logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۶
[ شناسه خبر : ۲۶۱۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
شریعتمداری:

تأخیر در پرداخت بدهی کره‌ به ایران ربطی به FATF ندارد

تأخیر-در-پرداخت-بدهی-کره‌-به-ایران-ربطی-به-FATF-ندارد-
مدیر مسئول روزنامه کیهان خاطرنشان کرد: تأخیر در پرداخت بدهی کره‌ به ایران ربطی به عدم عضویت ایران در کنوانسیون‌های مربوط به FATF ندارد.

به گزارش موج رسا; حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان  در برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو درباره سرمقاله این روزنامه و احضار سفیر ایران در کره جنوبی به‌صورت تلفنی توضیحاتی را ارائه کرد.

حسین شریعتمداری با اشاره به اینکه سرمقاله اخیر روزنامه کیهان نوعی اعتراض به رفتار کره‌ای‌ها بوده است، تصریح کرد: مقاله‌ای که مورد اعتراض وزارت خارجه کره قرار گرفته تحت عنوان «تحریم‌ها را از کره جنوبی آغاز کنیم» است و امروز ما با سر مقاله‌ای تحت عنوان «چه کسانی به کره جرئت دادند بدهی ۷ میلیارد دلاری را نپردازند» به رفتار کره‌ای‌ها اعتراض خود را نشان دادیم.

وی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا دو نوع اولیه و ثانویه است، توضیح داد: تحریم‌های اولیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی هستند که به خودشان برمی‌گردد و اگر با این اشخاص حقیقی و حقوقی ارتباط داشته باشند جریمه می‌شوند. تحریم‌های ثانویه به کشورهای دیگر بر می‌گردد. امریکا در تحریم‌های ثانویه اعلام کرده اگر یک شخصیت حقیقی و حقوقی از یک کشور دیگری با بخش‌های تحریمی ایران تماس تجاری داشته باشد ما آن را جریمه می‌کنیم و باید بین ما و ایران یکی را انتخاب کند.

این فعال رسانه‌ای متذکر شد: آمریکایی‌ها به برخی از تحریم‌هایی که برای ایران در نظر گرفته‌اند وجهه بین‌المللی داده‌اند. برخی از این تحریم به برجام بر می‌گردد این در حالی است که برجام هم متوقف است چون خود آن‌ها از برجام خارج شده‌اند.

*دلیل نپرداختن بدهی کره‌ای‌ها ترس از آمریکاست

وی با اشاره به بدهی بیش از ۷ میلیارد دلاری کره‌ای‌ها به ایران اظهار کرد: نکته دقیقاً اینجاست یعنی این یک قانون بین‌المللی نیست و یک قانون من‌درآوردی است. اگر از کره سؤال شود چرا بدهی ما را نمی‌دهید؟ نمی‌توانند بگویند بر اساس فلان قانون و قاعده بین‌المللی بلکه فقط می‌توانند بگویند به‌خاطر اینکه آمریکا نمی‌گذارد.

شریعتمداری با بیان اینکه وقتی کره‌ای‌ها با این استدلال بدهی‌های ما را پرداخت نمی‌کنند چرا ما از این‌طرف از امکاناتمان استفاده نکنیم، تصریح کرد: دو کنوانسیون بین‌المللی ژنو و جامائیکا در مورد حقوق آب‌های دریایی وجود دارد. در هر دو این کنوانسیون‌ها تاکید شده عبور و مرور کشتی از یک آبراه نباید با منافع ملی کشوری که این آبراه در آب‌های بین‌المللی و سرزمینی‌اش است منافاتی داشته باشد. ما می‌گوییم براین‌اساس می‌توانیم تنگه را به روی کشتی‌ها و شناورهای کره‌ای ببندیم و این حق مسلم ما است.

وی افزود: وقتی به کره‌ای‌ها علت نپرداختن بدهی‌هایش را می‌پرسیم پاسخ می‌دهند چون آمریکا گفته نمی‌گوید به‌خاطر قانون‌های بین‌المللی. خوب آن‌ها می‌توانند به آمریکایی‌ها بگویند چون ایران گفته اجازه نمی‌دهیم از تنگه عبور کنید بدهی‌هایشان را پرداخت می‌کنیم. این حق قانونی و مقابله‌به‌مثل منطقی ما است.

*طلب ایران از کره جنوبی مطالبات به حق مردم و بیت‌المال است

مدیرمسئول روزنامه کیهان به واکنش کره در خصوص مقاله این روزنامه اشاره کرد و گفت: متأسفانه آنها سفیر ما را خواستند و ایشان در این دیدار گفتند «این موضع ما نیست.» ما گله‌ای نداریم ولی از این‌طرف این مطالبات حق مردم و بیت‌المال است و باید پس گرفته شود و نباید این‌قدر جری شوند که بتوانند به‌راحتی پول ما را ندهند.

*بدهکاری کره‌ای‌ها ربطی به FATF ندارد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کره‌ای‌ها برای پرداخت نکردن بدهی خود می‌توانند اف‌ای‌تی‌اف را مطرح کنند، بیان کرد: کره‌ای‌ها اصلاً چنین کاری نمی‌توانند انجام دهند چون چنین چیزی نیست. آن‌ها از ما نفت و گاز گرفته‌اند و باید پولش را بدهند. ولی می‌گویند چون آمریکا تحریم کرده می‌گوییم کدام تحریم می‌گویند تحریم‌های ثانویه.

*سرمقاله کیهان مربوط به داخلی‌ها نیست

شریعتمداری با رد اینکه روی سخن ما سرمقاله کیهان مربوط به داخلی‌ها نیست، گفت: بلکه این مقاله در واقع تذکری است که ما این‌چنین امکانی را داریم و بارها هم این تذکر داده شده است. منتها آن موقع استفاده نکردند و الان این زمینه وجود دارد. این موضوع عادی است و اصلاً پیچیده نیست.

*مقابله با مافیا دشوار اما شدنی است

وی ضمن بیان اینکه این امور به دولت برمی‌گردد، دولت حجت‌الاسلام رئیسی را پای‌کار دانست و اظهار کرد: آقای رئیسی به‌هیچ‌وجه اهل باج دادن نیست و با صراحت هم اعلام می‌کند و دستگاه‌های تحت‌نظرش هم همین کاررا دارند انجام می‌دهند.

روزنامه‌نگار افزود: در اولین قدم باید راه‌های سو استفاده آن‌ها بسته شود. وقتی همتی رئیس سابق بانک مرکزی در مذاکرات با کره‌ای‌ها می‌گوید باید پول ما را بدهید وگرنه در روابط اقتصادی‌مان مانع پیش می‌آید. آن‌ها ککشان نمی‌گزد چون کالایشان وارد می‌شود. ما با مافیای آن‌چنانی رو به‌ رو هستیم و باید همه دست‌به‌دست هم دهیم با این مافیا مقابله کنیم بالاخره آن‌ها هم ریشه دوانده‌اند و ارتباطاتی دارند ما نباید متوقف شویم. شروع کار همواره مشکل است.

*برجام یک سند طلایی برای آمریکا بود

در ادامه شریعتمداری از برجام به‌عنوان یک سند طلایی برای آمریکا نام برد و گفت: برجام برای ایران نفعی نداشت و ما از اول هم این را به آقایان می‌گفتیم ولی توجهی نداشتند اما اکنون خود آقایان به این نتیجه رسیده‌اند.

وی به تحلیل مختصر مذاکرات وین پرداخت و گفت: مذاکرات وین، زنده کردن مواردی است که در برجام از ما گرفته‌اند. در برجام از ما امتیازات نقد گرفتند و وعده‌های نسیه دادند و حتی زیر این وعده‌ها زدند و بدعهدی کردند. مذاکرات به جایی نخواهد رسید برای اینکه تحریم آمریکایی‌ها به‌خاطر مسائل هسته‌ای ما نیست. مسئله آن‌ها رسیدن ایران به بزرگ‌ترین قدرت علمی و تکنولوژیک منطقه است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر