم را به این گروه از بیماران ارائه دهیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: درمان اعتیاد نیز در قانون بودجه سال جاری لحاظ شده و بیماران معتاد با مراجعه به 16 مرکز طرف قرارداد بیمه سلامت در استان می‌توانند نسبت به درمان خود اقدام کنند.

وی افزود: معتادان در گذشته تحت پوشش بیمه نبودند و هزینه‌های هنگفتی برای درمان تحمیل می‌شدند اما سازمان بیمه سلامت، هزنیه آن‌ها را تحت پوشش قرار داد همچنین بیمه زندانیان و افراد مجهول‌الهویه که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند نیز امسال استمرار دارد.

شیویاری با بیان اینکه بیمه سلامت استان زنجان 960 بیمار خاص را تحت پوشش دارد، خاطرنشان کرد: این بیماران شامل دیالیزی، کلیوی، ام اس، تالسمی و هموفیلی هستند که برخی خدمات آن‌ها در حد رایگان ارائه می‌شود و بیشترین آمار مربوط به بیماران ام اس است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر