logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۸
[ شناسه خبر : ۲۶۱۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

تاثیرات شگرف روزه داری بر سلامت بدن/ از تنظیم گلوکوز خون تا تنظیم سیستم ایمنی بدن

تاثیرات-شگرف-روزه-داری-بر-سلامت-بدن-از-تنظیم-گلوکوز-خون-تا-تنظیم-سیستم-ایمنی-بدن
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به تاثیر روزه داری بر سلامت و عملکرد سیستم ایمنی بدن گفت: مطالعات متعددي نقش موثر روزه داري را در سلامتی به خصوص بر روي سطح گلوكز خون، چربي‌هاي خون و فشار خون، كنترل وزن و بهبود بيماري‌هاي مختلف نشان داده اند.

عصمت عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها بخصوص بیماری کووید ۱۹ دارد، اظهار داشت: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه های غذایی و جایگزین های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی تامین می‌شود.

وی افزود: در ساعات روزه داری که در سال جاری مدت آن حدود ۱۶-۱۵ ساعت می باشد، گرسنگی می تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود، احتمال ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ را افزایش دهد. 

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه بــه طور كلي پيروي از يك برنامه غذايي صحيح در ايام ماه مبارك رمضان از اهميت ويژه اي برخوردار است تا هم بتوان عادات غذايي غلط را اصلاح كرد و  هم از بركات معنوي اين ماه بهره برد، گفت: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و استفاده از گروه های غذایی اصلی (گروه نان و غلات ، گروه میوه ها،گروه سبزی ها، گروه شیر و لبنیات ،گروه گوشت و تخم مرغ و گروه حبوبات و مغزها) و جایگزین‌های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر روزه داری بر سلامت و عملکرد سیستم ایمنی بدن تصریح کرد: مطالعات متعددي نقش موثر روزه داري را در سلامتی به خصوص بر روي سطح گلوكز خون، چربي هاي خون و فشار خون، كنترل وزن و بهبود بيماري هاي مختلف نشان داده اند. در اغلب بيماري هایي كه عادات غذايي غلط، چاقي و افزايش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داري مفيد است.

عباسی خاطر نشان کرد: روزه داري مي‌تواند موجب کاهش پاسخ‌های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود. هم چنین فعالیت سلول‌های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند در طی روزه داری بیشتر شده و در مجموع، روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

و‌ی تاکید کرد: با رعایت تغذیه صحیح  و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های A، D، E، C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازمند ، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد. 

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه توصیه‌های تغذیه ای جهت تقویت سیستم بدن وجود دارد، افزود: با توجه به نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود در وعده های سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین A (منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات) استفاده شود.سعی شود منابع غذایی ویتامین  D مانند ماهی های چرب، لبنیات و زره تخم مرغ) برای افزایش سطح ایمنی بدن مصرف شود.

وی با بیان اینکه برای تامین ویتامین E به عنوان آنتي اکسيدان و کمک کننده به عملکرد سيستم ایمنی بدن می توان از روغن های مایع مانند آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سويا و سيب زميني در وعده های غذایی سحر، اقطار یا انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله وعده افطار تا شام استفاده کرد، گفت: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می شود.

عباسی خاطر نشان کرد: مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B مانند انواع سبزی های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق) جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن در این ایام توصیه می شود برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت های ویروسی و تامین ویتامین B۱۲ توصیه می شود از منابع پروتئین های حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات حتما مصرف شود.

وی تاکید کرد: دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سيستم ایمنی بدن در ایام روزه داری توصیه می شود. آهن در منابع گياهي و منابع حیوانی یافت مي‌شود منابع حیوانی عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی "آهن هم" است و منابع گياهي شامل انواع سبزی ها، حبوبات، ميوه هاي تازه و خشک شده و غلات کامل "آهن غير هم" دارند. اگر چه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن می باشد اما آهن آن غیر هم است. اگر منابع غذايي آهن به همراه غذاهاي حاوی ويتامين c مصرف شوند، جذب آهن افزایش مي‌يابد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: در ماه مبارك رمضان نيز مانند هميشه پيروي از برنامه غذايي متنوع و متعادل یعنی تامين انواع مختلفي از مواد غذايي به تناسب با يكديگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت ميانه‌روي با محدود نمودن غذاهاي داراي چربي، كلسترول، قند، نمك زياد و تركيبات افزودني توصیه می شود./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر